FEATURES OF CERTAIN TYPES OF PERCEPTION IN SCHOOLCHILDREN WITH HEARING DEPRIVATION
ОСОБЛИВОСТI ОКРЕМИХ ВИДIВ СПРИЙМАННЯ У ШКОЛЯРIВ ЗI СЛУХОВОЮ ДЕПРИВАЦIЄЮ
dc.creator | Klishch, M. I. | |
dc.creator | Vadziuk, S. N. | |
dc.date | 2016-10-10 | |
dc.date.accessioned | 2020-02-24T11:16:15Z | |
dc.date.available | 2020-02-24T11:16:15Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/zdobutky-eks-med/article/view/6770 | |
dc.identifier | 10.11603/1811-2471.2016.v27.i3.6770 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/13641 | |
dc.description | SUMMARY. It was examined the features of perception of size, space and time by the schoolchildren of junior, middle and senior ages with sensorineural hearing loss with the use of a computer program «Efecton Studio 2009». A significant difference was found out in perception by the schoolchildren of all age periods with hearing impairments with respect to the schoolchildren of the corresponding age group with normal hearing. Age differences and their peculiarities in the schoolchildren of both study groups were shown. It was concluded that the process of perception in schoolchildren with hearing impairments developed by the same laws as the perception of schoolchildren without hearing impairments, but the specificity of violations is accompanied by the untimely formation of cross-functional interactions (between perception and speech), which has a negative effect on the development of one of the most difficult properties of perception – awareness, which leads to violations of the basic types of perception. | en-US |
dc.description | Резюме. З використанням комп’ютерної програми «Efecton Studio 2009» досліджено особливості сприймання розміру, простору та часу школярами молодшого, середнього і старшого шкільного віку з нейросенсорною приглухуватістю. Встановлено достовірну різницю показників сприймання школярів усіх вікових періодів, які мали порушення слуху, відносно осіб відповідної вікової групи з нормальним слухом. Показано також вікові відмінності та їх особливості у школярів обох порівнюваних груп. Зроблено висновок, що процес сприймання у школярів з вадами слуху розвивається за тими ж законами, що i сприймання у школярів без порушень слуху, однак специфiка порушення супроводжується несвоєчасним формуванням мiжфункцiональних взаємодiй (мiж сприйманням i мовою), що негативно впливає на розвиток однієї з найскладніших властивостей сприймання – усвiдомленостi, що й призводить до порушень основних видів сприймання. | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | ukr | |
dc.publisher | Тернопільський державний медичний університет | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/zdobutky-eks-med/article/view/6770/6175 | |
dc.rights | Авторське право (c) 2016 Здобутки клінічної і експериментальної медицини | uk-UA |
dc.source | Achievements of Clinical and Experimental Medicine; No. 3 (2016) | en-US |
dc.source | Достижения клинической и экспериментальной медицины; № 3 (2016) | ru-RU |
dc.source | Здобутки клінічної і експериментальної медицини; № 3 (2016) | uk-UA |
dc.source | 2415-8836 | |
dc.source | 1811-2471 | |
dc.source | 10.11603/1811-2471.2016.v27.i3 | |
dc.subject | sensorineural hearing loss | en-US |
dc.subject | schoolchildren | en-US |
dc.subject | perception. | en-US |
dc.subject | нейросенсорна приглухуватість | uk-UA |
dc.subject | школярі | uk-UA |
dc.subject | сприймання. | uk-UA |
dc.title | FEATURES OF CERTAIN TYPES OF PERCEPTION IN SCHOOLCHILDREN WITH HEARING DEPRIVATION | en-US |
dc.title | ОСОБЛИВОСТI ОКРЕМИХ ВИДIВ СПРИЙМАННЯ У ШКОЛЯРIВ ЗI СЛУХОВОЮ ДЕПРИВАЦIЄЮ | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |