Show simple item record

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ ЯК ОСНОВНА ФОРМА НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ З ДИСЦИПЛІНИ «УКРАЇНСЬКА МОВА ЯК ІНОЗЕМНА» У ВИЩІЙ ШКОЛІ

dc.creatorStefanyshyn, K. L.
dc.date2020-04-02
dc.date.accessioned2020-07-03T09:14:20Z
dc.date.available2020-07-03T09:14:20Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10999
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2020.1.10999
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/15330
dc.descriptionA practical is the main form of students' educational activity at the higher educational institutions on the discipline “Ukrainian as a Foreign Language”. Practicals at the higher educational establishment provide students with the detailed consideration of certain theoretical basics of the discipline. They also suggest the formation of skills and abilities, their practical application by the individual, fulfillment of the student's formulated tasks and solving situational problems. Based on the topic “Appearance Description”, the article presents the structure and meaningful content of a practical lesson in Ukrainian as a foreign language. The course of study is structured according to the requirements for practicals at the higher school and adapted to the communicative needs of foreign students studying in Ukraine. The structure of the lesson consists of five stages: organizational part, mastering vocabulary on the topic, performing training exercises, working with the text, current control. The content of a course corresponds to the program of the discipline “Ukrainian as a Foreign Language”, the task is built with regard to the program requirements and is subordinated to the objective of the discipline i.e. to provide basic communicative needs of foreign students in the everyday life, educational and professional spheres. The developed system of exercises is intended to form and improve different types of speech activity (listening, speaking, reading and writing). Knowledge of vocabulary for describing a person’s appearance, ability to build monologues, initiate and conduct a dialogue on the topic, skills to reconcile adjectives, personal and possessive pronouns with nouns in the genus, numbers and case allow to ensure the implementation of communicative needs in communicative needs and needs household, socio-cultural, official-business, educational-professional.en-US
dc.descriptionПрактичне заняття є основною формою навчальної діяльності студентів у закладах вищої освіти із дисципліни «Українська мова як іноземна». Практичні заняття у ЗВО передбачають детальний розгляд студентами окремих теоретичних положень навчальної дисципліни з викладачем і формування вміння та навичок їх практичного застосування шляхом індивідуального виконання студентом сформульованих завдань та вирішення ситуаційних задач. На прикладі вивчення теми «Опис зовнішності» у статті представлено структуру і змістове наповнення практичного заняття з української мови як іноземної. Хід заняття структуровано згідно з вимогами до практичних занять у вищій школі та адаптовано до комунікативних потреб чужоземних студентів, які навчаються в Україні. Структура заняття містить п’ять етапів: організаційну частину, засвоєння лексико-граматичного матеріалу до теми, виконання тренувальних вправ, роботу з текстом, поточний контроль. Змістове наповнення відповідає програмі навчальної дисципліни «Українська мова як іноземна», завдання побудовано з урахуванням програмних вимог і підпорядковано меті дисципліни – забезпечення базових комунікативних потреб чужоземних студентів у побутовій та навчально-професійній сферах. Розроблена система вправ призначена для формування та розвитку різних видів мовленнєвої діяльності (слухання, говоріння, читання та письма). Знання лексики на позначення зовнішності людини, вміння будувати монологічні висловлювання, ініціювати та вести діалог-розпитування на запропоновану тему, навички узгоджувати прикметники, особові і присвійні займенники з іменниками у роді, числі та відмінку дозволяють забезпечити реалізацію комунікативних потреб іноземних студентів у різних сферах спілкування: побутовій, соціально-культурній, офіційно-діловій, навчально-професійній.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10999/10500
dc.sourceMedical Education; No. 1 (2020); 82-86en-US
dc.sourceМедична освіта; № 1 (2020); 82-86uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2020.1
dc.subjectUkrainian as a foreign languageen-US
dc.subjectpracticalsen-US
dc.subjectorganizational parten-US
dc.subjectmastering of vocabularyen-US
dc.subjectperformance of training exercisesen-US
dc.subjectwork with a texten-US
dc.subjectcurrent controlen-US
dc.subjectукраїнська мова як іноземнаuk-UA
dc.subjectпрактичне заняттяuk-UA
dc.subjectорганізаційна частинаuk-UA
dc.subjectзасвоєння лексико-граматичного матеріалуuk-UA
dc.subjectвиконання тренувальних вправuk-UA
dc.subjectробота з текстомuk-UA
dc.subjectпоточний контрольuk-UA
dc.titleA PRACTICAL AS THE MAIN FORM OF THE EDUCATIONAL PROCESS ON THE DISCIPLINE “UKRAINIAN AS A FOREIGN LANGUAGE” AT THE HIGHER SCHOOLen-US
dc.titleПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ ЯК ОСНОВНА ФОРМА НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ З ДИСЦИПЛІНИ «УКРАЇНСЬКА МОВА ЯК ІНОЗЕМНА» У ВИЩІЙ ШКОЛІuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record