Show simple item record

ІДЕЙНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНИХ ЛІКАРІВ: ФІЛОСОФСЬКО-БІОЕТИЧНИЙ АСПЕКТ

dc.creatorKhrystenko, O. M.
dc.date2020-06-02
dc.date.accessioned2020-07-03T09:14:17Z
dc.date.available2020-07-03T09:14:17Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10932
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2020.2.10932
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/15315
dc.descriptionThe task of modern higher medical education in Ukraine is to provide professional training for future doctors on the relevant principles of philosophy and bioethics involving knowledge, values, attitudes and behavior within the category “moral responsibility of a doctor”. This paper is dedicated to basic modern philosophical and bioethical concepts which are related to the moral responsibility of the doctor for human life, as well as analysis of their axiological essence. Research methods: content analysis and comparative analysis. Feminist bioethics seeks to show the special, exceptional value of a woman’s spiritual world; at the same time the dependence of her social position on the traditional patriarchal society is taken into account. Therefore, when it comes to abortion, women’s interests are dominant. In contrast, conservatives and Christians protect the unborn child’s right to life. But now secularism, more assertive in Europe than elsewhere, proposes the exclusion of religious belief and expression from public life. In aspiring to be the legitimate judge of the religious sphere, secularism claims not merely separation from religion but control over it. Besides, there is serious discussion on the morality of abortion under conditions of some medical indications, assumptions or forecasts. For instance, concerning a fetus with Down syndrome. On the one hand, this is a serious genetic disease that can cause a difficult life for the child and his or her parents. On the other hand, these special children can even be very talented and achieve great success in various fields of social life, especially in the arts and sports. So, it is defined that ideological foundations of modern doctor must be based on the humanistic values’ system. It means that health, safety and life of human, including unborn child, have to be accepted as the highest values. Moral responsibility of doctor is related to implementing of these values into practice.en-US
dc.descriptionЗавдання сучасної вищої медичної освіти в Україні – забезпечити професійну підготовку майбутніх лікарів згідно з відповідними принципами філософії та біоетики, що передбачають знання, цінності, ставлення та поведінку в межах категорії «моральна відповідальність лікаря». Ця стаття присвячена основним сучасним філософським та біоетичним концепціям, пов’язаним із моральною відповідальністю лікаря за життя людини, а також аналізу їх аксіологічної сутності. Методи дослідження: контент-аналіз та порівняльний аналіз. Феміністська біоетика прагне показати особливу, виняткову цінність духовного світу жінки; водночас враховується залежність її соціального становища від традиційного патріархального суспільства. Відтак, коли йдеться про аборт, інтереси жінки є домінуючими. На противагу, консерватори та християни захищають право ненародженої дитини на життя. Але нині секуляризм, більш радикальний у Європі, ніж деінде, пропонує виключити релігійну віру  та її вираження із суспіль­ного життя. Прагнучи бути законним суддею релігійної сфери, секуляризм вимагає не просто відокремлення від релігії, а контролю над нею. Крім того, існує серйозна дискусія щодо моральності абортів за умов певних медичних показань, припущень чи прогнозів. Наприклад, щодо плода з синдромом Дауна. З одного боку, це серйозне генетичне захворювання, яке може спричинити важке життя дитини та її батьків. З іншого боку, ці особливі діти навіть можуть бути дуже талановитими та досягати великих успіхів у різних сферах суспільного життя, особливо у мистецтві та спорті. Отже, визначено, що ідейні основи сучасного лікаря повинні базуватися на системі гуманістичних цінностей. Це означає, що здоров’я, безпека та життя людини, у тому числі ненароджених дітей, повинні бути прийняті як найвищі цінності. Моральна відповідальність лікаря є пов’язаною з упровадженням цих цінностей у практику.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10932/10617
dc.sourceMedical Education; No. 2 (2020); 61-64en-US
dc.sourceМедична освіта; № 2 (2020); 61-64uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2020.2
dc.subjectdoctoren-US
dc.subjectphilosophyen-US
dc.subjectbioethicsen-US
dc.subjectabortionen-US
dc.subjectfeminismen-US
dc.subjectлікарuk-UA
dc.subjectфілософіяuk-UA
dc.subjectбіоетикаuk-UA
dc.subjectабортuk-UA
dc.subjectфемінізмuk-UA
dc.titleTHE IDEOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE PROFESSIONAL TRAINING OF MODERN DOCTORS: PHILISOPHICAL AND BIOETHICAL ASPECTSen-US
dc.titleІДЕЙНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНИХ ЛІКАРІВ: ФІЛОСОФСЬКО-БІОЕТИЧНИЙ АСПЕКТuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record