CREATION OF A HEALTHY SAVING EDUCATIONAL ENVIRONMENT FOR MEDICAL STUDENTS
СТВОРЕННЯ ЗДОРОВʼЯЗБЕРІГАЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ
dc.creator | Venger, O. P. | |
dc.creator | Gusyeva, T. P. | |
dc.creator | Mysula, Yu. I. | |
dc.creator | Sas, L. M. | |
dc.creator | Smashna, O. Ye. | |
dc.creator | Bilous, V. S. | |
dc.creator | Lyuta, O. O. | |
dc.date | 2019-11-18 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-03T09:39:15Z | |
dc.date.available | 2020-07-03T09:39:15Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/10600 | |
dc.identifier | 10.11603/1681-2786.2019.3.10600 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/16364 | |
dc.description | Purpose: to analyze methods of organizing a health education environment at the Department of Psychiatry, Narcology and Medical Psychology of I. Horbachevsky Ternopil National Medical University. Materials and Methods. The following methods were used in the research: analysis of scientific and pedagogical literature of the problems of implementation of health-saving technologies in the educational process, study and generalization of the experience of medical students training at the Department of Psychiatry, Narcology and Medical Psychology of I. Horbachevsky Ternopil National Medical University (analysis of lectures and practical classes), identifying organizational and pedagogical conditions for creating a healthy educational environment. Results. The article highlights the features of creating a health education environment for future doctors by teachers of the Department of Psychiatry, Narcology and Medical Psychology of I. Horbachevsky Ternopil National Medical University. The conducted analysis of different forms and methods of educational process at the Department of Psychiatry, Narcology and Medical Psychology showed that the use of a personal-oriented approach, innovative teaching methods, psychological support of future doctors in teaching is beneficial in creating health-saving educational environment for medical students process. Conclusions. In today’s context, education is one of the most important spheres of human activity associated with the training of highly qualified, well-developed and healthy personalities. The intensification of the educational process leads to an increase in the number of students who can adapt to the new requirements with considerable effort. Only by creating a health-friendly educational environment, by introducing innovative approaches (in particular, a person-centered approach) aimed at preserving, enhancing and shaping the health of participants in the educational process, will be possible to improve the mental health of future professionals. | en-US |
dc.description | Мета: проаналізувати методи організації здоров’язберігального освітнього середовища на кафедрі психіатрії, наркології та медичної психології Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України. Матеріали і методи. У процесі дослідження використовували такі методи: аналіз науково-педагогічної літератури з проблем упровадження здоров’язберігальних технологій в освітній процес, вивчення й узагальнення досвіду підготовки студентів-медиків на кафедрі психіатрії, наркології та медичної психології Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України (аналіз лекцій і практичних занять), виявлення організаційно-педагогічних умов створення здоров’язберігального освітнього середовища. Результати. У статті висвітлено особливості створення здоров’язберігального освітнього середовища для майбутніх лікарів викладачами кафедри психіатрії, наркології та медичної психології Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України. Проведений аналіз різних форм і методів освітнього процесу на кафедрі психіатрії, наркології та медичної психології показав, що сприятливим у створенні здоров’язберігального освітнього середовища для студентів-медиків є використання особистісно-орієнтованого підходу, інноваційних методів навчання, психологічного супроводу майбутніх лікарів у навчально-виховному процесі. Висновки. У сучасних умовах освіта є однією з найважливіших сфер людської діяльності, повʼязаної із підготовкою висококваліфікованих всебічно розвинених та здорових особистостей. Інтенсифікація навчального процесу призводить до того, що зростає кількість студентів, які можуть адаптуватися до нових вимог із значними зусиллями. Лише створюючи здоров’язберігальне освітнє середовище, впроваджуючи інноваційні підходи (зокрема, особистісно-орієнтований підхід), спрямовані на збереження, зміцнення і формування здоров’я учасників навчально-виховного процесу, стає можливим покращити психічне здоров’я майбутніх фахівців. | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | ukr | |
dc.publisher | I.Ya. Horbachevsky Ternopil State Medical University | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/10600/10084 | |
dc.source | Bulletin of Social Hygiene and Health Protection Organization of Ukraine; No. 3 (2019); 97-102 | en-US |
dc.source | Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України; № 3 (2019); 97-102 | uk-UA |
dc.source | 2414-9470 | |
dc.source | 1681-2786 | |
dc.source | 10.11603/1681-2786.2019.3 | |
dc.subject | health-saving educational environment | en-US |
dc.subject | personality-oriented | en-US |
dc.subject | approach | en-US |
dc.subject | innovative technologies | en-US |
dc.subject | здоров’язберігальне освітнє середовище | uk-UA |
dc.subject | особистісно-орієнтований підхід | uk-UA |
dc.subject | інноваційні технології | uk-UA |
dc.subject | симуляційне навчання | uk-UA |
dc.title | CREATION OF A HEALTHY SAVING EDUCATIONAL ENVIRONMENT FOR MEDICAL STUDENTS | en-US |
dc.title | СТВОРЕННЯ ЗДОРОВʼЯЗБЕРІГАЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |