Show simple item record

ІННОВАЦІЙНІ ОСВІТНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ПІСЛЯДИПЛОМНОМУ НАВЧАННІ ЛІКАРІВ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ

dc.creatorKhvisyuk, O. M.
dc.creatorMarchenko, V. G.
dc.creatorTsodikova, O. A.
dc.creatorGirya, M. P.
dc.creatorSoboleva, I. A.
dc.creatorVoronzhev, I. O.
dc.creatorVoronzhev, I. O.
dc.creatorYeloyeva, Z. V.
dc.creatorSergienko, O. I.
dc.creatorKasyanova, O. M.
dc.creatorZherebkin, V. V.
dc.date2018-06-12
dc.date.accessioned2019-09-07T08:26:21Z
dc.date.available2019-09-07T08:26:21Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8968
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2018.2.8968
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/11792
dc.descriptionThe aim of the work – identification psychological and pedagogical component of the introduction of innovative technologies in postgraduate medical education and generalization experience of using computer technologies in training of doctors using the example of Educational and Training Center of 3D Visualization Technologies of KhMAPE.The main body. The context of the concept of “psychological readiness for innovation” is disclosed in view of its static level, which is interpreted as “basic innovative potential”, and the dynamic level is the process of “increasing” the probability of the general effectiveness of the introduction of innovative technologies. The questionnaire results of listeners-doctors in regard to their readiness to use innovative technologies in professional activity are presented.The results of the conducted research have shown heterogeneity of the psychological unreadiness of doctors to use computer technolo­gy in their professional activities, different motivation of respondents to use innovative technologies in medical practice and educational process, which determines the perspective of realization in the institution of postgraduate education measures of organizational, educational and educative character.Conclusions. The conclusions of the research are the statement about the psychological unreadiness of doctors to use innovative technologies in professional activities, which affects the effectiveness of introducing more advanced models for improving their qualifications and medical reform. The work of the scientific and pedagogical staff of the institution of postgraduate education should be focused on providing psychological support of educational and cognitive activity of the listeners their adaptation to the newest technologies used in the educational process, the development of motivation to modernize the practical activities of doctors.en-US
dc.descriptionМета роботи – виокремлення психолого-педагогічної складової впровадження інноваційних технологій у післядипломну медичну освіту та узагальнення досвіду використання комп’ютерних технологій у навчанні лікарів на прикладі Навчально-тренінгового центру технологій 3D візуалізації ХМАПО.Основна частина. Розкрито контекст поняття “психологічна готовність до здійснення інновацій” з огляду на її статичний рівень, який трактується як “базовий інноваційний потенціал”, та динамічний рівень – процес “нарощування” імовірності загальної ефективності впровадження інноваційних технологій. Представлено результати анкетування слухачів-лікарів щодо їх готовності використовувати інноваційні технології у професійній діяльності. Результати проведеного дослідження засвідчили неоднорідність психологічної неготовності лікарів щодо використання комп’ютерних технологій у професійній діяльності, різну мотивацію респондентів до застосування інноваційних технологій у медичній практиці та освітньому процесі, що визначає перспективи реалізації у закладі післядипломної освіти заходів організаційного, навчального та виховного характеру.Висновки. Висновками з проведеного дослідження є твердження про психологічну неготовність лікарів до використання інноваційних технологій у професійній діяльності, що позначається на ефективності впровадження більш вдосконалених моделей підвищення їх кваліфікації та медичної реформи. Робота науково-педагогічного колективу закладу післядипломної освіти має бути зосереджена на забезпеченні психологічного супроводу навчально-пізнавальної діяльності слухачів, їх адаптації до новітніх технологій, що використовуються у навчальному процесі, розвитку мотивації до модернізації практичної діяльності лікарів.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8968/pdf
dc.rightsАвторське право (c) 2018 Медична освітаuk-UA
dc.sourceMedical Education; No 2 (2018)en-US
dc.sourceМедична освіта; № 2 (2018)uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2018.2
dc.subjectcontinuous professional development of doctorsen-US
dc.subjectinnovative educational technologiesen-US
dc.subjectinteractivityen-US
dc.subjectcomputer technologyen-US
dc.subjecteducational and training center of 3D visualization technologies.en-US
dc.subjectбезперервний професійний розвиток лікарівuk-UA
dc.subjectінноваційні освітні технологіїuk-UA
dc.subjectінтерактивністьuk-UA
dc.subjectкомп’ютерні технологіїuk-UA
dc.subjectнавчально-тренінговий центр технологій 3D візуалізації.uk-UA
dc.titleINNOVATIVE EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN POSTGRADUATE TRAINING OF DOCTORS: PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASPECTSen-US
dc.titleІННОВАЦІЙНІ ОСВІТНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ПІСЛЯДИПЛОМНОМУ НАВЧАННІ ЛІКАРІВ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record