DIDACTIC ASPECTS OF TEACHING MEDICAL PHYSICS IN MEDICAL SCHOOL
ДИДАКТИЧНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ МЕДИЧНОЇ ФІЗИКИ У ВИЩОМУ МЕДИЧНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ
dc.creator | Palasiuk, B. M. | |
dc.date | 2020-02-14 | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10866 | |
dc.identifier | 10.11603/me.2414-5998.2019.4.10866 | |
dc.description | An important component of basic training for a future physician is medical and biological physics, since the development of students’ natural-scientific thinking is carried out during learning of this subject. Medical physics is studied during the first year at the medical school. At the beginning of the learning, students have to know basic theories in physics considered in secondary schools. The scientific and physical picture of the world formed during the learning of natural sciences at school and it is only expanding and deepening in the higher institutions. Therefore, the principle of continuity of learning physics in the system of continuous education is realized. The peculiarity of the didactic approach to learning physics at a medical university is mostly caused by the fact that the physical essence of the phenomena of nature is the basic for the physicist, and a man is the object of study for the medical practitioner. Physics acts as a fundamental natural science discipline for medical practitioners, and the main thing for them is the ability to use physics to solve professional problems. The teachers of the Department have prepared new educational and methodical resources for the subjects taught in the department. Much attention is paid to the practical aspect of the possible use of the acquired knowledge in the future activity of the physician, and the latest achievements of physical science in the field of medical diagnostics and treatment are reflected in new manuals. The use of elements of problem learning is a form of practical training in the department. The creation of problem-solving situations activates the cognitive activity of students at the class. The ability to diagnose the disease correctly plays an important role in the physician’s professional activity. Most diagnostic methods are based on physical laws, theories, scientific facts, as well as physical properties of objects and patterns of physical phenomena. So, there is a need to train a diagnostic activity of the future physician at the stage of learning medical physics. In this aspect, we apply a competence-based approach. The foundations of diagnostic competences are laid in it. | en-US |
dc.description | Важливою складовою базової підготовки майбутнього медика залишається медична та біологічна фізика, оскільки саме у процесі вивчення цього предмета здійснюється розвиток природничо-наукового мислення студентів. Медична фізика вивчається на першому курсі вищого медичного закладу. На початку вивчення матеріалу студенти повинні володіти фундаментальними теоріями з фізики, які розглядалися у середніх навчальних закладах. Сформована у них наукова та фізична картина світу за шкільні роки під час вивчення природничих наук у виші лише розширюється та поглиблюється. Таким чином реалізується принцип наступності вивчення фізики у системі неперервної освіти. Специфіка дидактичного підходу до вивчення фізики в медичному університеті значною мірою зумовлена тим, що для спеціаліста-фізика основним є фізична суть явищ природи, а для фахівця-медика об’єктом дослідження є людина. Для фахівців медичної галузі фізика виступає як фундаментальна природничо-наукова дисципліна, і для них головним є вміння використовувати знання фізики при розв’язанні фахових проблем. Викладачі кафедри підготували нову навчально-методичну літературу для дисциплін, які викладаються на кафедрі. У нових навчальних посібниках приділено багато уваги практичному аспекту можливого використання набутих знань у майбутній діяльності лікаря, відображено останні досягнення фізичної науки в галузі медичної діагностики та лікування. Однією з форм проведення практичних занять на кафедрі є використання елементів проблемного навчання. Створення проблемних ситуацій активізує пізнавальну діяльність студентів на занятті. У професійній діяльності лікаря важливу роль відіграє вміння правильно діагностувати захворювання. В основі більшості діагностичних методів лежать фізичні закони, теорії, наукові факти, а також фізичні властивості об’єктів і закономірності перебігу фізичних явищ, тому виникає необхідність навчати майбутнього лікаря діагностичної діяльності уже на етапі вивчення медичної фізики. У цьому аспекті застосовуємо компетентнісний підхід, у рамках якого закладаються основи діагностичних компетенцій. | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | ukr | |
dc.publisher | Ternopil State Medical University | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10866/10381 | |
dc.source | Medical Education; No. 4 (2019); 98-102 | en-US |
dc.source | Медична освіта; № 4 (2019); 98-102 | uk-UA |
dc.source | 2414-5998 | |
dc.source | 1681-2751 | |
dc.source | 10.11603/me.2414-5998.2019.4 | |
dc.subject | medical physics | en-US |
dc.subject | problem training | en-US |
dc.subject | competence-based approach | en-US |
dc.subject | медична фізика | uk-UA |
dc.subject | проблемне навчання | uk-UA |
dc.subject | компетентнісний підхід | uk-UA |
dc.title | DIDACTIC ASPECTS OF TEACHING MEDICAL PHYSICS IN MEDICAL SCHOOL | en-US |
dc.title | ДИДАКТИЧНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ МЕДИЧНОЇ ФІЗИКИ У ВИЩОМУ МЕДИЧНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |