FEATURES OF IMPLEMENTATION OF THE COMPETENCE APPROACH TO THE STUDY OF CLINICAL ANATOMY IN MEDICAL SCHOOL
ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ДО ВИВЧЕННЯ КЛІНІЧНОЇ АНАТОМІЇ У ВИЩОМУ МЕДИЧНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ
dc.creator | Ulishchenko, V. V. | |
dc.creator | Cherkasov, V. H. | |
dc.creator | Ihnatishchev, M. R. | |
dc.date | 2020-06-03 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-03T09:14:16Z | |
dc.date.available | 2020-07-03T09:14:16Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10910 | |
dc.identifier | 10.11603/me.2414-5998.2020.2.10910 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/15314 | |
dc.description | The article analyzes the methodical problems of teaching the clinical anatomy in medical schools, discusses the peculiarities of the organization of competency-based training in the unity of classroom and independent work of students. Emphasis is placed on the existence of some discrepancy between the expectations and the learning outcomes, which is related to the students’ insufficiently high educational motivation, not always appropriate application of methods and techniques by the teachers. High educational results are possible with the joint efforts of all subjects of education. Interviews and questionnaires of students and teachers to identify reserves of improving the quality of knowledge (100 respondents) showed that the leading form of acquiring new knowledge is an interactive lecture. The perception of theoretical material depends on the structure, the visual richness of such lecture. The second place were given for practical work (models, albums, videos, etc.) and third – for independent work (solving anatomical problems, preparation of individual and group projects). Provided the students are internally motivated, the tasks are systematic and visible, these kinds of work will deepen knowledge and ability competencies (analyze, differentiate, organize). The authors’ attention is focused on the application of such training methods as scribing, mnemonic schemes, compiling a descriptive story and more. | en-US |
dc.description | У статті проаналізовано методичні проблеми викладання клінічної анатомії у вищих медичних навчальних закладах, розглянуто особливості організації компетентнісно орієнтованого навчання в єдності аудиторної та самостійної роботи студентів. Зроблено акцент на існуванні певної невідповідності між очікуваннями та результатами навчання, що пов’язано з недостатньо високою навчальною мотивацією студентів, не завжди доцільним застосуванням методів і прийомів навчання викладачами. Високі освітні результати можливі за умови спільних зусиль усіх суб’єктів навчання. Інтерв’ювання та анкетування студентів і викладачів на предмет виявлення резервів підвищення якості знань (100 респондентів) показали, що провідною формою набуття нових знань є інтерактивна лекція, від структурованості, проблемності, візуальної насиченості якої залежить сприйняття теоретичного матеріалу. Друге місце респонденти надали практичній роботі (муляжі, альбоми, відео тощо), а третє – самостійній роботі (розв’язання анатомічних задач, підготовка індивідуальних і групових проектів), що за умови внутрішньої вмотивованості студентів, системності та осяжності завдань сприятиме поглибленню набутих знаннєвих та уміннєвих компетенцій (аналізувати, диференціювати, систематизувати). Увага авторів зосереджується на застосуванні таких прийомів навчання, як скрайбінг, мнемосхеми, складання описової розповіді тощо. | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Ternopil State Medical University | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10910/10632 | |
dc.source | Medical Education; No. 2 (2020); 142-147 | en-US |
dc.source | Медична освіта; № 2 (2020); 142-147 | uk-UA |
dc.source | 2414-5998 | |
dc.source | 1681-2751 | |
dc.source | 10.11603/me.2414-5998.2020.2 | |
dc.subject | competence approach | en-US |
dc.subject | competencies | en-US |
dc.subject | anatomy | en-US |
dc.subject | content visualization | en-US |
dc.subject | scribing | en-US |
dc.subject | mnemonic schemes | en-US |
dc.subject | descriptive story | en-US |
dc.subject | компетентнісний підхід | uk-UA |
dc.subject | компетенції | uk-UA |
dc.subject | анатомія | uk-UA |
dc.subject | візуалізація контенту | uk-UA |
dc.subject | скрайбінг | uk-UA |
dc.subject | мнемосхеми | uk-UA |
dc.subject | описова розповідь | uk-UA |
dc.title | FEATURES OF IMPLEMENTATION OF THE COMPETENCE APPROACH TO THE STUDY OF CLINICAL ANATOMY IN MEDICAL SCHOOL | en-US |
dc.title | ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ДО ВИВЧЕННЯ КЛІНІЧНОЇ АНАТОМІЇ У ВИЩОМУ МЕДИЧНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |