Показати скорочений опис матеріалу
PSYCHICAL EDUCATION IN THE SYSTEM OF MEDICAL AND SOCIAL CARE OF YOUNG PERSONS WITH ADJUSTMENT DISORDERS, WHO USE PSYCHOACTIVE SUBSTANCES
ПСИХООСВІТА У СИСТЕМІ МЕДИКО-СОЦІАЛЬНОЇ ДОПОМОГИ МОЛОДИМ ОСОБАМ ІЗ РОЗЛАДАМИ АДАПТАЦІЇ, ЯКІ ВЖИВАЮТЬ ПСИХОАКТИВНІ РЕЧОВИНИ
dc.creator | Kioseva, О. V. | |
dc.date | 2016-04-15 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-03T09:37:34Z | |
dc.date.available | 2020-07-03T09:37:34Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/6069 | |
dc.identifier | 10.11603/1681-2786.2015.4.6069 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/16166 | |
dc.description | The purpose of research is to develop an interactive psychical educational training to provide medical and social assistance for young people with adjustment disorder, who use psychoactive substances.Material and methods. The study involved 381 students of 1-2 courses of the Faculty of Economics at a university in our country. The analysis of cognitive, behavioral adaptations and emotionally-oriented strategies to overcome difficult life situations identified students’ preferences in the sequence they are applied, the frequency and variety of repertoire. Research methods: social and demographic methods, clinic-anamnestic methods, clinical and psychopathological method, statistical methods.Results. On the basis of our findings it was developed and implemented in the educational work of some Ukrainian universities psychical educational treatment-preventive intensive training on case-method, the CBL, with integrated neurolinguistic – technology (NLP) «Reframing» to provide medical and social assistance for young people with adjustment disorder, who use psychoactive substances.Conclusions. Training contributes to social and psychological adaptability of students through the mobilization of internal reserves, restoration of self-confidence, changing attitudes of young people to stressful situations and behavioral reactions, the acquisition of self-organization skills "self-help", activation quality "hardiness". | en-US |
dc.description | Мета – розробити інтерактивний психоосвітній тренінг для надання своєчасної медико-соціальної допомоги молодим особам із розладами адаптації, які вживають психоактивні речовини (ПАР).Матеріали і методи. У дослідженні взяв участь 381 студент І–ІІ курсів економічного факультету одного з університетів України. Проведений аналіз когнітивних, поведінкових адаптацій та емоційно-орієнтованих стратегій подолання складних життєвих ситуацій визначив переваги студентів у виборі послідовності їх застосування, частоти та різноманітності репертуару. Методи дослідження: соціально-демографічний, клініко-анамнестичний, клініко-психопаталогічний, психодіагностичний, статистичний.Результати. На основі отриманих даних автором розроблено і впроваджено у навчально-виховну роботу ряду вишів психоосвітній лікувально-профілактичний інтенсивний тренінг за кейс-методом CBL з інтегрованою нейролінгвістичною технологією (NLP) – «Рефреймінг» для надання своєчасної медико-соціальної допомоги молодим особам з розладами адаптації, які вживають ПАР.Висновки. Тренінг сприяє підвищенню соціально-психологічної адаптивності студентів за рахунок мобілізації їхніх внутрішніх резервів, відновлення упевненості в собі, зміни у ставленні молодих людей до стресових ситуацій і поведінкових реакцій, набуття навичок самоорганізації «self-hеlp», активізації якості «hardiness». | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | ukr | |
dc.publisher | I.Ya. Horbachevsky Ternopil State Medical University | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/6069/5559 | |
dc.rights | Авторське право (c) 2016 Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України | uk-UA |
dc.source | Bulletin of Social Hygiene and Health Protection Organization of Ukraine; No. 4 (2015) | en-US |
dc.source | Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України; № 4 (2015) | uk-UA |
dc.source | 2414-9470 | |
dc.source | 1681-2786 | |
dc.source | 10.11603/1681-2786.2015.4 | |
dc.subject | adjustment disorder | en-US |
dc.subject | students | en-US |
dc.subject | stress | en-US |
dc.subject | psychoactive substances | en-US |
dc.subject | psychical education | en-US |
dc.subject | coping-strategies | en-US |
dc.subject | self-organization skills "self-help". | en-US |
dc.subject | студенти | uk-UA |
dc.subject | розлади адаптації | uk-UA |
dc.subject | стрес | uk-UA |
dc.subject | психоактивні речовини | uk-UA |
dc.subject | психоосвіта | uk-UA |
dc.subject | копінг-стратегії | uk-UA |
dc.subject | самоорганізація “self-hеlp”. | uk-UA |
dc.title | PSYCHICAL EDUCATION IN THE SYSTEM OF MEDICAL AND SOCIAL CARE OF YOUNG PERSONS WITH ADJUSTMENT DISORDERS, WHO USE PSYCHOACTIVE SUBSTANCES | en-US |
dc.title | ПСИХООСВІТА У СИСТЕМІ МЕДИКО-СОЦІАЛЬНОЇ ДОПОМОГИ МОЛОДИМ ОСОБАМ ІЗ РОЗЛАДАМИ АДАПТАЦІЇ, ЯКІ ВЖИВАЮТЬ ПСИХОАКТИВНІ РЕЧОВИНИ | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Долучені файли
Файл | Розмір | Формат | Переглянути |
---|---|---|---|
Даний матеріал не має долучених файлів. |