Show simple item record

ДОСЛІДНИЦЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ НА ДОДИПЛОМНОМУ РІВНІ НАВЧАННЯ

dc.creatorKhaniukov, O. O.
dc.creatorSapozhnichenko, L. V.
dc.creatorSmolyanova, O. V.
dc.date2020-04-01
dc.date.accessioned2020-07-03T09:14:13Z
dc.date.available2020-07-03T09:14:13Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10800
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2020.1.10800
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/15313
dc.descriptionThe aim of the article is to provide a justification for the introduction of “research competency” concept and to describe the ways of its formation among students of higher medical institution, based on the experience of the Students' Scientific Society (SSS) work at the Department of Internal Medicine 3 of State Institution “Dnipropetrovsk Medical Academy of the Ministry of Health of Ukraine”. The need to implement the research competency in the medical students training is substantiated in this article on the base of current legislation of Ukraine and today's requirements. A SSS work at a clinical department is analysed as one of the possible ways of the research competency acquisition, with the aspects that contributes to the development of the desired skills as well as those that may impede its mastery. Research work is a powerful impetus to the motivation to learn, as it directs students to scientific research. During working at SSS, students learn how to make a literary search, critically assimilate and assess of primary research literature and formulate a scientific problem, which require solution. At next step, they choose and apply the appropriate research methods that could be used in solving this problem. And finally, participants comprehend the statistics and process the obtained data followed by their scientific papers presentation in literary scientific sources or conferences. The work at SSS helps graduates be more competitive in today's job market as it brings up and cultivates professionally required qualities, including teamwork, ability to manage time and workload properly, an understanding of medical ethics and a range of communication skills. Currently, working in a SSS remains one of the best available options for introduction of the research competency in the training of the medical students, but it does not provide complete involvement of all undergraduate students, as required by the law of Ukraine.en-US
dc.descriptionМетою роботи є обґрунтування виділення окремого поняття «дослідницька компетентність» та висвітлення шляхів формування дослідницької компетентності у студентів закладу вищої медичної освіти на прикладі роботи студентського наукового товариства на базі кафедри внутрішньої медицини 3 Державного закладу «Дніпропетровська медична академія Міністерства охорони здоров’я України». У статті на основі існуючого законодавства України та вимог сьогодення обґрунтовано необхідність імплементації дослідницької компетентності у навчання студентів закладу вищої медичної освіти. З позицій власного досвіду та даних літератури наведено бажані цілі навчання з урахуванням можливості засвоєння «дослідницької компетенції». Проаналізовано роботу студентського наукового товариства (СНТ) клінічної кафедри, як один із можливих шляхів набуття дослідницької компетентності. Наведено аспекти роботи студентів у СНТ, які сприяють набуттю бажаної компетентності, а також ті, які можуть перешкоджати оволодінню нею. Дослідницька робота – це потужний поштовх до мотивації навчатися, оскільки спрямовує студентів на науковий пошук. Під час відвідування СНТ студенти розвивають навички літературного пошуку, критичного засвоєння інформації та оцінки існуючої первинної дослідницької літератури; формулювання наукової проблеми, що потребує вирішення; розробки та використання відповідних методів дослідження, що допоможе у вирішенні цієї проблеми; розуміння статистики та обробки даних із наступним представленням їх до літературних наукових джерел. Робота в СНТ виховує та формує професіонально необхідні якості, включаючи командну роботу, можливості управління часом та навантаженнями, розуміння медичної етики та ряд комунікативних навичок, що сприяє випускникам бути більш конкурентоспроможними на сучасному ринку праці. На сьогодні робота в СНТ залишається одним із оптимальних існуючих варіантів впровадження дослідницької компетентності у процес навчання магістрів медичного профілю, але він не забезпечує повне охоплення усіх здобувачів вищої освіти, як того вимагає закон України.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10800/10491
dc.sourceMedical Education; No. 1 (2020); 36-40en-US
dc.sourceМедична освіта; № 1 (2020); 36-40uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2020.1
dc.subjectresearch competencyen-US
dc.subjectStudents’ Scientific Societyen-US
dc.subjecthigher medical educationen-US
dc.subjectresearch skillsen-US
dc.subjectдослідницька компетентністьuk-UA
dc.subjectстудентське наукове товариствоuk-UA
dc.subjectвища медична освітаuk-UA
dc.subjectдослідницькі навичкиuk-UA
dc.titleRESEARCH COMPETENCY AT THE UNDERGRADUATE LEVEL OF HIGHER EDUCATIONen-US
dc.titleДОСЛІДНИЦЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ НА ДОДИПЛОМНОМУ РІВНІ НАВЧАННЯuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record