Показати скорочений опис матеріалу
PREMEDICAL FIRST AID AS A MAIN COMPONENT IN FORMATION OF PHYSICAL THERAPY AND ERGOTHERAPY SPECIALISTS’ COMPETENCE
ДОМЕДИЧНА ДОПОМОГА ЯК БАЗОВА СКЛАДОВА У ФОРМУВАННІ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ФАХІВЦІВ З ФІЗИЧНОЇ ТЕРАПІЇ ТА ЕРГОТЕРАПІЇ
dc.creator | Kalashchenko, S. I. | |
dc.creator | Hrynzovskyi, A. M. | |
dc.creator | Dema, O. V. | |
dc.creator | Zahorodniuk, K. Yu. | |
dc.date | 2018-09-17 | |
dc.date.accessioned | 2019-09-07T08:26:22Z | |
dc.date.available | 2019-09-07T08:26:22Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8970 | |
dc.identifier | 10.11603/me.2414-5998.2018.4.8970 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/11794 | |
dc.description | The aim of the work – analysis of higher education standard in discipline 227 of Physical Therapy, Ergotherapy, specialty 22 of Public Health and curriculum on Physical Therapy and Ergotherapy in the aspect of competence formation on providing premedical first aid. The main body. Main stages of competence formation for providing premedical first aid in emergency situations via simulation Training in Ergotherapists students are determined. Advantages of simulation training method in medicine are listed. It is shown that equality of teacher and students helps to find out mistakes during practical skills training. It was found out that better mastering of skills is in case when results of primary and secondary examinations of victims differs according to the data of situational tasks. It is proven that feedback between a teacher and students is one of key points that will ensure better assimilation of practical skills and action algorithms by students. Conclusions. It was found out that simulation training improves formation of ergotherapists students’ competence. Additionally, this helps to arise students’ interest to subject learning. Simulation training allows students to learn algorithms of premedical first aid providing in conditions that are close to real. Obtaining of skills in critical bleeding stop, victim transfer to stable lateral position and cardiopulmonary resuscitation by ergotherapists students’ allow to provide necessary premedical assistance in cases of emergencies. | en-US |
dc.description | Мета роботи – аналіз стандарту вищої освіти за спеціальністю 227 “Фізична терапія, ерготерапія” галузі знань 22 “Охорона здоров’я” та навчальної програми з фізичної терапії та ерготерапії в аспекті формування компетентності з надання домедичної допомоги. Основна частина. Визначено основні етапи формування компетенції для надання медичної допомоги у надзвичайних ситуаціях шляхом моделювання тренінгів у студентів-ерготерапевтів. Перераховані переваги симуляції методу навчання в медицині. Показано, що врівноваження ролей учителя та студентів допомагає виявити помилки під час тренінгу з практичних навичок. З’ясовано, що краще освоєння навичок відбувається у випадку, коли результати при первинному і вторинному огляді потерпілих відрізняються відповідно до даних ситуаційних завдань. Доведено, що зворотний зв’язок між вчителем та студентами є одним із ключових моментів, який забезпечить кращу асиміляцію алгоритмів практичних навичок і дій студентами. Висновки. Виявлено, що симуляційне навчання покращує формування компетенції студентів-ерготерапевтів. Крім того, це сприяє підвищенню інтересу студентів до вивчення предмета. Симуляційна підготовка дозволяє студентам вивчати алгоритми надання медичної допомоги в умовах, що близькі до реальності. Отримання навичок зупинки критичної кровотечі, переведення потерпілого в стабільне бокове положення та серцево-легенева реанімація дозволяють студентам-ерготерапевтам надати необхідну домедичну допомогу у разі виникнення надзвичайних ситуацій. | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | ukr | |
dc.publisher | Ternopil State Medical University | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8970/9177 | |
dc.rights | Авторське право (c) 2018 Медична освіта | uk-UA |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | uk-UA |
dc.source | Medical Education; No 4 (2018); 132-135 | en-US |
dc.source | Медична освіта; № 4 (2018); 132-135 | uk-UA |
dc.source | 2414-5998 | |
dc.source | 1681-2751 | |
dc.source | 10.11603/me.2414-5998.2018.4 | |
dc.subject | higher education | en-US |
dc.subject | ergotherapy | en-US |
dc.subject | medical education | en-US |
dc.subject | professional competence | en-US |
dc.subject | premedical first aid | en-US |
dc.subject | вища освіта | uk-UA |
dc.subject | ерготерапія | uk-UA |
dc.subject | медична освіта | uk-UA |
dc.subject | професійна компетентність | uk-UA |
dc.subject | домедична допомога | uk-UA |
dc.title | PREMEDICAL FIRST AID AS A MAIN COMPONENT IN FORMATION OF PHYSICAL THERAPY AND ERGOTHERAPY SPECIALISTS’ COMPETENCE | en-US |
dc.title | ДОМЕДИЧНА ДОПОМОГА ЯК БАЗОВА СКЛАДОВА У ФОРМУВАННІ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ФАХІВЦІВ З ФІЗИЧНОЇ ТЕРАПІЇ ТА ЕРГОТЕРАПІЇ | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Долучені файли
Файл | Розмір | Формат | Переглянути |
---|---|---|---|
Даний матеріал не має долучених файлів. |