Show simple item record

АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ МОЛОДШИХ СПЕЦІАЛІСТІВ СЕСТРИНСЬКОЇ СПРАВИ У КОЛЕДЖАХ

dc.creatorDemianchuk , М. R.
dc.date2020-06-02
dc.date.accessioned2020-07-03T09:14:46Z
dc.date.available2020-07-03T09:14:46Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/11141
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2020.2.11141
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/15340
dc.descriptionThe article reproduces the results of theoretical analysis of scientific studies which have been conducted to improve various aspects of vocational training of future junior specialists in nursing. The expediency of conducting a scientific and research work in the process of students’ study in medical colleges. It has been generalized that scholars studied problems of formation of professional competence, identity, readiness to different types of activities (research, project, promotion and implementation of healthy lifestyle ideas) in students of medical colleges. It has been argued that in order to prove the effectiveness of the author’s methodic of vocational training of future junior specialists in nursing in medical colleges is necessary to organize experimental research and make analysis of its results. Comparative analysis of results at different stages of the scientific and research work contributed to establishing the effectiveness of the author’s methodic for organizing educational process. The methods of questionnaire, testing, interviewing, observation, evaluation of students’ participation in solving professional-situational and simulation problems, etc. have been used to examine readiness of medical colleges students to professional work. In order to determine the formation of students’ motives and valuable orientations, to establish the level of knowledge, practical abilities, skills, readiness to professional development at all stages of research students from seven medical colleges have been involved. The structure of readiness to professional activity of future junior specialists in nursing is presented. The results of the incoming and final controls to determine the levels of formation of all four components and readiness to professional work of students from control and experimental groups in general have been compared. The results of comparative analysis have stated that organization of training of students from experimental groups led to better results in vocational training of future junior specialists in nursing than in the case of traditional training in control groups.en-US
dc.descriptionУ статті відтворено результати теоретичного аналізу наукових досліджень, які проводилися з метою вдосконалення різних аспектів професійної підготовки майбутніх молодших спеціалістів сестринської справи. Актуалізовано доцільність проведення науково-дослідної роботи в процесі навчання студентів у медичних коледжах. Узагальнено, що науковці досліджували проблеми формування у студентів медичних коледжів професійної компетентності, ідентичності, готовності до різних видів діяльності: дослідницької, проектної, пропаганди і реалізації ідей здорового способу життя. Аргументовано, що з метою доведення результативності авторської методики професійної підготовки майбутніх молодших спеціалістів сестринської справи в медичних коледжах необхідно організувати експериментальне дослідження та провести аналіз його результатів. Порівняльний аналіз результатів на різних етапах науково-дослідної роботи сприяв встановленню дієво­сті авторської методики організації освітнього процесу. Для діагностування готовності студентів медичних коледжів до роботи за фахом використовувалися методи анкетування, тестування, опитування, спостереження, оцінювання участі студентів у вирішенні професійно-ситуативних і симуляційних зав­дань та ін. З метою визначення сформованості мотивів і ціннісних орієнтацій студентів, встановлення рівня знань, практичних умінь, навичок, готовності до професійного зростання  на всіх етапах дослідження задіяно студентів із семи медичних коледжів. Представлено структуру готовності до професійної діяльності майбутніх молодших спеціалістів сестринської справи. Порівнювалися результати вхідного та підсумкового контролю на предмет встановлення рівнів сформованості всіх чотирьох компонентів і загалом готовності до роботи за фахом студентів контрольних та експериментальних груп. Результати порівняльного аналізу засвідчили, що організація навчання студентів експериментальних груп привела до отримання кращих результатів у професійній підготовці майбутніх молодших спеціалістів сестринської справи, ніж за умов традиційного навчання в контрольних групах.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/11141/10610
dc.sourceMedical Education; No. 2 (2020); 20-24en-US
dc.sourceМедична освіта; № 2 (2020); 20-24uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2020.2
dc.subjectvocational trainingen-US
dc.subjectmedical collegeen-US
dc.subjectstudentsen-US
dc.subjectnursingen-US
dc.subjectexperimenten-US
dc.subjectanalysisen-US
dc.subjectresults of studyingen-US
dc.subjectпрофесійна підготовкаuk-UA
dc.subjectмедичний коледжuk-UA
dc.subjectстудентиuk-UA
dc.subjectсестринська справаuk-UA
dc.subjectекспериментuk-UA
dc.subjectаналізuk-UA
dc.subjectрезультати дослідженняuk-UA
dc.titleANALYSIS OF THE RESULTS OF STUDYING VOCATIONAL TRAINING OF FUTURE JUNIOR SPECIALISTS IN NURSING IN COLLEGESen-US
dc.titleАНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ МОЛОДШИХ СПЕЦІАЛІСТІВ СЕСТРИНСЬКОЇ СПРАВИ У КОЛЕДЖАХuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record