PEDAGOGICAL APPROACHES IN THE PROCESS OF TRAINING MEDICAL STUDENTS
ПЕДАГОГІЧНІ ПІДХОДИ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ
dc.creator | Kichula, M. Ya. | |
dc.date | 2020-04-02 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-03T09:14:44Z | |
dc.date.available | 2020-07-03T09:14:44Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/11003 | |
dc.identifier | 10.11603/me.2414-5998.2020.1.11003 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/15334 | |
dc.description | Training of specialists in medical universities today is not perfect enough from modern cultural and value positions and does not give proper scientific justification to the practice of University education. The productive solution of problems of formation of culture of the future specialist of a medical profile, all-round development of its social qualities is possible on the basis of the analysis of educational and organizational work, generalization of conclusions of theoretical and concrete sociological researches at a joint of pedagogics of the higher medical school, the theory of the person and culture, pedagogical heritage. Culture as an educational value in the development and education of medical students should be manifested in the culture of being, thinking, leisure, in relationships, communication, in worldview culture, in aesthetic activity. Therefore, the article considers the main paradigms of modern medical and pedagogical education in the system of training medical students; the importance of the system-value approach in the process of training in the educational process of a higher medical school is determined. In addition, the article formulates the conceptual apparatus of the problem of training and education of medical students. The essence of such concepts as “education”, “culture”, “paradigms of education” is considered, their interrelation and interdependence are analysed. The authors substantiate the idea that the state and society need not only workers who are “knowledgeable”, but also socially active, who are able to make moral choices, who are able to adapt to various social roles. | en-US |
dc.description | Підготовка фахівців у медичних університетах сьогодні недостатньо досконала з сучасних культурно-ціннісних позицій і не дає належного наукового обґрунтування практиці вузівського навчання. Продуктивне розв’язання проблем формування культури майбутнього фахівця медичного профілю, всебічний розвиток його соціальних якостей можливі на основі аналізу навчально-виховної та організаційної роботи, узагальнення висновків теоретичних і конкретно-соціологічних досліджень на стику педагогіки вищої медичної школи, теорії особистості та культури, педагогічної спадщини. Культура як освітня цінність у розвитку і вихованні студентів-медиків повинна проявлятися в культурі буття, мислення, дозвілля, у стосунках, спілкуванні, у світоглядній культурі, в естетичній діяльності. У статті розглянуто основні парадигми сучасної медико-педагогічної освіти в системі підготовки студентів-медиків; визначено важливість системно-ціннісного підходу у процесі підготовки в навчально-виховному процесі медичного вузу. Окрім цього, у статті формулюється понятійний апарат проблеми навчання та виховання студентів-медиків. Розглядається сутність таких понять, як «освіта», «культура», «парадигми освіти», аналізується їх взаємозв’язок і взаємообумовленість. Обґрунтовується ідея про те, що державі і суспільству потрібні не тільки працівники «знаючі», а й соціально активні, які вміють зробити моральний вибір, які вміють адаптуватися в різних соціальних ролях. | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Ternopil State Medical University | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/11003/10504 | |
dc.source | Medical Education; No. 1 (2020); 106-111 | en-US |
dc.source | Медична освіта; № 1 (2020); 106-111 | uk-UA |
dc.source | 2414-5998 | |
dc.source | 1681-2751 | |
dc.source | 10.11603/me.2414-5998.2020.1 | |
dc.subject | medical students | en-US |
dc.subject | a higher medical school | en-US |
dc.subject | an education | en-US |
dc.subject | culture | en-US |
dc.subject | paradigms | en-US |
dc.subject | pedagogical approaches | en-US |
dc.subject | студенти-медики | uk-UA |
dc.subject | вища медична школа | uk-UA |
dc.subject | освіта | uk-UA |
dc.subject | культура | uk-UA |
dc.subject | парадигми | uk-UA |
dc.subject | педагогічні підходи | uk-UA |
dc.title | PEDAGOGICAL APPROACHES IN THE PROCESS OF TRAINING MEDICAL STUDENTS | en-US |
dc.title | ПЕДАГОГІЧНІ ПІДХОДИ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |