Show simple item record

ДИНАМІКА ЧИННИКІВ ПРОФЕСІЙНОГО ВИБОРУ ФАРМАЦЕВТІВ У ПРОЦЕСІ БАГАТОСТУПЕНЕВОГО НАВЧАННЯ

dc.creatorPerepelytsya, O. O.
dc.creatorChornous, V. O.
dc.creatorYaremiy, V. O.
dc.creatorKupchanko, K. P.
dc.date2020-02-12
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10653
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2019.4.10653
dc.descriptionThe paper deals with dynamics of professional choice factors for the students of pharmacy during the multistage education from the degree of junior specialist to the degree of master. Prestigiousness of the profession of pharmacist and an ambition to get this specialization are believed to be the most influential factors of professional orientation of the students during their multistage education. Low activity of the self-determination individual expression is caused by a comparatively high family authority on the background of non-systematic school orientation in the field of the future profession selection. A dynamics of the priority factors stays unchanged during the tuition. A need in the well-paid job increases while a deeper involvement in the details of profession develops on the background of a better understanding of the own work duties and decrease of the shallow teenager’s admiration of the profession’s façade. The respondents’ choice was based mostly on their social self-realization ambitions, not on their cognitive interest or abilities. Special attention should be given to increase the parents’ awareness of the importance of the tuition quality for successful professional growth and obtaining the well-paid and highly prestigious position of a pharmacist, which is of high demand on labor market. The majority of the students is focused on prestigiousness and professional recognition in the field of their future activities omitting proper attention to other subjective reasons. It is believed that the professional orientation should involve students’ parents and show convincing examples of an influence of the education quality on future professional prospects and achievements in course of work on the well-paid, prestigious and highly demanded position of pharmacist. This attitude does not change in course of their education while the aspiration to get a highly paid job and understanding of the own place in the professional system are intensifying. Non-systematized professional orientation obtained from the school psychology consultants, influence of the family values, low level of the own activity and efforts in the professional self-identification are quite common traits for the students of college of medicine. This proves that their attitude towards own choice of future profession remains crude and unformed.en-US
dc.descriptionУ статті висвітлено динаміку чинників професійного самовизначення студентів фармацевтичного напряму у процесі багатоступеневого навчання від молодшого спеціаліста до магістра. Рейтинговими чинниками вибору професії фармацевтичного спрямування для студентів упродовж багатоступеневого навчання є престижність професії та бажання стати фахівцем. Високий рівень авторитету сім’ї щодо питання вибору професії на фоні несистемної профорієнтаційної роботи школи призводить до низької активності суб’єкта самовизначення. У процесі навчання динаміка пріоритетних чинників не змінюється. Посилюється потреба у високооплачуваній роботі, відбувається глибше «занурення» у спеціальність, з’являється бачення своєї ролі у майбутній діяльності за рахунок зниження захоплення зовнішньою стороною професії, особливо 15-16-літніх підлітків. Вибір професії здійснено респондентами не стільки від їх пізнавальних інтересів та здібностей, скільки від бажання соціальної реалізації в суспільстві. У профорієнтаційній роботі значну увагу слід приділяти поінформованості батьків щодо якості надання освітніх послуг навчальним закладом для фахового зростання здобувачів освіти та здобуття престижної в соціумі високооплачуваної професії провізора, затребуваної на ринку праці. Більшість здобувачів освіти орієнтується на престижність професії та фахове визнання, не надаючи належної уваги суб’єктивним чинникам. Характерними особливостями професійного самовизначення студентів медичного коледжу є несистемна профорієнтаційна робота шкільних психологів, вплив авторитету родини, низька активність суб’єкта самовизначення, що свідчить про несформоване відношення до вибору професій. У процесі навчання посилюється потреба у високооплачуваній роботі та приходить усвідомлення свого місця в структурі майбутньої професійної діяльності. Дослідження покликане покращити стратегію профорієнтаційної роботи щодо вступу абітурієнтів до  вищих медичних (фармацевтичних) закладів освіти.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10653/10370
dc.sourceMedical Education; No. 4 (2019); 39-45en-US
dc.sourceМедична освіта; № 4 (2019); 39-45uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2019.4
dc.subjectfactors of professional choice of pharmacisten-US
dc.subjectmultistage educationen-US
dc.subjectчинники вибору професії фармацевта/провізораuk-UA
dc.subjectбагатоступеневе навчанняuk-UA
dc.titleDYNAMICS OF PROFESSIONAL CHOICE FACTORS FOR THE STUDENTS OF PHARMACY IN COURSE OF THE MULTISTAGE EDUCATION PROCESSen-US
dc.titleДИНАМІКА ЧИННИКІВ ПРОФЕСІЙНОГО ВИБОРУ ФАРМАЦЕВТІВ У ПРОЦЕСІ БАГАТОСТУПЕНЕВОГО НАВЧАННЯuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record