Show simple item record

ОСОБЛИВОСТІ ВІДБОРУ АБІТУРІЄНТІВ НА НАВЧАННЯ ДО ВИЩИХ МЕДИЧНИХ ШКІЛ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ

dc.creatorProkop, I. A.
dc.creatorSavaryn, T. V.
dc.date2018-09-21
dc.date.accessioned2019-09-07T08:26:31Z
dc.date.available2019-09-07T08:26:31Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/9329
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2018.3.9329
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/11827
dc.descriptionThe aim of the work – to perform systematic analysis of the process of applicants’ selection for training at higher medical schools of Great Britain.The main body. The process of candidates’ competitive selection for professional (medical) education requires continuous improvement. Development of a perfect assessment system for university applicants that would meet up-to-date requirements is an essential problem of interdisciplinary level, covering issues of medicine, pedagogy, psychology and other disciplines. The psychological component of candidates’ selection is no less important than a professional one, and acts as an integral part for determining their professional appropriateness. The article deals with the formation of appropriate student contingent at British higher medical schools. The principal tools of selecting candidates for the study are marked out; academic and non-academic entrance requirements are systematized and characterized.Conclusions. Based on the foreign experience, we can conclude that in the countries with the selection mainly carried out prior to the study at the medical school, much attention is paid by the teachers, medical students, and those responsible for the health care both to the selection criteria and selection procedure. In the countries where selection is practised after the students have begun to study medicine, there is concern with regard to the quality of medical education, as the number of those, recently entering high medical schools is not balanced by their capacity-building in terms of specialists training.Conclusions regarding reasonability of applying certain methods in selecting candidates for training at the national medical universities have been derived from the analysis. Besides, the latter it is also expected to provide a basis for developing admission recommendations for foreign students.en-US
dc.descriptionМета роботи – здійснити системний аналіз процесу відбору абітурієнтів на навчання у вищих медичних закладах Великої Британії.Основна частина. Процес конкурсного відбору кандидатів для здобуття фахової (медичної) освіти вимагає постійного вдоско­налення. Складною проблемою міждисциплінарного рівня, що охоплює питання медицини, педагогіки, психології та інших дисциплін, є розробка  такої системи оцінювання абітурієнтів, яка б максимально відповідала сучасним вимогам. Психологічний компонент відбору  кандидатів є не менш важливим, ніж професійний, і являє собою невід’ємну складову визначення фахової придатності. У статті розглядаються питання формування контингенту студентів британських вищих медичних шкіл. Виокремлено основні засоби відбору кандидатів на навчання, систематизовано академічні та неакадемічні вступні вимоги, подана їхня характеристика. Висновки. Вивчення досвіду організації допрофесійної і професійної освіти за кордоном дає змогу врахувати такий досвід при реформуванні системи освіти незалежної України, виявити критерії ефективності допрофесійної підготовки фахівців. У тих країнах, де відбір практикується тільки після того, як студенти вже розпочали вивчати медицину, має місце стурбованість щодо якості медичної освіти, оскільки збільшення останнім часом кількості осіб, що вступають до вищих медичних навчальних закладів, не компенсується відповідним розширенням їх можливостей щодо підготовки спеціалістів.Проведений аналіз дозволив зробити висновки про доцільність застосування деяких способів відбору абітурієнтів до вітчиз­няних медичних вузів на сучасному етапі. Крім цього, він може стати основою для розробки рекомендацій щодо прийому на навчання іноземних студентів.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/9329/pdf
dc.rightsАвторське право (c) 2018 Медична освітаuk-UA
dc.sourceMedical Education; No 3 (2018)en-US
dc.sourceМедична освіта; № 3 (2018)uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2018.3
dc.subjectmedical educationen-US
dc.subjectapplicanten-US
dc.subjectselectionen-US
dc.subjectentrance examinationsen-US
dc.subjectinterviewsen-US
dc.subjectenrolment.en-US
dc.subjectмедична освітаuk-UA
dc.subjectабітурієнтuk-UA
dc.subjectвідбірuk-UA
dc.subjectвступні випробуванняuk-UA
dc.subjectінтерв’юuk-UA
dc.subjectзарахування.uk-UA
dc.titleSPECIFICS OF APPLICANTS’ SELECTION FOR TRAINING AT HIGHER MEDICAL SCHOOLS OF GREAT BRITAINen-US
dc.titleОСОБЛИВОСТІ ВІДБОРУ АБІТУРІЄНТІВ НА НАВЧАННЯ ДО ВИЩИХ МЕДИЧНИХ ШКІЛ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record