Show simple item record

ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ В ТЕРНОПІЛЬСЬКОМУ НАЦІОНАЛЬНОМУ ТЕХНІЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ ІМЕНІ ІВАНА ПУЛЮЯ

dc.creatorNazarevych, L. T.
dc.creatorDenysiuk, N. R.
dc.creatorHavdyda, N. I.
dc.date2020-04-02
dc.date.accessioned2020-07-03T09:14:19Z
dc.date.available2020-07-03T09:14:19Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10994
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2020.1.10994
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/15325
dc.descriptionThe methodology of teaching Ukrainian as a foreign language is considered in the article; the issues of the language adaptation of foreign students are emphasized. The ability to communicate not only in the educational setting but also in the extracurricular time is stated as the objective of studying the educational course “Ukrainian as a foreign language”. Traditional and innovative approaches that simulate real life situations, offer problems for shared resolutions, enhance students' creative ability, mobilize their attention, and teach them how to develop speech constructs quickly are analyzed. The focus is on a person-centered approach to the classroom, in particular, the game approach as a casual way of submitting starting material. Communicative activity, its main components, and intercultural competence issues were significantly analyzed. The authors share experience in developing tutorials and test assignments; an easy-to-use and informative distance course in the Atutor system; additional training materials in the form of tables, diagrams, exercises, crossword puzzles posted on the social network Facebook. This course allows monitoring the level of theoretical knowledge and practical skills of students-foreigners in educational-training and game forms. The role of identification as a basic principle of eidetics is analyzed, namely: multimedia presentations that allow both visual and auditory perception of information; qualitatively designed slides; study cards; photos, etc. Examples of the application of different methods of eidetics are given: a chain method, a method of combining a verbal apparatus with the imagination, a method of reconciling fantasy and imagination with the ability to express clearly own thoughts, the method of phonetic associations, work on eidos-abstract, etc. The authors emphasize the benefits of training in an atmosphere of psychological safety and comfort.en-US
dc.descriptionУ статті йдеться про методику навчання української мови як іноземної та мовну адаптацію студентів-іноземців. Акцентовано на основній меті вивчення цієї дисципліни, а саме: вмінні спілкуватися не лише в навчальному, а й позанавчальному середовищі. Розглянуто традиційні та новаторські підходи, які моделюють реальні життєві ситуації, пропонують проблеми для спільного розв’язання, активізують творчі здібності студентів, мобілізують їхню увагу, навчають їх швидко будувати мовленнєві конструкції, знаходячи відповідні засоби для вираження змісту. Зосереджено увагу на особистісно-орієнтованому підході на заняттях, зокрема, виокремлено ігровий підхід як невимушений спосіб подачі начального матеріалу. Цілісно проаналізовано комунікативну діяльність та її головні компоненти, порушено питання інтеркультурної компетенції. Автори діляться досвідом розробки навчальних посібників і тестових завдань; зручного в користуванні та інформативного дистанційного курсу в системі Atutor, який слугує організацією всього процесу навчання; також додаткових навчальних матеріалів у формі таблиць, схем, вправ, кросвордів, розміщених у соціальній мережі «Фейс­бук». Зазначено, що такий підхід дозволяє здійснювати контроль рівня теоретичних знань, практичних умінь і навичок студентів-іноземців у навчально-тренувальній та ігровій формах. Проаналізовано роль унаочнення як основного принципу ейдетики, а саме: мультимедійні презентації, що уможливлюють одночасно зорове і слухове сприйняття інформації, якісно розроблені слайди, навчальні картки, світлини. Наведено приклади застосування різних методів ейдетики: ланцюжковий, метод поєднання вербального апарату з роботою уяви, метод узгодження фантазії та уяви з умінням чітко висловлювати власні думки, метод фонетичних асоціацій, робота над ейдос-конспектом тощо. Автори наголошують на перевазі навчання в атмосфері психологічної безпеки та комфорту.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10994/10495
dc.sourceMedical Education; No. 1 (2020); 56-61en-US
dc.sourceМедична освіта; № 1 (2020); 56-61uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2020.1
dc.subjectcommunicationen-US
dc.subjectgameen-US
dc.subjectvisualizationen-US
dc.subjectimaginationen-US
dc.subjectassociationen-US
dc.subjectmethoden-US
dc.subjectкомунікаціяuk-UA
dc.subjectграuk-UA
dc.subjectвізуалізаціяuk-UA
dc.subjectуяваuk-UA
dc.subjectасоціаціяuk-UA
dc.subjectметодuk-UA
dc.titleTHEORETICAL AND PRACTICAL APPROACHES TO TEACHING UKRAINIAN AS A FOREIGN LANGUAGE AT TNTUen-US
dc.titleТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ В ТЕРНОПІЛЬСЬКОМУ НАЦІОНАЛЬНОМУ ТЕХНІЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ ІМЕНІ ІВАНА ПУЛЮЯuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record