Show simple item record

РОЛЬ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ В ОПТИМІЗАЦІЇ ПРОЦЕСУ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ЕТИКА ТА ДЕОНТОЛОГІЯ У ФАРМАЦІЇ»

dc.creatorStechyshyn, I. P.
dc.creatorDenys, A. I.
dc.date2020-02-15
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10867
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2019.4.10867
dc.descriptionThe article considers the use of the Interactive Discussion method during seminar discussions in the Ethics and Deontology in Pharmacy discipline with first-year students of the Pharmacy Faculty. It is stated that this method provides an opportunity to tho­roughly address the issues raised and equally involve all the participants into discussion, regardless of the level of their training, abilities, character etc. This is an important advantage because it is rather difficult to access all students when applying a traditional approach in a class due to the complexity of study material, the number of people in a group and the duration of a class (1.5 hours). Meanwhile, comprehensive understanding of the study material by all students is a vital part of training qualified pharmaceutical specialists. Nowadays, in the competitive environment, pharmacists are required to know and successfully apply service standards, commercial technology, sales psychology, profound presentation skills, ability to handle conflicts etc. After all, quite often consumers get angry due to the lack of required medicine or its excessively high price and provoke the pharmacist behind the counter to conflict. Such problems can be successfully resolved provided the pharmaceutical specialist keeps their behavior ethical and communicates politely in a particular situation. The article describes discussing situational tasks as an element of the Interactive Discussion method. The participants were divided into groups and did the following tasks in a row: “Working in pairs”, “Role playing”, “Finding a solution” and “Writing an essay”. When answering, the students displayed creativity solving situational problems, considering them from different angles (of a patient, pharmacist, pharmacy manager, doctor). At the end of the seminar, students were interviewed about the feasibility of using this method in teaching the Ethics and Deontology in Pharmacy subject (Advantages, Disadvantages, Questions). The students provided positive feedback on the productivity of the teamwork.en-US
dc.descriptionУ статті наведено застосування методу «Інтерактивна дискусія» під час проведення семінарського обговорення з дисципліни «Етика та деонтологія у фармації» зі студентами фармацевтичного факультету першого року навчання. Зазначено, що використаний метод дав можливість всебічно розглянути поставлені проблеми та однаковою мірою залучити до їхнього обговорення всіх учасників, незалежно від їх рівня підготовки, здібностей, характеру тощо. Це є важливою перевагою, оскільки при традиційному підході до проведення заняття, враховуючи складність матеріалу, наповненість групи та тривалість заняття (1,5 год), досить складно якісно опитати та оцінити усіх студентів. Разом з тим, засвоєння усіма студентами навчального матеріалу у повному обсязі є важливим елементом при підготовці кваліфікованих фармацевтичних фахівців. Сьогодні конкурентне середовище вимагає від провізорів знань та успішного застосування стандартів обслуговування, володіння комерційними технологіями, психологією продаж, навичок умілої презентації, вміння володіти конфліктною ситуацією та ін. Адже досить часто споживачі розлючені через відсутність потрібного препарату чи надмірно високу його ціну, створюючи конфліктну ситуацію. Успішне вирішення таких проблем можливе за умови етичної поведінки та культурного спілкування фармацевтичного фахівця у конкретній ситуації. У статті описано обговорення ситуаційних задач як елементу методу «Інтерактивна дискусія». Для їх опрацювання учасники були поділені на групи і виконували послідовні кроки: «Робота в парах», «Рольова гра», «Пошук рішення» і «Написання есе». У відповідях студенти виявляли творчий підхід до вирішення ситуаційних задач, розглядаючи їх з різного ракурсу (пацієнта, провізора, керівника аптеки, лікаря). На завершення семінарського заняття проводилось опитування студентів («Плюси, мінуси, запитання») щодо доцільності використання даного методу у викладанні предмета «Етика та деонтологія у фармації». Студенти оцінили продуктивність роботи в команді позитивно.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10867/10382
dc.sourceMedical Education; No. 4 (2019); 103-106en-US
dc.sourceМедична освіта; № 4 (2019); 103-106uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2019.4
dc.subjectethicen-US
dc.subjectdeontologyen-US
dc.subjectinteractive methods of studyingen-US
dc.subjectpharmaceutical specialisten-US
dc.subjectетикаuk-UA
dc.subjectдеонтологіяuk-UA
dc.subjectінтерактивні методи навчанняuk-UA
dc.subjectфармацевтичний фахівецьuk-UA
dc.titleTHE ROLE OF INTERACTIVE METHODS IN OPTIMIZATION OF TEACHING PROCESS OF THE ETHICS AND DEONTOLOGY IN PHARMACYen-US
dc.titleРОЛЬ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ В ОПТИМІЗАЦІЇ ПРОЦЕСУ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ЕТИКА ТА ДЕОНТОЛОГІЯ У ФАРМАЦІЇ»uk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record