DISTANCE LEARNING OF “UKRAINIAN LANGUAGE (BY PROFESSIONAL DIRECTION)” OF STUDENTS OF MEDICAL SPECIALTIES
ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «УКРАЇНСЬКА МОВА (ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ)» СТУДЕНТІВ МЕДИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
dc.creator | Zalipska, I. Ya. | |
dc.date | 2020-06-03 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-03T09:14:50Z | |
dc.date.available | 2020-07-03T09:14:50Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/11168 | |
dc.identifier | 10.11603/me.2414-5998.2020.2.11168 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/15362 | |
dc.description | The article considers the features and benefits of using distance learning in the educational process. The content of the concept of “distance learning” and the views of scientists on its interpretation are presented. It reveals the teaching experience of the discipline “Ukrainian language (by professional direction)” by means of distance learning at the Ukrainian Language Department of I. Horbachevsky Ternopil National Medical University. The materials for checking the level of medical specialties students’ knowledge in the aforementioned discipline are offered for the following themes: “Language standard. Orthoepic norms, norms of emphasis”, “Lexical aspect of medical professional language. Phraseological units in professional language”, “Terminology in professional communication. Lexical-semantic relations in scientific terminology. Features of Ukrainian medical terminology”, “Dictionaries in professional communication. Types of dictionaries, their function and role in enhancing language culture”, “Morphological aspect of Medical Professional Language”, “Syntactic aspect of Medical Professional Language”, “Features of Ukrainian language etiquette. Communicative qualities of language culture. Doctor’s Language Etiquette”, “Public speech and its genres”. It emphasizes the usage of detailed instructions for practical tasks and for submitting samples to each task. The research demonstrates that the teacher must take into account the goal, the age of the students, the professional orientation of the tasks. It underscores that the given tasks have a practical orientation and cannot comprehensively assess the student’s knowledge level in the study of a specific topic, but they aim to diversify distance learning, make it interesting. Undoubtedly, the usage of computer-based distance learning provides a learning process, so it needs to be refined and developed. This type of training encourages the specialist to look for new forms and methods of teaching the discipline, and the student to work independently, to work with different sources of information. It should be noted that the development of distance learning in the Ukrainian education system is perspective. | en-US |
dc.description | У статті висвітлено особливості та переваги використання дистанційного навчання в освітньому процесі. Репрезентовано зміст поняття «дистанційне навчання», представлено погляди науковців на його тлумачення. Розкрито досвід викладання дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)» засобами дистанційного навчання на кафедрі української мови Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України. Запропоновано матеріали для перевірки рівня знань студентів медичних спеціальностей із вищезазначеної дисципліни до таких тем: «Мовна норма. Орфоепічні норми, норми наголосу», «Лексичний аспект медичної професійної мови. Фразеологізовані одиниці у фаховій мові», «Термінологія у професійному спілкуванні. Лексико-семантичні відношення в науковій термінології. Особливості української медичної термінології», «Словники в професійному спілкуванні. Типи словників, їх функція та роль у підвищенні мовної культури», «Морфологічний аспект медичної професійної мови», «Синтаксичний аспект медичної професійної мови», «Особливості українського мовного етикету. Комунікативні якості культури мови. Мовний етикет лікаря», «Публічний виступ та його жанри». Наголошено на використанні детальної інструкції для виконання практичних завдань та поданні зразків до кожного завдання. Встановлено, що під час розроблення завдань для студента викладач повинен обов’язково враховувати поставлену мету, вік студентів, фахову спрямованість завдань. Зазначено, що наведені завдання мають практичне спрямування і не можуть комплексно оцінювати рівень знань студента із вивчення конкретної теми, проте вони мають на меті урізноманітнити дистанційне навчання, зробити його цікавим. Безперечно, використання дистанційного навчання за допомогою комп’ютерних технологій забезпечує процес навчання, тому його потрібно вдосконалювати і розвивати. Такий вид навчання спонукає фахівця до пошуку нових форм та методів викладання дисципліни, а студента до самостійної роботи, до роботи з різними джерелами інформації. Вважаємо розвиток дистанційного навчання у системі української освіти перспективним. | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Ternopil State Medical University | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/11168/10635 | |
dc.source | Medical Education; No. 2 (2020); 161-166 | en-US |
dc.source | Медична освіта; № 2 (2020); 161-166 | uk-UA |
dc.source | 2414-5998 | |
dc.source | 1681-2751 | |
dc.source | 10.11603/me.2414-5998.2020.2 | |
dc.subject | distance learning | en-US |
dc.subject | Ukrainian language (by professional direction) | en-US |
dc.subject | higher medical educational establishment | en-US |
dc.subject | practical lesson | en-US |
dc.subject | professional language | en-US |
dc.subject | дистанційне навчання | uk-UA |
dc.subject | українська мова (за професійним спрямуванням) | uk-UA |
dc.subject | вищий медичний заклад освіти | uk-UA |
dc.subject | практичне завдання | uk-UA |
dc.subject | фахова мова | uk-UA |
dc.title | DISTANCE LEARNING OF “UKRAINIAN LANGUAGE (BY PROFESSIONAL DIRECTION)” OF STUDENTS OF MEDICAL SPECIALTIES | en-US |
dc.title | ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «УКРАЇНСЬКА МОВА (ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ)» СТУДЕНТІВ МЕДИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |