Show simple item record

ПРОМОЦІЯ ЗДОРОВ’Я ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ФОРМУВАННЯ САНОГЕННОГО МИСЛЕННЯ В МОЛОДІ

dc.creatorHilman, A. Yu.
dc.date2020-03-25
dc.date.accessioned2020-07-03T09:39:19Z
dc.date.available2020-07-03T09:39:19Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/11195
dc.identifier10.11603/1681-2786.2020.1.11195
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/16382
dc.descriptionPurpose: to find out the role of students’ sanogenic thinking formation in health promotion; to analyze the results of the texture structure of personality-behavioral determinants that define the development of sanogenic thinking of student youth. Materials and Methods. Theoretical: analysis, comparison, systematization of the data of psychological and pedagogical literature on sanogenic thinking; empirical: method of detecting sanogenic (pathogenic) thinking of university students by L. Rubtsova; method of diagnostics of the level of development of reflexivity by A. Karpov, test for the determination of rigidity N. Levitov; four modal emotional questionnaire by L. Rabinovich, scale of psychological well-being by K. Riff, method of diagnostics of the type of emotional reaction to the influence of the environmental stimulus by V. Boyko, test of life purport orientations by J. Krambo and L. Maholika, estimation of the level of satisfaction with quality of life by N. Vodopyanova; methodology “The motivation for success and fear of failure” (A. Rean); methodology for the study of volitional self-regulation A. Zverkov and E. Eidman, a questionnaire for evaluation of neuropsychic stability, “Anxiety Research” (questionnaire by C. Spielberger in the adaptation of Y. Hanin), scale of social adaptation of T. Holmes and R. Rage,  method of determining the type of personality Jenkins Questionnaire; Gisen questionnaire for psychosomatic complaints; methods of mathematical and statistical processing of empirical data: methods of descriptive statistics, Pearson rank correlation method, Kaiser’s criterion. Results. According to the results of the study of sanogenic thinking in youth (a sample of 175 people) correlation connections of sanogenic thinking were revealed: there is a direct correlation between sanogenic thinking and motivation for success (rху=+0.71); neuropsychiatric resistance (rху=+0.69); reflectivity (rху=+0.77); perseverance (rху=+0.54); self-control (rху=+0.49); there is an inverse correlation between sanogenic thinking and rigidity (rху=-0.65) and the level of stress resistance (rху=-0.76). Conclusions. So, as a result of factor analysis, aspects of the formation of sanogenic thinking of students are identified and they include: persistence, reflexivity, self-control, high resistance to stress, low rigidity, emotional experience of joy. Sanogenic thinking aims to achieve psychological well-being of the individual, eliminate negative habits, manage own emotions. It reduces internal conflict, tension and can enhance health as a result of reflexive analysis of problem situations. To form sanogenic thinking in student youth it is necessary to create the qualities and properties that were determined as a result of factor analysis.en-US
dc.descriptionМета: з’ясувати роль формування саногенного мислення студентів у промоції здоров’я; проаналізувати результати фактурної структури особистісно-поведінкових детермінант, які визначають розвиток саногенного мислення студентської молоді. Матеріали і методи. Теоретичні: аналіз, порівняння, систематизація даних психологічної, педагогічної літератури з проблем саногенного мислення; емпіричні: методика виявлення саногенного (патогенного) мислення у студентів вищих навчальних закладів за Л. Рубцовою; методика діагностики рівня розвитку рефлексивності А. Карпова; тест на визначення ригідності Н. Левітова; чотирьохмодальний емоційний опитувальник за Л. Рабінович; шкала психологічного благополуччя К. Ріфф; методика діагностики типу емоційної реакції на вплив стимулу навколишнього середовища за В. Бойко; тест смисложиттєвих орієнтацій Дж. Крамбо і Л. Махоліка; оцінка рівня задоволеності якістю життя за Н. Водоп’яновою; методика «Мотивація успіху і страх невдачі» (А. Реан); методика дослідження вольової саморегуляції А. Звєрькова та Є. Ейдмана; опитувальник оцінки нервово-психічної стійкості; «Дослідження тривожності» (опитувальник Ч. Спілбергера в адаптації Ю. Ханіна); шкала соціальної адаптації Т. Холмса і Р. Раге; методика визначення типу особистості «Опитувальник Дженкінса»; Гісенський опитувальник психосома­тич­них скарг; методи математико-статистичної обробки емпіричних даних: методи описової статистики, метод рангової кореляції Пірсона, критерій Кайзера. Результати. За результатами дослідження саногенного мислення у студентської молоді (на вибірці 175 осіб) з’ясовано, що існує прямий кореляційний зв᾽язок саногенного мислення з мотивацією на досягнення успіху (rху=+0,71); з нервово-психічною стійкістю (rху=+0,69); з рефлексивністю (rху=+0,77); з наполегливістю (rху=+0,54); з самовладанням (rху=+0,49) та обернений кореляційний зв᾽язок саногенного мислення з ригідністю (rху=-0,65) і опірністю до стресу (rху=-0,76). Висновки. Для формування саногенного мислення у студентської молоді варто формувати якості та властивості, які були визначені в результаті факторного аналізу, серед яких: наполегливість, рефлексивність, самовладання, висока опірність стресу, низька ригідність, емоційне переживання радості. Саногенне мислення має на меті управління своїми емоціями, воно зменшує внутрішній конфлікт, напруженість та може зміцнювати здоров’я в результаті рефлексивного аналізу проблемних ситуацій.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherI.Ya. Horbachevsky Ternopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/11195/10666
dc.sourceBulletin of Social Hygiene and Health Protection Organization of Ukraine; No. 1 (2020); 5-9en-US
dc.sourceВісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України; № 1 (2020); 5-9uk-UA
dc.source2414-9470
dc.source1681-2786
dc.source10.11603/1681-2786.2020.1
dc.subjecthealth promotionen-US
dc.subjectsanogenic thinkingen-US
dc.subjectself-regulationen-US
dc.subjectyouthen-US
dc.subjectpersistenceen-US
dc.subjectreflexivityen-US
dc.subjectself-controlen-US
dc.subjecthigh resistance to stressen-US
dc.subjectrigidityen-US
dc.subjectemotional experience of joyen-US
dc.subjectпромоція здоров’яuk-UA
dc.subjectсаногенне мисленняuk-UA
dc.subjectсаморегуляціяuk-UA
dc.subjectстудентська молодьuk-UA
dc.subjectнаполегливістьuk-UA
dc.subjectрефлексивністьuk-UA
dc.subjectсамовладанняuk-UA
dc.subjectвисока опірність стресуuk-UA
dc.subjectнизька ригідністьuk-UA
dc.subjectемоційне переживання радостіuk-UA
dc.titlePROMOTION OF HEALTH THROUGH THE PRISM OF SANOGENIC THINKING FORMATION IN YOUTHen-US
dc.titleПРОМОЦІЯ ЗДОРОВ’Я ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ФОРМУВАННЯ САНОГЕННОГО МИСЛЕННЯ В МОЛОДІuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record