Show simple item record

МОВНА КАРТИНА СВІТУ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ В МЕДИЧНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ

dc.creatorDrach, I. D.
dc.creatorMykolenko, A. Z.
dc.creatorTyshkovets, M. P.
dc.date2020-02-14
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10864
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2019.4.10864
dc.descriptionThe article describes the concept of the linguistic picture of the world and the conceptual picture of the world as components of lingual didactics. The pragmatic approach as the leading one at the present stage of development of the foreign language teaching methodology and the results of its mastery involves the acquisition of certain competencies, which are specific language skills that allow for clear actions. However, in practice, the study of foreign languages cannot be limited to grammar and vocabulary, or applied skills; therefore, the need to form a “secondary linguistic personality” arises. This level implies mastering the background knowledge of a typical representative of a certain picture of the world whose language is being studied and provided by the formation of a social and cultural orientation as one of the essential components of successful language learning. A communicatively sufficient level of mastering a foreign language is achieved only by acquiring, at least at the initial level, the ability to perceive the environment through the prism of representatives of a foreign-language society. This skill is also necessary in the study of applied and fundamental disciplines, training in another country. The conceptual picture of the world is traditionally regarded as similar to most people and deeper in content than the linguistic picture of the world, due to the limited capacity of language to express one’s thoughts. At the same time, the structure of the language determines the structure of thinking and the way we perceive the world around us. The close interaction of language and culture on the Ukrainian language classes as a foreign, foreign language for Ukrainian students can be considered within the framework of a linguistic-regional approach. The analysis of the idea of conceptual and linguistic pictures of the world showed that considering the socio-cultural inaccuracy in the perception of the world can be realized through the use of linguacultural studies, which provides a number of defined criteria for the selection of educational material and the use of methods that not only state but put into context.en-US
dc.descriptionУ статті розглянуто поняття мовної картини світу та концептуальної картини світу як компонентів лінгводидактики. На сучасному етапі розвитку методики викладання іноземної мови та результатів її засвоєння провідним визначається прагматичний підхід, який передбачає набуття певних компетенцій – конкретних мовленнєвих навичок, які дають змогу виконувати чіткі дії. Водночас на практиці вивчення іноземних мов не може обмежитися ні граматикою та лексикою, ні прикладними вміннями, тому доводиться говорити про необхідність формування «вторинної мовної особистості». Цей рівень передбачає оволодіння фоновими знаннями типового представника певної картини світу, мова якого вивчається і забезпечується формуванням соціокультурної орієнтованості – однією з обов’язкових складових успішного вивчення мови. Комунікативно достатній рівень оволодіння іноземною мовою досягається лише  в результаті набуття, принаймні на початковому рівні, здатності сприймати навколишнє середовище крізь призму представників іншомовного соціуму. Ця навичка є необхідною також під час вивчення прикладних та фундаментальних дисциплін, проходження навчальної практики в іншій країні. Концептуальна картина світу традиційно розглядається як подібна для більшості людей і глибша за змістом, ніж мовна картина світу, що пов’язано з обмеженими можливостями мови у вираженні власних думок. Водночас структура мови визначає структуру мислення та спосіб сприйняття навколишнього світу. Тісна взаємодія мови і культури на заняттях з української мови як іноземної, іноземної мови для українських студентів може розглядатися в рамках лінгвокраїнознавчого підходу. Аналіз понять концептуальної та мовної картин світу показав, що урахування соціокультурної нетотожності у сприйнятті світу може реалізуватися шляхом використання лінгвокультурознавчого підходу, який передбачає ряд визначених критеріїв підбору навчального матеріалу та використання методик, які не лише констатують, але вводять у контекст.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10864/10377
dc.sourceMedical Education; No. 4 (2019); 79-83en-US
dc.sourceМедична освіта; № 4 (2019); 79-83uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2019.4
dc.subjectconceptual picture of the worlden-US
dc.subjectlinguistic picture of the worlden-US
dc.subjectforeign languageen-US
dc.subjectcompetenceen-US
dc.subjectlinguistic and cultural approachen-US
dc.subjectконцептуальна картина світуuk-UA
dc.subjectмовна картина світуuk-UA
dc.subjectіноземна моваuk-UA
dc.subjectкомпетенціяuk-UA
dc.subjectлінгвокультурознавчий підхідuk-UA
dc.titleTHE LINGUISTIC PICTURE OF THE WORLD IN THE PROCESS OF STUDYING A FOREIGN LANGUAGE IN MEDICAL UNIVERSITIESen-US
dc.titleМОВНА КАРТИНА СВІТУ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ В МЕДИЧНИХ УНІВЕРСИТЕТАХuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record