Show simple item record

ПРОВЕДЕННЯ ОБ’ЄКТИВНОГО СТРУКТУРОВАНОГО КЛІНІЧНОГО ІСПИТУ

dc.creatorKorylchuk, N. I.
dc.creatorVorontsov, O. O.
dc.creatorYasniy, O. R.
dc.date2020-02-12
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10667
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2019.4.10667
dc.descriptionThe paper deals with the taking of objective structured clinical examination (OSCE) for the students of third year of studies. There were presented the scientific and methodical views on the carrying out of OSCE in various universities and countries, where there was shown the possibility to estimate not only the theoretical knowledge of student, but also the practical ones (the functional as well as the communicative). There was performed the detailed analysis of work at two stations (the physical diagnostics of cardio-vascular system; the questioning of patient with the diseases of internal organs of the body) using different check-lists that enables to observe the theoretical and practical knowledge of students. There were given the examples of thorough analysis of communicative competences of medical students that passed OSCE. Some accents were made on the communication as the foundation of work of the future doctor, since the ability of effective communication is acquired and demands constant development, training and improvement as well as general theoretical and practical knowledge in medicine. The cooperation at OSCE allows understanding better the teaching methodology for medical students on the initial courses and improving the teaching for the undergraduate students. While working with the students every day, it is necessary to stress not only on the theoretical and practical nuances of the medicine in general, but also on the communicative skills, on the vocabulary, on the formulation of questions and sentences, and so on. In the future, it would be appropriate to organize the additional elective courses, lectures, online trainings on communication, psychology, professional language of medical specialists in order to form the specialists of high level that can orientate in various medical and communicative situations and also to avoid the emotional burnout of medical student, and the subsequent doctor.en-US
dc.descriptionУ статті проаналізовано проведення викладачами старших курсів об’єктивного структурованого клінічного іспиту (ОСКІ) на ІІІ курсі. Наведено науково-методичні погляди на проведення ОСКІ в різних університетах і країнах, показано можливість оцінити не лише теоретичні, а й практичні знання студента (як функціональні, так і комунікативні). Проведено детальний аналіз роботи на двох станціях (фізикальне обстеження серцево-судинної системи; розпитування пацієнта із захворюванням внутрішніх органів) із використанням різних чек-листів, що дало можливість виявити рівень теоретично-практичних знань студентів. У статті наведено приклади детального аналізу комунікативних компетентностей студентів-медиків, що складали ОСКІ. Окремі акценти вказують на комунікацію як основу роботи майбутнього лікаря, яка є набутою й потребує постійного розвитку, тренувань та вдосконалень, як і всі теоретично-практичні знання в медицині. Співпраця в ОСКІ дозволила краще зрозуміти методику викладання студентам-медикам на молодших курсах та вдосконалити викладання студентам-старшокурсникам. У щоденній роботі зі студентами важливими є акценти не лише на теоретично-практичних нюансах медицини в цілому, а й на комунікативних навичках, словниковому запасі, формулюванні запитань і речень тощо. В подальшому було б доцільним проведення постійних додаткових факультативів, лекцій, онлайн-навчання з комунікації, психології, професійного мовлення фахівців-медиків, метою яких має бути підготовка спеціалістів високого рівня, які могли б вільно орієнтуватися в різноманітних медико-комунікативних ситуаціях та уникнути емоційного вигорання.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10667/10367
dc.sourceMedical Education; No. 4 (2019); 18-23en-US
dc.sourceМедична освіта; № 4 (2019); 18-23uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2019.4
dc.subjectOSCEen-US
dc.subjecteducational processen-US
dc.subjectcommunicative competenceen-US
dc.subjectОСКІuk-UA
dc.subjectосвітній процесuk-UA
dc.subjectкомунікативна компетентністьuk-UA
dc.titleTAKING OF OBJECTIVE STRUCTURED CLINICAL EXAMINATIONen-US
dc.titleПРОВЕДЕННЯ ОБ’ЄКТИВНОГО СТРУКТУРОВАНОГО КЛІНІЧНОГО ІСПИТУuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record