“INDICATION – QUALIFICATION – FRUSTRATION?”: TEACHING “GERMAN FOR HEALTHCARE PROFESSIONS”
«ПРИЗНАЧЕННЯ – ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА – РОЗЧАРУВАННЯ?»: ВИКЛАДАННЯ КУРСУ «НІМЕЦЬКА МОВА ДЛЯ МЕДИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ»
dc.creator | Beck, G. | |
dc.date | 2020-06-03 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-03T09:14:50Z | |
dc.date.available | 2020-07-03T09:14:50Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/11169 | |
dc.identifier | 10.11603/me.2414-5998.2020.2.11169 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/15363 | |
dc.description | To meet the high demand for qualified staff within the German healthcare system, nurses are recruited from abroad. For taking up a nursing job, they must, among other things, pass a language test to demonstrate German language skills at the B2-level of the Common European Frame of Reference for Languages (CEFR). The preparation for the test takes place in vocational language training courses, usually entitled “German for healthcare professions”, taught by teachers of German as a Foreign/Second Language (GFL/GSL). Teaching these courses, however, means to be confronted with considerable difficulties due to the lack of an adequate background in nursing and medicine. Based on my own experiences, this article addresses some of these challenges for teachers, yet also attempts to outline ensuing consequences for the training of future teachers in these Languages for Specific Purposes (LSP) courses for the medical professions. I argue that already during the course of study an intensified and demand-orientated language teacher training is pivotal with a more closely interlinked interdisciplinary cooperation with medicine departments and professional nursing. | en-US |
dc.description | Уcтатті висвітлено проблеми викладання німецької мови для медико-орієнтованих спеціальностей. Зважаючи на високий попит на кваліфікований персонал у німецькій системі охорони здоров’я, українські медсестри охоче приймають пропозиції на роботу за кордоном. Передумовою для отримання цієї роботи є мовний тест, який демонструє знання німецької мови на рівні B2 згідно із загальною європейською мовною системою (CEFR). Підготовка до тесту здійснюється на курсах професійної мовної підготовки, зазвичай під назвою «Німецька для фахових медичних професій» як іноземної/другої мови (GFL/GSL). Однак процес викладання зазнає значних труднощів через відсутність належного досвіду в галузі медсестринства та медицини. На основі власного досвіду автор аналізує виклики для викладачів, водночас намагається окреслити результати підготовки майбутніх фахівців до викладання цього курсу. У статті означено, що в процесі навчання посилена та орієнтована підготовка викладачів мови має головне значення і потребує тісного звʼязку у формі міждисциплінарної співпраці з кафедрами медицини та професійної сестринської справи. | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Ternopil State Medical University | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/11169/10636 | |
dc.source | Medical Education; No. 2 (2020); 167-172 | en-US |
dc.source | Медична освіта; № 2 (2020); 167-172 | uk-UA |
dc.source | 2414-5998 | |
dc.source | 1681-2751 | |
dc.source | 10.11603/me.2414-5998.2020.2 | |
dc.subject | Languages for specific purposes | en-US |
dc.subject | German for vocational purposes | en-US |
dc.subject | teacher training | en-US |
dc.subject | interdisciplinary training | en-US |
dc.subject | мова для конкретних професій | uk-UA |
dc.subject | німецька мова як фахова | uk-UA |
dc.subject | навчання вчителів | uk-UA |
dc.subject | міждисциплінарна підготовка | uk-UA |
dc.title | “INDICATION – QUALIFICATION – FRUSTRATION?”: TEACHING “GERMAN FOR HEALTHCARE PROFESSIONS” | en-US |
dc.title | «ПРИЗНАЧЕННЯ – ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА – РОЗЧАРУВАННЯ?»: ВИКЛАДАННЯ КУРСУ «НІМЕЦЬКА МОВА ДЛЯ МЕДИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ» | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |