Show simple item record

ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ СТУДЕНТІВ З ДИСЦИПЛІН «ОСНОВИ ПРАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ФІЗИЧНІЙ РЕАБІЛІТАЦІЇ (ВСТУП ДО СПЕЦІАЛЬНОСТІ)», «ТЕРАПЕВТИЧНІ ВПРАВИ» І «БІОМЕХАНІКА ТА КЛІНІЧНА КІНЕЗІОЛОГІЯ»

dc.creatorBondarchuk, V. I.
dc.creatorBai, A. V.
dc.creatorMyndziv, K. V.
dc.creatorVayda, O. V.
dc.date2019-12-02
dc.date.accessioned2020-02-20T08:52:28Z
dc.date.available2020-02-20T08:52:28Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10642
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2019.3.10642
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/12571
dc.descriptionThe study presents the technical means that are used in the educational process in the practical classes of the disciplines: “Fundamentals of Practical Activity in Physical Rehabilitation (Introduction to the specialty)”, “Therapeutic Exercises” and “Biomechanics and Clinical Kinesiology”. At the Department of Physical Therapy, Ergotherapy and Physical Education, students of the 1st year of study at I. Horbachevsky Ternopil State Medical University study the discipline “Fundamentals of practical activity in physical rehabilitation (Introduction to the specialty)”. In practical classes, students learn how to use a variety of technical tools when studying topics of the work program. For example, the theme “Physical performance, definition of concept. Methods for determining physical performance” is presented where students study: definition, application, equipment and requirements for tests; quantitative assessment of physical performance; devices for testing; requirements for carrying out load tests to determine physical performance; sub-maximal test PWC170; Harvard steppe test; the Navakki test; Cooper test. Students use a Circle B6 vertical ergometer, a mini-stepper trainer and a stepper to test their physical performance on a practical lesson. Students of the 2nd year learn the discipline “Therapeutic Exercises”. During practical lessons of this discipline students learn complexes of exercises that can be applied to different nosologies. After all, physical rehabilitation is the use of physical exercises and natural factors for preventive and curative purposes in the complex process of restoration of health, physical condition and working capacity of patients and disabled people. Today, there are many special trainers for training any muscles, but of course, it is impossible to buy them all, so students use the Maxima Fitness Center and the Circle B6 vertical ergometer; mini-stepper trainer and stepper; the NEXUS spine stretcher and the BC7200DKG-HB magnetic exercise bike in their studying process. Students of the 3rd year learn the discipline “Biomechanics and Clinical Kinesiology”. The purpose of the course is to create a system of knowledge for students on application of biomechanics and clinical kinesiology in the professional activity and profession of specialists in the field of physical therapy, ergotherapy and the principles of biomechanics (behavior and mechanical movements in them at all levels of organization and in different states) and clinical kinesiology diagnosis and therapy that declares the connection of muscle tension (tone) with the condition of the internal organs and systems of the body. During studying the discipline students have the opportunity to work out their skills using massage couches, devices, the Maxim Fitness Center sports simulator, the NEXUS spine stretcher and the BC7200DKG-HB Magnetic Exercise Bike. All of the facilities above are in contact with various systems of the human body: with the motion control system, the movement execution system, the movement maintenance systems. Studying and mastering the peculiarities of the use of technical means in physical therapy, erotherapy in practical classes: “Fundamentals of Practical Activity in Physical Rehabilitation (Introduction to the specialty)” (1st year), “Therapeutic Exercises” (2nd year) and “Biomechanics and Clinical Kinesiology” (3rd year), is necessary as a tool for analyzing the functional state of the human body. As there is a need for the application of technical means in the educational process students use: Cycle ergometer vertical Circle B6; Mini-stepper trainer and stepper; Maxim Fitness Center Sports Training Facility; NEXUS Spinner and Magnetic Exercise Bike Magnetic Crystal BC7200DKG-HB in the above mentioned disciplines.en-US
dc.descriptionУ статті представлено технічні засоби, які використовуються у навчальному процесі на практичних заняттях з дисциплін «Основи практичної діяльності у фізичній реабілітації (Вступ до спеціальності)», «Терапевтичні вправи» і «Біомеханіка та клінічна кінезіологія». На кафедрі фізичної терапії, ерготерапії та фізичного виховання студенти 1 курсу навчання в Тернопільському державному медичному університеті імені І. Я. Горбачевського МОЗ України вивчають дисципліну «Основи практичної діяльності у фізичній реабілітації (Вступ до спеціальності)». На практичних заняттях під час вивчення тем, які передбачені робочою програмою, студенти вивчають і використовують різноманітні технічні засоби. Для прикладу представлено одну тему, а саме: «Фізична працездатність, визначення поняття. Методи визначення фізичної працездатності», де студенти вивчають: визначення, застосування, обладнання та вимоги до проведення тестів; кількісну оцінку фізичної працездатності; пристрої для тестування; вимоги до проведення навантажувальних тестів для визначення фізичної працездатності; субмаксимальний тест PWC170; гарвардський степ-тест; тест Наваккі; тест Купера. Для тестування фізичної працездатності на практичному занятті студенти використовують велоергометр вертикальний Circle B6 , тренажер «міні-степпер» та степпер. Студенти, навчаючись на 2 курсі, вивчають  дисципліну «Терапевтичні вправи». На практичних заняттях із вказаної дисципліни студенти вивчають комплекси вправ, які можна застосовувати при різних нозологіях. Адже фізична реабілітація – це застосування фізичних вправ і природних чинників з профілактичною і лікувальною метою у комплексному процесі відновлення здоров’я, фізичного стану та працездатності хворих та інвалідів.  На сьогодні існує безліч спеціальних тренажерів для тренування будь-яких мʼязів, але, звичайно, неможливо придбати їх усіх, тому студенти для вивчення поданих тем практичних занять використовують спортивний тренажер «Фітнес-центр Максіма», а також велоергометр вертикальний Circle B6; тренажер «міні-степпер» та степпер; пристрій для витягування хребта «NEXUS» та велотренажер магнітний «Кристал BC7200DKG-HB». Студенти, які навчаються на 3 курсі, вивчають дисципліну «Біомеханіка та клінічна кінезіологія». Мета навчальної дисципліни – сформувати у студентів систему знань про застосування біомеханіки та клінічної кінезіології у професійній діяльності і професії фахівців галузі фізичної терапії, ерготерапії та використання принципів біомеханіки (поведінку і механічні рухи в них на всіх рівнях організації та в різних станах) і клінічної кінезіології (метод діагностики й терапії, який декларує зв’язки м’язового напруження (тонусу) зі станом внутрішніх органів та систем організму). За час вивчення навчальної дисципліни студенти мають можливість відпрацьовувати свої навички на масажних кушетках, приладах, на спортивному тренажері «Фітнес-центр Максіма», на пристрої для витягування хребта «NEXUS» та велотренажері магнітному «Кристал BC7200DKG-HB». Усі перелічені технічні засоби знаходяться у взаємодії з різними системами організму людини: із системою керування рухами, із системою виконання рухів, із системами обслуговування рухів. Вивчення особливостей застосування технічних засобів у фізичній терапії, ерготерапії на практичних заняттях з дисциплін «Основи практичної діяльності у фізичній реабілітації (Вступ до спеціальності)» (1 курс), «Терапевтичні вправи» (2 курс) та «Біомеханіка та клінічна кінезіологія» (3 курс) є необхідним як інструмент аналізу функціонального стану організму людини.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10642/10140
dc.sourceMedical Education; No. 3 (2019); 6-13en-US
dc.sourceМедична освіта; № 3 (2019); 6-13uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2019.3
dc.titleFEATURES OF APPLICATION OF TECHNICAL MEANS IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF STUDENTS ON DISCIPLINES: “BASES OF PRACTICAL ACTIVITY IN PHYSICAL REHABILITATION (INTRODUCTION TO THE SPECIALTY)”, “THERAPEUTIC EXERCISES” AND “BIOMECHANICS AND CLINICAL KINESIOLOGY”en-US
dc.titleОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ СТУДЕНТІВ З ДИСЦИПЛІН «ОСНОВИ ПРАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ФІЗИЧНІЙ РЕАБІЛІТАЦІЇ (ВСТУП ДО СПЕЦІАЛЬНОСТІ)», «ТЕРАПЕВТИЧНІ ВПРАВИ» І «БІОМЕХАНІКА ТА КЛІНІЧНА КІНЕЗІОЛОГІЯ»uk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record