A MODERN MODEL OF MASTERS’ IN DENTISTRY PROFESSIONAL TRAINING
СУЧАСНА МОДЕЛЬ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАГІСТРІВ- СТОМАТОЛОГІВ
dc.creator | Kulbashna, Ya. A. | |
dc.creator | Malanchuk, V. O. | |
dc.creator | Nahirnyj, Ya. P. | |
dc.creator | Skrypnyk, I. L. | |
dc.creator | Zakharova, V. O. | |
dc.date | 2020-04-02 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-03T09:14:19Z | |
dc.date.available | 2020-07-03T09:14:19Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10992 | |
dc.identifier | 10.11603/me.2414-5998.2020.1.10992 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/15323 | |
dc.description | The article reveals that the system of masters’ in dentistry professional training in Ukraine does not sufficiently meet the international requirements and education levels regulated by the National Qualifications Framework. At the same time, the updated field standard of higher education in the specialty “Dentistry” (2019) contains a number of contradictory conditions, in particular: the availability of educational-professional training program and educational-scientific (optional for universities) one with different number of credits (300 and 360 correspondingly). The necessity to implement the levels of junior bachelor (dentist’s assistant) and bachelor (odontologist-hygienist) into the model of masters’ in dentistry professional training process was substantiated. This allows students of higher dental education institutions to start practical activity from the first year of studying, which can encourage them to increase the level of their professional competence and restore the preventive component of dental care to the population of Ukraine. It has been proved the expediency to prolong the period of masters’ in dentistry professional training to 6 years with the last year of practically oriented study to ensure compliance of dental education in Ukraine with the requirements of the World Federation for Medical Education in terms of the amount of academic load and the need to strengthen its practical component. A modern model of masters’ in dentisry professional training has been developed in accordance with the National Qualifications Framework and the requirements of the World Federation of Medical Education. | en-US |
dc.description | У статті доведено, що система професійної підготовки магістрів-стоматологів в Україні не відповідає достатньою мірою міжнародним вимогам і регламентованим Національною рамкою кваліфікацій рівням освіти. Водночас оновлений галузевий стандарт вищої освіти за спеціальністю «Стоматологія» (2019) містить низку суперечливих положень, зокрема: наявність освітньо-професійної і освітньо-наукової (на вибір ЗВО) програм підготовки з різним об’ємом кредитів (300 і 360 відповідно). Обґрунтовано необхідність імплементації у модель процесу професійної підготовки магістрів-стоматологів рівнів молодшого бакалавра – асистента стоматолога, бакалавра – одонтолога-гігієніста і магістра – лікаря-стоматолога. Це дасть змогу студентам закладів вищої стоматологічної освіти розпочати практичну діяльність з молодших курсів, що сприятиме підвищенню рівня їх професійної компетентності і відновленню профілактичної складової стоматологічної допомоги населенню України. Для забезпечення відповідності стоматологічної освіти в Україні вимогам ВФМО у частині обсягу навчального навантаження і необхідності посилити її практичну складову доведено доцільність продовжити термін професійної підготовки магістрів до 6 років з останнім – практично-орієнтованим роком навчання. Розроблена модель професійної підготовки магістрів-стоматологів відповідно до Національної рамки кваліфікацій і вимог Всесвітньої федерації медичної освіти. | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Ternopil State Medical University | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10992/10493 | |
dc.source | Medical Education; No. 1 (2020); 45-49 | en-US |
dc.source | Медична освіта; № 1 (2020); 45-49 | uk-UA |
dc.source | 2414-5998 | |
dc.source | 1681-2751 | |
dc.source | 10.11603/me.2414-5998.2020.1 | |
dc.subject | higher medical education | en-US |
dc.subject | masters’ in dentistry professional training | en-US |
dc.subject | model of masters’ in dentistry professional training | en-US |
dc.subject | reformation of dental education | en-US |
dc.subject | field education standard | en-US |
dc.subject | вища медична освіта | uk-UA |
dc.subject | професійна підготовка магістрів-стоматологів | uk-UA |
dc.subject | модель професійної підготовки магістрів-стоматологів | uk-UA |
dc.subject | реформування стоматологічної освіти | uk-UA |
dc.subject | галузевий освітній стандарт | uk-UA |
dc.title | A MODERN MODEL OF MASTERS’ IN DENTISTRY PROFESSIONAL TRAINING | en-US |
dc.title | СУЧАСНА МОДЕЛЬ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАГІСТРІВ- СТОМАТОЛОГІВ | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |