PROFESSIONAL CULTURE IN THE CONTEXT OF FUTURE DOCTOR TRAINING
ПРОФЕСІЙНА КУЛЬТУРА В КОНТЕКСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ЛІКАРЯ
dc.creator | Vorona, І. І. | |
dc.creator | Prokop, I. A. | |
dc.date | 2020-04-02 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-03T09:14:45Z | |
dc.date.available | 2020-07-03T09:14:45Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/11005 | |
dc.identifier | 10.11603/me.2414-5998.2020.1.11005 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/15336 | |
dc.description | The paper points out the specifics of medical students’ professional culture formation, analyses its components and conditions. The experience of virtual training programme use in Latin classes for medical students is summarized. Development of professional culture is sure to enrich the man’s inner world, as well as to contribute to his (her) professional development and personal self-improvement. Any person reveals himself (herself) most vividly while interacting with the others in performing professional duties, the outcomes often depending on the proper conduct, speaking, hearing, and language. Training of future medical professionals is an element of professional education and is aimed at providing specialists with a certain level of professional skills alongside with the formation of proper professional qualities and development of general personal culture. Medical educational institutions are supposed to provide future specialists with adequate amount of knowledge, necessary for the work in their field and to make them aware of their professional perspectives and able to influence the process actively and effectively. It is in this aspect that the professional culture is involved, that is demeanour, speaking, hearing, and language matching the generally accepted standards and principles, primarily moral, and the requirements set to the particular profession. Professional culture of the future medical workers is not the sum of professional knowledge, abilities, and skills only, but a part of general spiritual culture that manifests itself in professional competence, readiness for analysis and evaluation of professional and ethical issues, decision-making, communicative skills, as well as conscious striving for self-education, self-development, and constant professional self-perfection. Formation of medical students’ professional culture is a “teacher-student” indissoluble connection based on humanism, creative activity, and common search for new goals and tasks, which increase future specialists’ motivation to attain new peaks in the professional activity. | en-US |
dc.description | У статті вказано на особливості формування професійної культури студентів-медиків, проаналізовано компоненти професійної культури та умови її формування. Узагальнено досвід використання віртуальної навчальної програми на заняттях з латинської мови у студентів-медиків. Зазначено, що розвиток професійної культури внутрішньо збагачує людину і сприяє її професійному становленню та особистісному самовдосконаленню. Найбільш яскраво людина виявляється у діяльності з іншими під час виконання професійних обов’язків. Від культури поведінки, говоріння, слухання та мови часто залежать результати професійної діяльності. Підготовка майбутніх медиків є складовою професійної освіти і спрямована на забезпечення фахівців певним рівнем професійної майстерності, формування у них відповідних професійних якостей з одночасним розвитком загальної культури особистості. Завдання навчальних закладів медичного профілю полягає в тому, щоб майбутні медичні фахівці оволоділи конкретною сумою знань, необхідних для роботи за обраним фахом, та усвідомили шляхи подальшого розвитку своєї професійної діяльності, уміли активно й ефективно впливати на цей процес. Саме в цьому аспекті можна говорити про професійну культуру, тобто про відповідність поведінки, говоріння, слухання, мови у професійній діяльності загальноприйнятим нормам і принципам, насамперед, моральним, а також вимогам, що висуваються саме до цієї професії. Професійна культура майбутнього лікаря – це не лише сума професійних знань, умінь та навичок, а й частина загальної духовної культури, яка проявляється у професійній компетентності, готовності до аналізу й оцінки професійно-етичних проблем, прийняття самостійних рішень, комунікативної майстерності, свідомої готовності до самоосвіти, саморозвитку, постійного професійного самовдосконалення. Формування професійної культури студента-медика – це процес нерозривного зв’язку педагога та студентів на основі гуманізму, творчості та пошуку нових цілей і завдань, вирішення яких підвищує мотивацію майбутніх спеціалістів до досягнення нових вершин у професійній діяльності. | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Ternopil State Medical University | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/11005/10506 | |
dc.source | Medical Education; No. 1 (2020); 117-121 | en-US |
dc.source | Медична освіта; № 1 (2020); 117-121 | uk-UA |
dc.source | 2414-5998 | |
dc.source | 1681-2751 | |
dc.source | 10.11603/me.2414-5998.2020.1 | |
dc.subject | culture | en-US |
dc.subject | professional culture | en-US |
dc.subject | formation of professional culture | en-US |
dc.subject | medical students | en-US |
dc.subject | культура | uk-UA |
dc.subject | професійна культура | uk-UA |
dc.subject | формування професійної культури | uk-UA |
dc.subject | студенти-медики | uk-UA |
dc.title | PROFESSIONAL CULTURE IN THE CONTEXT OF FUTURE DOCTOR TRAINING | en-US |
dc.title | ПРОФЕСІЙНА КУЛЬТУРА В КОНТЕКСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ЛІКАРЯ | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |