Show simple item record

ЗАСВОЄННЯ СТУДЕНТАМИ ПРАКТИЧНИХ НАВИЧОК ПРИ ВИВЧЕННІ ПЕДІАТРІЇ

dc.creatorSherbatyuk, N. Y.
dc.creatorHorishnyi, I. M.
dc.creatorChornomudz, I. B.
dc.date2019-12-03
dc.date.accessioned2020-02-20T08:52:28Z
dc.date.available2020-02-20T08:52:28Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10645
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2019.3.10645
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/12574
dc.descriptionThis article analyzes the peculiarities of practical skills gaining in the process of studying pediatrics. Attention is paid to a healthy or a sick child of different age as the main object of the study. An algorithm of learning was proposed: “I know – I understand – I saw – I did – I’m able to do again”. The role of the student’s active position in the educational process is underlined. A student, observing the work of the teacher during the educational process, learns how to communicate with the parents of a sick child and with the child personally. This practice allows the student to implement the “saw” component of the algorithm. The individual work of the student is underlined in all the new training programs. But this component of the learning process will be effective only in case of a deep base of knowledge. For this purpose, it is advisable to do practical classes in the clinic using role-games or discussions in a small groups. The student will feel the need to improve his knowledge while “playing” the role of a doctor. He will have a desire for professional self-education, self-realization, and self-development. All mentioned above will give students possibility to master practical skills and will help them to pass OSCE, and to prepare for a state professionally-oriented graduating exam.en-US
dc.descriptionУ статті проаналізовано особливості засвоєння практичних  навичок при вивченні педіатрії. Звертається увага на специфіку самого об’єкта пізнання – здорову та хвору дитину у різні вікові періоди. Запропонований алгоритм пізнання: «Знаю – розумію – бачив – робив – вмію». Підкреслена роль активної позиції студента в навчальному процесі. Студент, спостерігаючи за роботою викладача під час навчально-лікувального процесу, вчиться мистецтва спілкування з батьками хворої дитини та налагоджування контакту між лікарем та дитиною. Така практика дає можливість студенту втілювати складову алгоритму «бачив». В усіх нових навчальних програмах акцент робиться на самостійній роботі студента. Але ця складова навчального процесу буде ефективною для студента лише при умові достатнього багажу знань. Для цього доцільно проводити практичні заняття в клініці методами рольової гри чи дискусії малими групами. Приміряючи на себе роль лікаря, студент починає відчувати потребу в удосконаленні своїх знань, з’являється бажання до професійної самореалізації, самоосвіти та саморозвитку. Застосування вищенаведених особливостей дає можливість студенту краще оволодіти практичними навичками та допомагає скласти іспит ОСКІ, а також підготуватися до державного професійно орієнтованого іспиту на 6 курсі.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10645/10146
dc.sourceMedical Education; No. 3 (2019); 35-38en-US
dc.sourceМедична освіта; № 3 (2019); 35-38uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2019.3
dc.subjectage periodsen-US
dc.subjectalgorithmen-US
dc.subjectpractical skillsen-US
dc.subjectвікові періодиuk-UA
dc.subjectалгоритмuk-UA
dc.subjectпрактичні навичкиuk-UA
dc.titleSTUDYING BY STUDENTS PRACTICAL SKILLS OF PEDIATRICSen-US
dc.titleЗАСВОЄННЯ СТУДЕНТАМИ ПРАКТИЧНИХ НАВИЧОК ПРИ ВИВЧЕННІ ПЕДІАТРІЇuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record