IDENTIFYING OF THE PRIORITY AREAS FOR IMPROVING OF STATE AND PUBLIC REGULATION IN PHARMACY
ВИЗНАЧЕННЯ ПРІОРИТЕТНИХ НАПРЯМКІВ УДОСКОНАЛЕННЯ ДЕРЖАВНОГО ТА СУСПІЛЬНОГО РЕГУЛЮВАННЯ У ФАРМАЦІЇ
dc.creator | Susharyna, I. V. | |
dc.creator | Nemchenko, A. S. | |
dc.creator | Homenko, V. M. | |
dc.date | 2017-03-24 | |
dc.date.accessioned | 2020-02-26T12:41:46Z | |
dc.date.available | 2020-02-26T12:41:46Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/pharm-chas/article/view/7529 | |
dc.identifier | 10.11603/2312-0967.2017.1.7529 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/15032 | |
dc.description | The aim of the work. Determination of priority directions for improving state and public regulation in pharmacy. Materials and Methods. We used a systematic approach, analytical, statistical, graphical and questionnaire survey method for respondents.Results and Discussion. Based on the results of the questionnaire survey of specialists, problems were identi ed and the most important priorities for reforming the system of state and public regulation in pharmacy were established. The results of the survey of specialists from 2011–2012 and 2015–2016 were compared with the research data for 2007. An actual task was carried out to assess the problems of the development of domestic pharmacy and determine the priority directions for improving state and public regulation in domestic pharmacy over the past ten years.Conclusions. It was found that respondents consider economic methods to be the most effective means of state regulation (more than 71 % of pharmacy specialists and 80 % of managers, respectively). It should be noted that in the last ten years priorities have changed in this case, in the 2007 study, more than 80.0 % of respondents (the rst place) preferred using legal means. It is established that more than 60 % of managers and specialists consider full transfer to the public organizations of the function of attesting pharmaceutical personnel. More than 35 % of pharmacists consider it possible to transfer to public organizations and such functions as licensing of activities related to the retail sale of medicines, as well as the accreditation of institutions, institutions and enterprises by the pharmaceutical industry (more than 17 %). | en-US |
dc.description | Мета роботи. Визначення пріоритетних напрямків удосконалення державного та суспільного регулювання у фармації.Матеріали і методи. Були використані системний підхід, аналітичний, статистичний, графічний та метод анкетного опитування респондентів.Результати й обговорення. За результатами проведеного анкетного опитування фахівців були визначені проблеми та встановлені найбільш важливі пріоритети щодо реформування системи державного й суспільного регулювання у фармації. Одержані результати опитування фахівців за 2011 – 2012 рр. та 2015-2016 рр. було порівняно з даними дослідження 2007 р. Було реалізовано актуальне завдання щодо оцінки проблем розвитку вітчизняної фармації та визначення пріоритетних напрямків удосконалення державного та суспільного регулювання у вітчизняній фармації за останні десять років.Висновки. Встановлено, що найбільш ефективними засобами державного регулювання респонденти вважають економічні (більше 71 % спеціалістів фармації та 80 % керівників відповідно). Слід зазначити, що за останні десять років у даному випадку змінились пріоритети, у дослідженні 2007 р. більше 80,0 % опитаних (перше місце) віддавали перевагу використанню засобам правового спрямування. Встановлено, що більше 60 % керівників та спеціалістів вважають можливим повну передачу громадським організаціям функції атестації фармацевтичних кадрів. Понад 35 % фахівців фармації вважають можливою передачу громадським організаціям й таких функцій, як ліцензування діяльності, пов’язаної з роздрібною реалізацією ліків, а також акредитація установ, закладів і підприємств фармацевтичної галузі (більш ніж 17 %). | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | ukr | |
dc.publisher | Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/pharm-chas/article/view/7529/7009 | |
dc.rights | Авторське право (c) 2017 Фармацевтичний часопис | uk-UA |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | uk-UA |
dc.source | Pharmaceutical Review; No. 1 (2017); 38-44 | en-US |
dc.source | Фармацевтичний часопис; № 1 (2017); 38-44 | uk-UA |
dc.source | 2414-9926 | |
dc.source | 2312-0967 | |
dc.source | 10.11603/2312-0967.2017.1 | |
dc.subject | pharmacy | en-US |
dc.subject | government and public regulatory | en-US |
dc.subject | improvement | en-US |
dc.subject | priorities | en-US |
dc.subject | questionnaire | en-US |
dc.subject | pharmaceutical workers. | en-US |
dc.subject | фармація | uk-UA |
dc.subject | державне та суспільне регулювання | uk-UA |
dc.subject | удосконалення | uk-UA |
dc.subject | пріоритетні напрямки | uk-UA |
dc.subject | анкетне опитування | uk-UA |
dc.subject | спеціалісти фармації. | uk-UA |
dc.title | IDENTIFYING OF THE PRIORITY AREAS FOR IMPROVING OF STATE AND PUBLIC REGULATION IN PHARMACY | en-US |
dc.title | ВИЗНАЧЕННЯ ПРІОРИТЕТНИХ НАПРЯМКІВ УДОСКОНАЛЕННЯ ДЕРЖАВНОГО ТА СУСПІЛЬНОГО РЕГУЛЮВАННЯ У ФАРМАЦІЇ | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |