Show simple item record

ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІН ГУМАНІТАРНОГО ЦИКЛУ В СУЧАСНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ

dc.creatorVykhrushch, A. V.
dc.date2019-08-15
dc.date.accessioned2019-09-07T08:30:32Z
dc.date.available2019-09-07T08:30:32Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10345
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2019.2.10345
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/11897
dc.descriptionThe article analyzes topical issues of the organization of the educational process at contemporary universities. The importance of observance of philosophical principles, the fact that each subject has its own history, peculiarities of formation, development, specificity of teaching and learning by students. The article is focused on the conclusions of an outstanding thinker P. Chaadayev, who aptly noticed that for each situation the brain searches standards, comparative characteristics, and in the case of humanities, a person explores himself, has to assess and self-assess in the absence of clear models and standards. An analysis of the content of dictionaries, abstracts of dissertations, monographs, manuals allowed us to draw a conclusion about the existing chaos of the definition of the main concepts. In universities, it is important to use a case method that allows the use of video materials devoted to the performances of famous scientists. This has a much greater impact on the audience than the printed text. Students can observe the process of discussion, the reaction of famous scientist to unexpected questions, paradoxicality of creative thinking. Speeches of famous people are important materials for assessing the advantages and disadvantages of speech, logic and emotional impact on the audience, other aspects of oratory. The general rules for creation of a portfolio useful for a professional and their personal self-improvement are offered. First of all, this is a matter of personality, regarding the content and use; portfolio must be marked by a succinctness. Otherwise, the time for its preparation will outweigh the effect of its use; the structure of the portfolio can be the following: self-assessment (health, advantages, disadvantages), plan, purpose, priority tasks, time, orderly information, necessary to achieve the goal, evaluation of the result, updated program; the main principle of a good portfolio is its practical orientation and helpfulness, primarily for the author. Particularly relevant is the study of the problem of “philosophy of evaluation”.en-US
dc.descriptionУ статті аналізуються актуальні питання організації навчального процесу в сучасних університетах. Підкреслюється значимість дотримання філософських засад, факт, що кожний навчальний предмет має свою історію, особливості становлення, розвитку, специфіку викладання і засвоєння суб’єктами навчання. В центрі уваги висновки видатного мислителя П. Чаадаєва, який влучно зауважив, що для кожної ситуації мозок відшукує стандарти, порівняльні характеристики, а у випадку гуманітарних предметів людина вивчає сама себе, повинна займатися оцінкою і самооцінкою при відсутності чітких стандартів і еталонів. Аналіз змісту словників, авторефератів дисертацій, монографій, навчальних посібників дозволив зробити висновок про хаотичність визначення суті головних понять. В університетах важливо використовувати кейс-метод, що дозволяє використати відеоматеріали, присвячені виступам відомих вчених. Це має набагато більший вплив на аудиторію, ніж друкований текст. Студенти можуть бачити процес дискусії, реакцію відомого вченого на несподівані запитання, парадоксальність творчого мислення. Виступи відомих людей є важливим матеріалом для оцінки переваг і недоліків виступу, логіки, емоційного впливу на аудиторію, інші аспекти ораторського мистецтва. Запропоновано загальні правила створення корисного для професіонала портфоліо: сприяння особистісному самовдосконаленню. Насамперед це справа особистості щодо наповнення та використання; портфоліо повинно відзначатися лаконічністю. В іншому випадку час на його підготовку перевершить ефект від його використання; структура портфоліо може виглядати так: самооцінка (здоров’я, переваги, недоліки), план, мета, визначення пріоритетних завдань, час, впорядкована інформація, необхідна для досягнення мети, оцінка результату, оновлена програма; головна засада доброго портфоліо – це практична спрямованість та корисність насамперед для автора. Особливої актуальності набуває вивчення проблеми «філософії оцінки».uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10345/9915
dc.sourceMedical Education; No 2 (2019); 61-66en-US
dc.sourceМедична освіта; № 2 (2019); 61-66uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2019.2
dc.subjectdidacticsen-US
dc.subjectregularityen-US
dc.subjectprincipleen-US
dc.subjectconcepten-US
dc.subjectmethodologyen-US
dc.subjectдидактикаuk-UA
dc.subjectзакономірністьuk-UA
dc.subjectпринципuk-UA
dc.subjectпоняттяuk-UA
dc.subjectметодикаuk-UA
dc.titleTEACHING HUMANITIES AT CONTEMPORARY UNIVERSITYen-US
dc.titleВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІН ГУМАНІТАРНОГО ЦИКЛУ В СУЧАСНОМУ УНІВЕРСИТЕТІuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record