Show simple item record

ЕФЕКТИВНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «УКРАЇНСЬКА МОВА (ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ)» ДЛЯ СТУДЕНТІВ МЕДИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

dc.creatorZalipska, I. Ya.
dc.date2019-10-28
dc.date.accessioned2020-02-20T08:52:24Z
dc.date.available2020-02-20T08:52:24Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10499
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2019.3.10499
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/12561
dc.descriptionThe article analyzes a problem of the effective teaching methods of discipline “Ukrainian language (in professional direction)” for students of medical specialties. It notes that the unpredictability’s work effect, teacher’s mobility and educational reasonable digitalization as new teaching methods and approaches always diversify practical training, attract attention, interest and further contribute of student’s active work. The various tasks of topic “Language norm. Norms of orthoepy, norms of emphasis” are analyzed in the article. It underscores on the use of interesting interactive teaching methods, such as “Brainstorming”, “Photo Reporting”, “Microphone”, “Work in pairs”, “Training Tasks”, “Interactive Tasks”, “Work in groups”, “Press”. It argues the importance of video presentation in lesson, which reflects the main theoretical aspects of the topic. The research demonstrates that “Brainstorming method” and the collective-group method “Microphone” contribute to the rapid and qualitative questioning of theoretical material. Completing “Photo Reporting task” increases students’ interest in improving their Ukrainian language proficiency, since correcting others’ mistakes is an effective method of memorizing literary language standards. It should be noted that in order to focus the students’ attention at the end of lesson, it is worth submitting tasks, which are interesting, have the final character of material studied, and stimulate the improvement of the Ukrainian language knowledge’ level. Students analyze a part of medical television program and write the violation of literary norms at practical lesson.  It emphasizes that the working in pairs and in groups requires more time, but such tasks are highly effective. Undoubtedly, the qualitative fulfillment of the offered tasks requires at least partial preliminary preparation of students for the class: knowledge of theoretical material, writing of suggested tasks at home, honest completion of search work.en-US
dc.descriptionУ статті порушено проблему використання ефективних методів навчання  дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)» для студентів медичних спеціальностей. Зазначено, що ефект непередбачуваності роботи, мобільність викладача і розумна діджиталізація в освіті як нові методи та підходи до навчання завжди урізноманітнюють практичне заняття, привертають увагу, зацікавлюють і далі сприяють активній роботі студента. У дослідженні проаналізовано різнотипні завдання до теми «Мовна норма. Орфоепічні норми, норми наголосу». Наголошено на використанні цікавих інтерактивних методів навчання, як-от: «Мозковий штурм», «Фоторепортаж», «Мікрофон», «Робота в парах», «Тренувальні завдання», «Інтер­активні завдання», «Робота в групах», «Прес». Аргументовано важливість відеопрезентації на занятті, у якій відображено основні теоретичні аспекти теми. Встановлено, що метод «Мозковий штурм» і метод колективно-групового навчання «Мікрофон» сприяють швидкому і якісному опитуванню теоретичного матеріалу. Виконання завдання «Фоторепортаж» підвищує інтерес студентів до покращення рівня володіння українською мовою, адже виправлення чужих помилок – це дієвий метод для запам’ятовування норм літературної мови. Необхідно зазначити, щоб зосередити увагу студентів наприкінці практичного заняття, варто подавати такі завдання, які б із впевненістю їх зацікавили, мали підсумковий характер вивченого матеріалу і спонукали до покращення рівня володіння українським словом. На практичному занятті запропоновано студентам проаналізувати фрагмент телепрограми медичної тематики і виписати порушення літературних норм. Зауважимо, що робота в парах і в групах потребує більшої затрати часу, однак такі завдання є високоефективними. Безперечно, якісне виконання запропонованих завдань вимагає хоча б часткової попередньої підготовки студентів до заняття: знання теоретичного матеріалу, написання вдома запропонованих завдань, сумлінного виконання пошукової роботи.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10499/10143
dc.sourceMedical Education; No. 3 (2019); 24-27en-US
dc.sourceМедична освіта; № 3 (2019); 24-27uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2019.3
dc.subjecteffective teaching methodsen-US
dc.subjectinteractive methodsen-US
dc.subjectlanguage communicative competenceen-US
dc.subjectliterary normen-US
dc.subjectметоди навчанняuk-UA
dc.subjectінтерактивний методuk-UA
dc.subjectмовнокомунікативна компетенціяuk-UA
dc.subjectмовна нормаuk-UA
dc.titleEFFECTIVE TEACHING METHODS OF UKRAINIAN LANGUAGE (IN PROFESSIONAL DIRECTION) FOR STUDENTS OF MEDICAL SPECIALTIESen-US
dc.titleЕФЕКТИВНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «УКРАЇНСЬКА МОВА (ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ)» ДЛЯ СТУДЕНТІВ МЕДИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record