PROFESSIONAL BURNOUT SYNDROME FORMATION IN MEDICAL UNIVERSITY TEACHERS
ФОРМУВАННЯ СИНДРОМУ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ У ВИКЛАДАЧІВ МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
dc.creator | Kulbashna, Ya. A. | |
dc.creator | Malanchuk, V. O. | |
dc.creator | Nahіrnyі, Ya. P. | |
dc.creator | Lytovchenko, N. M. | |
dc.date | 2019-05-03 | |
dc.date.accessioned | 2019-09-07T08:30:28Z | |
dc.date.available | 2019-09-07T08:30:28Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10088 | |
dc.identifier | 10.11603/me.2414-5998.2019.1.10088 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/11870 | |
dc.description | The aim of the work – to reveal the problem of professional burnout syndrome (PBS) formation in teachers of domestic medical universities. The main body. The results of PBS formation phases research were considered according to V. Boyko method taking into account, emphasized by authors, socio-demographic factors among teachers of surgical dentistry and maxillofacial surgery deparments of O. Bohomolets National Medical University, I. Horbachevsky Ternopil State Medical University (33 persons) and doctors of surgical specialialty, who work at NMU clinical sites (22 persons). It was established that such symptoms as “self-dissatisfaction”, “anxiety”, “depression”, “experiencing psychophysical problems” prevail at the initial stages of PBS formation (“Exertion” phase). A vast majority of respondents – teachers point out “the reduction of professional duties” at the phase of “Resistance” and “emotional alienation” at the terminal phase “Exhaustion”. The most unfavourable socio-demographic factors, that influence PBS formation, were found improper nutrition, poor financial support, etc. Conclusion. Teachers of medical universities, regardless their region of living, as well as practitioners are in a risk group of PBS formation, but its manifestations are shown more noticeable among teachers that points out the necessity of unfavourable factors elimination to the maximum and academic staff wellbeing correction. | en-US |
dc.description | Мета роботи – розкрити проблему формування синдрому професійного вигорання (PBS) у викладачів вітчизняних медичних закладів вищої освіти. Основна частина. Проаналізовано результати дослідження фаз формування PBS за методикою В. В. Бойка з урахуванням виокремлених авторами соціально-демографічних чинників серед викладачів кафедр хірургічної стоматології та щелепно-лицевої хірургії НМУ імені О. О. Богомольця, ТДМУ імені І. Я. Горбачевського (33 особи) та лікарів хірургічного профілю, які працюють на клінічних базах НМУ (22 особи). Встановлено, що на початкових стадіях формування PBS (фаза напруження) домінують такі симптоми: невдоволеність собою, тривога, депресія, переживання психотравмуючих обставин. У фазі резистенції значна частина респондентів – викладачів вказує на редукцію професійних обов’язків, а у термінальній фазі виснаження – на емоційну відстороненість. Найбільш несприятливими соціально-демографічними факторами, які впливають на формування PBS, виявилися: неповноцінне харчування, недостатнє матеріальне забезпечення, шлюб та ін. Висновок. Викладачі медичних закладів вищої освіти, незалежно від регіону проживання, як і практикуючі лікарі, перебувають у групі ризику формування PBS, але його прояви більше виражені у педагогів, що вказує на необхідність максимального усунення несприятливих чинників і корекції психофізичного стану науково-педагогічних працівників. | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | ukr | |
dc.publisher | Ternopil State Medical University | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10088/9662 | |
dc.source | Medical Education; No 1 (2019); 82-87 | en-US |
dc.source | Медична освіта; № 1 (2019); 82-87 | uk-UA |
dc.source | 2414-5998 | |
dc.source | 1681-2751 | |
dc.source | 10.11603/me.2414-5998.2019.1 | |
dc.subject | teachers | en-US |
dc.subject | higher medical education | en-US |
dc.subject | medical staff | en-US |
dc.subject | professional burnout syndrome (PBS) | en-US |
dc.subject | викладачі | uk-UA |
dc.subject | вища медична освіта | uk-UA |
dc.subject | медичні працівники | uk-UA |
dc.subject | синдром професійного вигорання (PBS) | uk-UA |
dc.title | PROFESSIONAL BURNOUT SYNDROME FORMATION IN MEDICAL UNIVERSITY TEACHERS | en-US |
dc.title | ФОРМУВАННЯ СИНДРОМУ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ У ВИКЛАДАЧІВ МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |