Show simple item record

СТРУКТУРНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТТЯ “ЯКІСТЬ ЖИТТЯ” КРІЗЬ ПРИЗМУ ЯКОСТІ ОСВІТИ

dc.creatorKichula, M. Ya.
dc.date2018-09-21
dc.date.accessioned2019-09-07T08:22:28Z
dc.date.available2019-09-07T08:22:28Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8675
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2018.3.8675
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/11729
dc.descriptionThe aim of the work – identification of common aspects in determining the quality of life in different scientific fields that help to distinguish pedagogical determinants of this concept.The main body. Quality of life as a complex and multifaceted category and it is the research subject of many scientific disciplines. The concept of quality of life and attempts to quantitatively differentiate depend on research methods and measuring instruments suitable for the discipline. The category of life quality is practical because it is interesting on an individual scale – for every person, as well as in the collective – local, regional quality, etc.  The theoretical analysis of the concept of “life quality” gave us a possibility to distinguish common and distinctive characteristics in various fields of its study. In addition, it was possible to identify specific determinants of quality of life in relation to pedagogy on the basis of structural analysis.Conclusions. The quality of life is perceived in the context of the person’s development, so it can be defined as a “sense of life”, which is possible to identify as a multidimensional development and self-development of human and the realization of his aspirations and life goals in pedagogy. Therefore, it is directly proportional to the quality of education and training.en-US
dc.descriptionМета роботи – виявлення спільних аспектів у визначенні якості життя у різних наукових галузях для виокремлення педагогічних детермінантів вказаного поняття.Основна частина. Якість життя як складна і багатогранна категорія є предметом дослідження багатьох наукових дисциплін. Сама концепція якості життя та спроби її кількісно розрізняти залежать від методів дослідження та інструментів вимірювання, придатних для даної дисципліни. Категорія якості життя має практичний характер, оскільки вона є цікавою в індивідуальному масштабі – кожній людині, а також у колективному – місцева, регіональна якість тощо. Теоретичний аналіз поняття “якість життя” дав можливість виокремити спільні та відмінні характеристики у різних галузях його вивчення. Окрім цього, на основі структурного аналізу, вдалося визначити конкретні детермінанти якості життя щодо педагогіки. Висновки. Якість життя у педагогіці сприймається в контексті розвитку особистості людини, тому її можна визначити як “почуття задоволення життям”, яке можливе за умови багатовимірного розвитку та самозростання людини і реалізації її прагнень та життєвих цілей. Вона прямо пропорційно залежить від рівня якості освіти і навчання.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8675/pdf
dc.rightsАвторське право (c) 2018 Медична освітаuk-UA
dc.sourceMedical Education; No 3 (2018)en-US
dc.sourceМедична освіта; № 3 (2018)uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2018.3
dc.subjectlife qualityen-US
dc.subjectqualityen-US
dc.subjecthappinessen-US
dc.subjecteducationen-US
dc.subjectlife satisfaction.en-US
dc.subjectякість життяuk-UA
dc.subjectякістьuk-UA
dc.subjectщастяuk-UA
dc.subjectосвітаuk-UA
dc.subjectзадоволення життям.uk-UA
dc.titleSTRUCTURAL ANALYSIS OF LIFE QUALITY THROUGH THE LENS OF EDUCATION QUALITYen-US
dc.titleСТРУКТУРНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТТЯ “ЯКІСТЬ ЖИТТЯ” КРІЗЬ ПРИЗМУ ЯКОСТІ ОСВІТИuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record