Show simple item record

БАР’ЄРИ ПЕДАГОГІЧНОГО СПІЛКУВАННЯ ВИКЛАДАЧА І СТУДЕНТА У МЕДИЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ

dc.creatorChornomydz, A. V.
dc.date2020-02-12
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10275
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2019.4.10275
dc.descriptionThe article adduces the main psychological barriers in communication between a lecturer and a student. On the basis of literature data, the reasons of the barriers of pedagogical communication occurrence, their characteristic features and possible ways of solving the described problems have been considered. The main idea of the article is that a professional lecturer combines not only knowledge of a particular subject, but also pedagogical skills, that is, the ability to get in touch with a student, to interest him/her, to raise the necessary qualities, to transform a student from the object of study into the subject. It depends a lot on the lecturer’s personal abilities and his/her pedagogical intuition. But even having the teaching talent, it is necessary to continuously improve personal pedagogical skills. Productive communication in the lecturer-student system takes place only if the pedagogical process is organized on a democratic basis, the lecturer’s positive attitude towards students, and enthusiasm for the joint creative activity. Therefore, organizing interaction with students in practical classes, lecturers should use the most productive interactive teaching methods, increase the interest of medical students in the disciplines they study, and increase the motivation of students to study.en-US
dc.descriptionУ статті проаналізовані основні психологічні бар’єри у спілкуванні між викладачем та студентом. На основі даних літератури розглянуто причини виникнення бар’єрів педагогічного спілкування, їх характерні особливості та можливі шляхи вирішення описаних проблем. Основною ідеєю статті є те, що професійний педагог поєднує у собі не лише знання конкретного предмета, але і педагогічну майстерність, тобто вміння увійти в контакт зі студентом, зацікавити його, виховати потрібні якості, перетворити студента з об’єкта навчання у суб’єкт. Багато залежить і від особистих здібностей викладача, його педагогічної інтуїції. Але, навіть володіючи викладацьким талантом, необхідно постійно вдосконалювати свою педагогічну майстерність. Продуктивне спілкування в системі викладач – студент відбувається лише за умови організації педагогічного процесу на демократичних засадах, позитивного ставлення викладача до студентів, захопленості спільною творчою діяльністю. Тому при організації взаємодії зі студентами на практичних заняттях викладачам варто використовувати найбільш продуктивні інтер­активні методи навчання, збільшувати зацікавленість студентів-медиків до дисциплін, які вони вивчають, посилювати мотивацію студентів на здобуття освіти.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10275/10374
dc.sourceMedical Education; No. 4 (2019); 62-66en-US
dc.sourceМедична освіта; № 4 (2019); 62-66uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2019.4
dc.subjectpedagogical communicationen-US
dc.subjectlectureren-US
dc.subjectbarriers of communicationen-US
dc.subjectlecturer – student systemen-US
dc.subjectпедагогічне спілкуванняuk-UA
dc.subjectвикладачuk-UA
dc.subjectбар’єри спілкуванняuk-UA
dc.subjectсистема викладач – студентuk-UA
dc.titleBARRIERS OF PEDAGOGICAL COMMUNICATION BETWEEN A LECTURER AND A STUDENT IN THE MEDICAL UNIVERSITYen-US
dc.titleБАР’ЄРИ ПЕДАГОГІЧНОГО СПІЛКУВАННЯ ВИКЛАДАЧА І СТУДЕНТА У МЕДИЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record