EXPERIENCE OF IMPLEMENTATION OF SCIENTIFIC AND RESEARCH WORK OF HYGIENE AND ECOLOGY INSTITUTE INTO THE COURSE OF TEACHING THE DISCIPLINE “HYGIENE AND ECOLOGY”
ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ РОБОТИ ІНСТИТУТУ ГІГІЄНИ ТА ЕКОЛОГІЇ В КУРС ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ГІГІЄНА ТА ЕКОЛОГІЯ»
dc.creator | Antonenko, A. M. | |
dc.creator | Vavrinevych, O. P. | |
dc.creator | Omelchuk, S. T. | |
dc.creator | Bardov, V. G. | |
dc.date | 2019-05-31 | |
dc.date.accessioned | 2019-09-07T08:30:25Z | |
dc.date.available | 2019-09-07T08:30:25Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/9936 | |
dc.identifier | 10.11603/me.2414-5998.2019.2.9936 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/11855 | |
dc.description | In medical science in recent years hygienic methods related to the assessment of the risk of environmental factors affecting human health have been significantly developed. That is why it is important for future physicians to have a variety of risk assessment methods for human health. The purpose of the work was to share the experience of implementation of the research results of the Hygiene and Ecology Institute into the course of teaching the discipline “Hygiene and Ecology” at the hygienic departments of O. Bohomolets NMU. Methods of analysis, synthesis and systematization of information, statistical methods were used in this work. At the practical lessons on the topic “Hygienic assessment of the potential risk of environmental factors affecting the human body and the health of the population” students have an opportunity to get acquainted with the methodology developed by us for the integrated assessment of the potential danger of exposure of pesticides to the human body when using contaminated water. They solve situational tasks in assessing and predicting the risk of harmful effects on the human body when using water contaminated with pesticides, giving recommendations for the prevention of such effects. Thus, we have developed and introduced the method of integrated risk assessment for human health during the consumption of pesticide-contaminated water in the course of teaching the discipline “Hygiene and Ecology”. Introducing future physicians with modern approaches of harmful and dangerous environmental factors assessment is an important part of their training, which brings it to the European level. | en-US |
dc.description | У медичній науці в останні роки набули значного розвитку гігієнічні методи, що пов’язані з оцінкою ризику впливу факторів навколишнього середовища на здоров’я людини. Саме тому майбутнім медикам важливо володіти різноманітними методиками оцінки ризику для здоров’я людини. Метою дослідження було поділитися досвідом впровадження результатів науково-дослідної роботи Інституту гігієни та екології в курс викладання дисципліни «Гігієна та екологія» на базі гігієнічних кафедр НМУ імені О. О. Богомольця. У роботі використано методи аналізу, синтезу та систематизації інформації, статистичні методи. На практичних заняттях з теми «Гігієнічна оцінка потенційного ризику впливу факторів навколишнього середовища на організм людини та здоров’я населення» студенти мають можливість ознайомитись із розробленою нами методикою інтегральної оцінки потенційної небезпеки впливу пестицидів на організм людини при вживанні контамінованої води. Вони вирішують ситуаційні задачі з оцінки та прогнозування ризику шкідливого впливу на організм людини при вживанні контамінованої пестицидами води, дають рекомендації з профілактики такого впливу. Таким чином, ми розробили та впровадили в курс викладання дисципліни «Гігієна та екологія» методику інтегральної оцінки ризику для здоров’я людини при вживанні контамінованої пестицидами води. Ознайомлення майбутніх лікарів із сучасними підходами до оцінки шкідливих і небезпечних факторів навколишнього середовища є важливою частиною їх навчання, що виводить його на європейський рівень. | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | ukr | |
dc.publisher | Ternopil State Medical University | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/9936/9913 | |
dc.source | Medical Education; No 2 (2019); 51-54 | en-US |
dc.source | Медична освіта; № 2 (2019); 51-54 | uk-UA |
dc.source | 2414-5998 | |
dc.source | 1681-2751 | |
dc.source | 10.11603/me.2414-5998.2019.2 | |
dc.subject | education | en-US |
dc.subject | implementation | en-US |
dc.subject | risk | en-US |
dc.subject | hygiene and ecology | en-US |
dc.subject | навчання | uk-UA |
dc.subject | впровадження | uk-UA |
dc.subject | ризик | uk-UA |
dc.subject | гігієна та екологія | uk-UA |
dc.title | EXPERIENCE OF IMPLEMENTATION OF SCIENTIFIC AND RESEARCH WORK OF HYGIENE AND ECOLOGY INSTITUTE INTO THE COURSE OF TEACHING THE DISCIPLINE “HYGIENE AND ECOLOGY” | en-US |
dc.title | ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ РОБОТИ ІНСТИТУТУ ГІГІЄНИ ТА ЕКОЛОГІЇ В КУРС ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ГІГІЄНА ТА ЕКОЛОГІЯ» | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |