Show simple item record

МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ

dc.creatorSinyshina, V. M.
dc.date2020-04-02
dc.date.accessioned2020-07-03T09:14:20Z
dc.date.available2020-07-03T09:14:20Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10998
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2020.1.10998
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/15329
dc.descriptionThe article argues that the professional training of future practical psychologists involves taking into account different methodological approaches to the organization of the educational process in institutions of higher education, which enrich the methodological consciousness of the specialist by knowledge of professionally oriented sciences and contribute to its adaptation to the specifics of higher education. The justification of methodological approaches has allowed to establish causal relationships between pedagogical phenomena and processes and to determine the most important of them for effective solution of problems that take place in the training of practical psychologists. The main methodological approaches, which are followed in the professional training of students-psychologists, include system-scientific, synergistic, thesaurus, complex, humanistic, competent, personally oriented, activity, praxeological, axiological, acmeological and others. It is proved that approaches, structured in this way, enabled the researcher-teacher to understand mentally in the organization of their own professional activity and to practically realize the educational actions and pedagogical actions in teaching the students; contributed to the definition of the professional training of practical psychologists and the most holistic acquisition of objectively impartial, professionally relevant knowledge, skills and competences by students. Within these approaches, the focuses are accented on the importance of reconstitution in the contest of the education of holistic image of human as biopsychological system and active-creative possibilities of student with his desire to realize himself on the principles of love to the person and in the public interests.en-US
dc.descriptionУ статті аргументовано, що професійна підготовка майбутніх практичних психологів передбачає врахування різних методологічних підходів до організації освітнього процесу в закладах вищої освіти, які збагачують методологічну свідомість фахівця знаннями професійно-спрямованих наук та сприяють його пристосуванню до специфіки вищої освіти. Обґрунтування методологічних підходів дозволило встановити причинно-наслідкові зв’язки між педагогічними явищами і процесами та визначити з них найбільш значущі для дієвого розвʼязання проблем, які мають місце в підготовці практичних психологів. До основних методологічних підходів, яких необхідно дотримуватися у професійній підготовці студентів-психологів, віднесено системно-науковий, синергетичний, тезаурусний, комплексний, гуманістичний, компетентнісний, особистісно орієнтований, діяльнісний, праксеологічний, аксіологічний, акмеологічний та ін. Доведено, що структуровані таким чином підходи дали змогу викладачу-досліднику мисленнєво розібратися в організації власної професійної діяльності й практично зреалізувати в навчанні студентів оперативно осмислені освітні дії та педагогічні вчинки; сприяли визначенню стратегії професійної підготовки практичних психологів і найбільш цілісному отриманню студентами об’єктивно неупереджених, професійно значущих знань, умінь та навичок. У межах зазначених підходів акцентовано увагу на важливості відтворення у змісті освіти цілісного образу людини як біопсихосоціальної системи та активно-творчих можливостей студента з його прагненням реалізувати себе на засадах любові до людини та в інтересах суспільства.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10998/10499
dc.sourceMedical Education; No. 1 (2020); 77-81en-US
dc.sourceМедична освіта; № 1 (2020); 77-81uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2020.1
dc.subjectprofessional trainingen-US
dc.subjectinstitution of higher educationen-US
dc.subjectmethodological approachen-US
dc.subjectstudentsen-US
dc.subjectfuture practical psychologistsen-US
dc.subjectпрофесійна підготовкаuk-UA
dc.subjectзаклад вищої освітиuk-UA
dc.subjectметодологічний підхідuk-UA
dc.subjectстудентиuk-UA
dc.subjectмайбутні практичні психологиuk-UA
dc.titleMETHODOLOGICAL APPROACHES TO PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE PRACTICAL PSYCHOLOGISTSen-US
dc.titleМЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record