Show simple item record

РОЗВИТОК ВИЩОЇ ОСВІТИ ГРЕЦІЇ (НА ПРИКЛАДІ УНІВЕРСИТЕТУ ІМ. АРИСТОТЕЛЯ В м. САЛОНІКАХ)

dc.creatorSavaryn, T. V.
dc.creatorYarysh, Yu. Yu.
dc.creatorDenefil, O. V.
dc.date2018-07-24
dc.date.accessioned2019-09-07T08:26:25Z
dc.date.available2019-09-07T08:26:25Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/9200
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2018.4.9200
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/11811
dc.descriptionThe aim of the work – to consider a development and review of the modern system of higher education in Greece on the example of Aristotle University of Thessaloniki; to identify the trends of its development. The main body. Higher education in Greece has existed since the first years of the development of a new Greek state (1821–1829). As before, higher education institutions are located in the two largest cities of Greece – Athens, and Thessaloniki. The modern system of higher education in Greece is decentralized. Public education is free. Higher education has two sectors: academical and vocational. The Greek Constitution gives universities full autonomy and academic freedom. Today there are fourteen higher educational establishments, of which two (University of Athens and Aristotle University of Thessaloniki) are universities with the most developed research potential. In the high school of Greece adopted a general European two-stage general education system. According to the current Constitution of Greece, the establishment of non-state higher educational institutions in the country is prohibited. Aristotle University of Thessaloniki is the largest university not only in Greece but both the Balkan peninsula. It trains about 75,000 students in 11 faculties. Each faculty has several schools with different directions, with a total of 40. Conclusions. We explored the development of higher education in Greece. So we can argue that Greece has always been promoted to the development of a higher education system, which in many ways became a connecting link between the state ideology and Greek population. All higher education institutions in Greece are based on the principle of the oldest University of Athens, so the system of higher education in Greece needs the foundation of fundamentally new universities for the organization of work, learning tools, and new specialties.en-US
dc.descriptionМета роботи – розглянути розвиток та здійснити огляд сучасної системи вищої освіти Греції на прикладі Університету ім. Аристотеля в м. Салоніках; визначити тенденції її розвитку. Основна частина. Вища освіта у Греції існує з перших років становлення нової Грецької держави (1821–1829). Як і колись, вищі навчальні заклади розташовані у двох найбільших містах Греції – в Афінах і Салоніках. Сучасна система вищої освіти Греції децентралізована. Державна освіта є безкоштовна. Вища освіта містить два сектори: університетський та професійно-технічний. Конституція Греції надає університетам повну автономію та академічну свободу. На сьогодні нараховано 14 вищих навчальних закладів, з них 2 (Афінський і Салонікський університети) є університетами з найбільш розвиненим науково-­дослідним потенціалом. У вищій школі Греції прийнята загальноєвропейська двоетапна загальноосвітня система. Згідно з чинною Конституцією Греції, засновувати недержавні вищі освітні заклади в країні заборонено. Університет ім. Аристотеля у м. Салоніках є найбільшим університетом не тільки в Греції, але і на Балканах. У ньому навчається близько 75 000 студентів на 11 факультетах. Кожний факультет має у своєму складі декілька шкіл з різними напрямками навчання, загальною кількістю – 40. Висновки. Дослідивши розвиток вищої освіти Греції, можна стверджувати, що Грецька держава завжди сприяла розвитку системи вищої освіти, яка багато в чому стала сполучною ланкою між державною ідеологією і широкими верствами грецького населення. Усі вищі навчальні заклади Греції створені за принципом найстарішого Афінського університету, тому система вищої освіти Греції потребує заснування принципово нових університетів за організацією роботи, засобами навчання і новими спеціальностями.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/9200/9191
dc.rightsАвторське право (c) 2018 Медична освітаuk-UA
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0uk-UA
dc.sourceMedical Education; No 4 (2018); 191-195en-US
dc.sourceМедична освіта; № 4 (2018); 191-195uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2018.4
dc.subjecthigher education in Greeceen-US
dc.subjectAristotle University of Thessalonikien-US
dc.subjectmedical educationen-US
dc.subjectdevelopmenten-US
dc.subjectвища освіта Греціїuk-UA
dc.subjectуніверситет ім. Аристотеля в м. Салонікахuk-UA
dc.subjectмедична освітаuk-UA
dc.subjectрозвитокuk-UA
dc.titleDEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATION IN GREECE (ON THE EXAMPLE OF ARISTOTLE UNIVERSITY OF THESSALONIKI)en-US
dc.titleРОЗВИТОК ВИЩОЇ ОСВІТИ ГРЕЦІЇ (НА ПРИКЛАДІ УНІВЕРСИТЕТУ ІМ. АРИСТОТЕЛЯ В м. САЛОНІКАХ)uk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record