THE ROLE OF POSTGRADUTE TRAINING IN THE PREVENTION OF BURNOUT SYNDROME IN PRIMARY CARE PHYSICIANS
РОЛЬ ПІСЛЯДИПЛОМНОГО НАВЧАННЯ В ПРОФІЛАКТИЦІ СИНДРОМУ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ У ЛІКАРІВ ПЕРВИННОЇ ЛАНКИ
dc.creator | Lazarchuk, T. B. | |
dc.creator | Samogalska, O. Y. | |
dc.creator | Meretska, I. B. | |
dc.date | 2019-08-16 | |
dc.date.accessioned | 2019-09-07T08:30:34Z | |
dc.date.available | 2019-09-07T08:30:34Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10356 | |
dc.identifier | 10.11603/me.2414-5998.2019.2.10356 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/11908 | |
dc.description | An anonymous questionnaire for 223 listeners of pre-certification cycles in 2018 revealed a high incidence rate of burnout syndrome among primary health care physicians with the highest rates among emergency medicine doctors. In the rating structure of stressors for emergency medicine doctors in the first place was a low salary – (5.42±1.2) points; in family doctors and physicians – excess of bureaucratic tasks – (6.78±2.2) and (6.22±3.2) points, respectively. Advantage in overcoming the burnout syndrome 67.6 % of primary health care physicians provide a discussion in the family or circle of friends; exercise, as a means of overcoming stress, was selected by 41.9 %. The survey by the technique of Boyko V. revealed the formation of a resistence phase in 87.2 % of respondents with a dominant symptom “expanding the scope of “saving”emotions” – (30.2 ± 10.4) points. Answers to the block of questions, about the motivational factors of training in pre-certification courses, as well as its role in overcoming the burnout syndrome, demonstrated the tendency of most listeners to consider the growth of professional level as a preventative factor in overcoming the syndrome in modern conditions. Therefore, postgraduate training can be considered as a factor in increasing the effectiveness of a complex of preventive measures to overcome the burnout syndrome in primary care doctors. | en-US |
dc.description | Анонімне анкетування 223 слухачів передатестаційних циклів (ПАЦ) у 2018 р. виявило високу частоту формування СЕВ у лікарів ПМД із найвищим показником серед лікарів медицини невідкладних станів (МНС). У рейтинговій структурі стресорів для лікарів МНС на першому місці була низька зарплатня – (5,42±1,2) бала; у сімейних лікарів і терапевтів – надлишок бюрократичних завдань – (6,78±2,2) та (6,22±3,2) бала відповідно. Перевагу у подоланні СЕВ 67,6 % лікарів ПМД надають обговоренню проблеми в сімейному або дружньому колі; фізичні навантаження, як засіб подолання стресу, обирали 41,9 %. Опитування за методикою В. Бойка виявило формування фази резистенції у 87,2 % респондентів із домінуючим симптомом «розширення сфери «економії» емоцій» – (30,2±10,4) бала. Відповіді на блок запитань, щодо мотиваційних факторів навчання на ПАЦ, а також його ролі у подоланні СЕВ, продемонстрували схильність більшості слухачів вважати зростання професійного рівня профілактичним чинником подолання СЕВ у сучасних умовах. Отже, післядипломну освіту можна розглядати як чинник підвищення ефективності комплексу превентивних заходів для подолання СЕВ у лікарів ПМД. | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | ukr | |
dc.publisher | Ternopil State Medical University | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10356/9931 | |
dc.source | Medical Education; No 2 (2019); 148-151 | en-US |
dc.source | Медична освіта; № 2 (2019); 148-151 | uk-UA |
dc.source | 2414-5998 | |
dc.source | 1681-2751 | |
dc.source | 10.11603/me.2414-5998.2019.2 | |
dc.subject | burnout syndrome | en-US |
dc.subject | doctors | en-US |
dc.subject | prevention | en-US |
dc.subject | postgraduate training | en-US |
dc.subject | емоційне вигорання | uk-UA |
dc.subject | лікарі | uk-UA |
dc.subject | профілактика | uk-UA |
dc.subject | післядипломна освіта | uk-UA |
dc.title | THE ROLE OF POSTGRADUTE TRAINING IN THE PREVENTION OF BURNOUT SYNDROME IN PRIMARY CARE PHYSICIANS | en-US |
dc.title | РОЛЬ ПІСЛЯДИПЛОМНОГО НАВЧАННЯ В ПРОФІЛАКТИЦІ СИНДРОМУ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ У ЛІКАРІВ ПЕРВИННОЇ ЛАНКИ | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |