Show simple item record

ФОРМУВАННЯ МЕДИЧНИХ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ У СТОМАТОЛОГІЧНОМУ ЦЕНТРІ НА ПРИНЦИПАХ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА

dc.creatorChopchik, V. D.
dc.creatorOrlova, N. M.
dc.date2019-07-08
dc.date.accessioned2020-07-03T09:39:08Z
dc.date.available2020-07-03T09:39:08Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/10282
dc.identifier10.11603/1681-2786.2019.1.10282
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/16327
dc.descriptionPurpose: to scientifically substantiate the methodology of standardization of medical business-processes at the dental center, on the principles of public-private partnership. Materials and Methods. The methodology standardization of medical business-processes at the dental center was developed on the basis of a systematic approach and system analysis using information-analytical method. The information base for its formulations were scientific works of specialists in the organization and management of health care, and the results of own research. Results. The main objective of the radical change of medical business processes in the dental center on the principles of public-private partnership is the introduction of completely new ways of carrying out the work, restructuring of the production of services, which will increase the efficiency of management, financial and business activities and the quality of services. The research substantiates the methodology of structuring the activities of the dental center. The main medical business processes are identified with a list of key factors that shape them; defined events at the input and output of each group of business processes, as well as the necessary resources, functions and management impacts for their implementation. All this provides orientation of the dental center to the patient, increases the efficiency of resource use, improves control over the activities of medical personnel and improves the quality of medical care, which ultimately helps to improve the dental health of the population. Conclusions. The methodology of standardization of medical business processes, which ensures the formation of groups of business processes in the provision of dental care, provides a patient-oriented organization of the work of the dental center, increases the efficiency of the use of available resources, improves control over the activities of medical personnel, and improves the quality of medical care.en-US
dc.descriptionМета: науково обґрунтувати методологію стандартизації медичних бізнес-процесів у стоматологічному центрі на принципах державно-приватного партнерства. Матеріали і методи. Методологію стандартизації медичних бізнес-процесів у стоматологічному центрі обґрунтовано на основі системного підходу і системного аналізу із використанням інформаційно-аналітичного методу. Інформаційною базою для її формування є наукові праці фахівців із організації та управління охороною здоров’я, а також результати власних досліджень. Результати. Основна мета радикальної зміни медичних бізнес-процесів у стоматологічному центрі на принципах державно-приватного партнерства – запровадження абсолютно нових способів виконання робіт, реструктуризація виробництва послуг, що забезпечить підвищення ефективності управління, фінансово-господарської діяльності та якості послуг. У дослідженні здійснено обґрунтування методології структуризації діяльності стоматологічного центру; виділено основні медичні бізнес-процеси із вказанням ключових чинників, які їх формують; визначено вхідні та вихідні події кожної групи бізнес-процесів, а також необхідні ресурси, функції і керуючі впливи для їх реалізації. Все це забезпечує орієнтацію роботи стоматологічного центру на пацієнта, підвищує ефективність використання наявних ресурсів, покращує контроль над діяльністю медичного персоналу і забезпечує підвищення якості медичної допомоги, що в кінцевому результаті сприяє збереженню стоматологічного здоров’я населення. Висновки. Запропонована у статті методологія стандартизації медичних бізнес-процесів, яка забезпечує формування груп бізнес-процесів при наданні стоматологічної допомоги, забезпечує пацієнторієнтовану організацію роботи стоматологічного центру, підвищує ефективність використання наявних ресурсів, покращує контроль за діяльністю медичного персоналу, забезпечує підвищення якості медичної допомоги.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherI.Ya. Horbachevsky Ternopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/10282/9816
dc.sourceBulletin of Social Hygiene and Health Protection Organization of Ukraine; No. 1 (2019); 44–49en-US
dc.sourceВісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України; № 1 (2019); 44–49uk-UA
dc.source2414-9470
dc.source1681-2786
dc.source10.11603/1681-2786.2019.1
dc.subjectdental centeren-US
dc.subjectmedical business-processesen-US
dc.subjectpublic-private partnershipen-US
dc.subjectстоматологічний центрuk-UA
dc.subjectмедичні бізнес-процесиuk-UA
dc.subjectдержавно-приватне партнерствоuk-UA
dc.titleFORMATION OF MEDICAL BUSINESS-PROCESSES IN THE DENTAL CENTER ON THE PRINCIPLES OF PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPen-US
dc.titleФОРМУВАННЯ МЕДИЧНИХ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ У СТОМАТОЛОГІЧНОМУ ЦЕНТРІ НА ПРИНЦИПАХ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВАuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record