Show simple item record

ГОЛОВНІ АСПЕКТИ ПІДГОТОВКИ СІМЕЙНОГО ЛІКАРЯ В УКРАЇНІ

dc.creatorSichkoriz, O. Y.
dc.date2019-04-16
dc.date.accessioned2020-07-03T09:39:06Z
dc.date.available2020-07-03T09:39:06Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/10025
dc.identifier10.11603/1681-2786.2018.4.10025
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/16313
dc.descriptionPurpose: to analyze the problem and prospects of training of family doctors at the postgraduate stage. Materials and Methods. The current legislative acts are analyzed by the principle of structural and logical analysis. Results. The main purpose of internship on specialty of General Practice – Family Medicine is the formation of professional competence for the readiness of doctors-interns to work independently as doctors-specialists. Internship is conducted in the form of full-time and part-time studies at the departments of higher medical educational institutions and postgraduate educational institutions and practical internships in basic health care institutions. Part-time internship for doctors-interns on specialty of General Practice – Family Medicine should be carried out at the bases of primary medical and sanitary care and ambulatory of the family doctor. The curriculum plan and program of internship on specialty of Family Medicine are designed for 2 years. During the first year – 6 months – training at the relevant departments of higher medical educational institutions, 5 months – work in PMSC/ambulatories of family doctor, 1 month – vacation. During the second year – 4 months – training at the relevant departments of higher medical educational institutions, 7 months – work in PMSC/ambulatories of family doctor, 1 month – vacation. The training of the family doctor should begin with pre-graduate education with the teaching of the principles of propedeutics according to the syndromological approach and specific clinical thinking with an orientation towards general practice – family medicine. Conclusions. The duration of study in internship of Family Medicine have to correspond to the recommended terms of international professional organizations: WONCA, EURACT, UEMO etc., and last for at least 3 years. Part-time training should include compulsory internship for a period of 1–3 months in the institution where future specialists are directed according to the state distribution.en-US
dc.descriptionМета: аналіз проблеми та перспективи підготовки сімейних лікарів на післядипломному етапі. Матеріали і методи. Чинні законодавчі акти проаналізовані за принципом структурно-логічного аналізу. Результати. Основною метою інтернатури за спеціальністю «Загальна практика – сімейна медицина» є формування професійної компетентності для забезпечення готовності лікарів-інтернів до самостійної роботи як лікаря-спеціаліста. Інтернатура проводиться у формі очно-заочного навчання на кафедрах вищих медичних навчальних закладів і закладів післядипломної освіти та практичного стажування в базових установах охорони здоров’я. Заочне стажування для лікарів-інтернів за спеціальністю «Загальна практика – сімейна медицина» повинно здійснюватись на базі первинної медико-санітарної допомоги та амбулаторій сімейного лікаря. Навчальний план та програма інтернатури розраховані на 2 роки. Протягом першого року – 6 місяців  навчання на відповідних кафедрах вищих медичних навчальних закладів, 5 місяців – робота на базі первинної медико-санітарної допомоги та амбулаторій сімейного лікаря, один місяць – відпустка. Протягом другого року – 4 місяці – навчання на відповідних кафедрах вищих медичних навчальних закладів, 7 місяців – робота на базі первинної медико-санітарної допомоги та амбулаторій сімейного лікаря, один місяць – відпустка. Підготовку сімейного лікаря необхідно починати з додипломної освіти з викладанням основ пропедевтики за синдромологічним підходом та специфічного клінічного мислення з орієнтацією на загальну практику – сімейну медицину. Висновки. Тривалість навчання в інтернатурі з сімейної медицини повинна відповідати рекомендованим термінам міжнародних професійних організацій: WONCA, EURACT, UEMO тощо і тривати не менше 3 років. Заочне навчання має передбачати обов’язкове стажування тривалістю 1–3 місяці в тому закладі, куди скеровані майбутні спеціалісти відповідно до державного розподілу.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherI.Ya. Horbachevsky Ternopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/10025/9635
dc.sourceBulletin of Social Hygiene and Health Protection Organization of Ukraine; No. 4 (2018); 38-43en-US
dc.sourceВісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України; № 4 (2018); 38-43uk-UA
dc.source2414-9470
dc.source1681-2786
dc.source10.11603/1681-2786.2018.4
dc.subjectfamily doctoren-US
dc.subjecttrainingen-US
dc.subjectprimary medical and sanitary careen-US
dc.subjectсімейний лікарuk-UA
dc.subjectпідготовкаuk-UA
dc.subjectпервинна медико-санітарна допомогаuk-UA
dc.titleTHE MAIN ASPECTS OF TRAINING OF A FAMILY DOCTOR IN UKRAINEen-US
dc.titleГОЛОВНІ АСПЕКТИ ПІДГОТОВКИ СІМЕЙНОГО ЛІКАРЯ В УКРАЇНІuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record