Show simple item record

ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ АНГЛОМОВНИХ СТУДЕНТІВ МОЛОДШИХ І СТАРШИХ КУРСІВ НА КАФЕДРАХ ГІГІЄНІЧНОГО ПРОФІЛЮ У ВИЩИХ МЕДИЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

dc.creatorAbramov, S. V.
dc.creatorBaibakov, V. M.
dc.creatorHryhorenko, L. V.
dc.date2019-08-15
dc.date.accessioned2019-09-07T08:30:30Z
dc.date.available2019-09-07T08:30:30Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10336
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2019.2.10336
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/11888
dc.descriptionThe article describes peculiarities of training English-speaking students of junior and senior years of study in the hygienic profile departments of medical schools. It has been established that for English-language students of junior year of study it is more relevant to hold seminars with discussion of participants’ reports, and for senior students – solution of situational tasks with the analysis of normative documents on the topic of practical classes, assessment of environmental factors with a help of devices, maintenance of protocols on  the topics of practical classes and IWS, interim and final control on tests from “KROK-2”, due to the peculiarities of curriculum on hygiene for foreign students, which study on the 3rd and  6th courses on the specialty “General medicine”.  The questionnaire, conducted among students of junior year of study (40 respondents), according to our own questionnaire, showed that foreign students spend less than 1 hour on training of theoretical subjects: 6 respondents (16.6%);  1–2 hours – 16 (44.4 %);  2–3 hours  – 9 (25 %);  more than 3 hours – 5 (13.8 %).  English-speaking students spend less than 1 hour – 3 (8.3 %) when training for classes in the clinical disciplines;  1–2 hours – 11 (30.5 %);  2–3  hours – 11 (30.5 %);  more than 3 hours – 3 (8.3 %).  In particular, 25 % of respondents (69.4  %) are positively related to the IWS, a quarter of respondents – negatively (14 %).  The majority of students find answers to the control questions from the topics in the Internet (36  %) and in the textbook (33.3 %), and the minority uses textbooks (28 %), which is caused by a decreasing an interest of students in studying.en-US
dc.descriptionУ статті показано особливості підготовки англомовних студентів молодших і старших курсів на кафедрах гігієнічного профілю у вищих медичних навчальних закладах. Встановлено, що для англомовних студентів молодших курсів більш актуальним є проведення семінарів з обговореннями доповідей учасників, а для студентів старших курсів – розв'язання ситуаційних завдань із розбором нормативних документів за темою практичного заняття, оцінка факторів навколишнього середовища за допомогою приладів, ведення протокольних зошитів з тем практичних занять і СРС, проміжний і підсумковий контроль за тестами з бази «Крок 2», що обумовлено особливостями навчальної програми з гігієни для іноземних студентів 3 і 6 курсів за спеціальністю «Лікувальна справа». Анкетування, проведене серед англомовних студентів молодших курсів (40 респондентів) за розробленою нами власною анкетою, показало, що іноземні студенти на підготовку до практичного заняття з теоретичних дисциплін витрачають: менше 1 год – 6 респондентів (16,6 %); 1–2 год – 16 (44,4 %); 2–3 год – 9 (25 %); більше ніж 3 год – 5 (13,8 %). При підготовці до заняття з клінічних дисциплін англомовні студенти витрачають: менше 1 год – 3 (8,3 %); 1–2 год – 11 (30,5 %); більше ніж 3 год – 3 (8,3 %). Зокрема, 25 % респондентів (69,4 %) позитивно ставляться до проведення СРС, чверть опитаних – негативно (14 %). Відповіді на контрольні питання до тем СРС більшість студентів знаходить у матеріалах із мережі «Інтернет» (36 %) і в навчально-методичному посібнику (33,3 %), меншість користується підручниками (28 %), що зумовлено зниженням зацікавленості студентів до навчання.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10336/9903
dc.sourceMedical Education; No 2 (2019); 6-10en-US
dc.sourceМедична освіта; № 2 (2019); 6-10uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2019.2
dc.subjectseminaren-US
dc.subjecthygienic profileen-US
dc.subjectindependent work of student (IWS)en-US
dc.subjectEnglish-speaking studentsen-US
dc.subjectenvironmenten-US
dc.subjectсемінарuk-UA
dc.subjectгігієнічний профільuk-UA
dc.subjectсамостійна роботаuk-UA
dc.subjectангломовні студентиuk-UA
dc.subjectнавколишнє середовищеuk-UA
dc.titlePECULIARITIES OF TRAINING ENGLISH-SPEAKING STUDENTS OF THE JUNIOR AND SENIOR YEARS OF STUDY IN THE HYGIENIC PROFILE DEPARTMENTS IN MEDICAL SCHOOLSen-US
dc.titleОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ АНГЛОМОВНИХ СТУДЕНТІВ МОЛОДШИХ І СТАРШИХ КУРСІВ НА КАФЕДРАХ ГІГІЄНІЧНОГО ПРОФІЛЮ У ВИЩИХ МЕДИЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record