THE WAYS OF IMPROVING THE QUALITY OF HIGHER EDUCATION
ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЯКІСНОГО РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ
dc.creator | Scrobach, N. V. | |
dc.creator | Shapoval, O. A. | |
dc.creator | Petryna, V. O. | |
dc.creator | Vyshyvanyuk, V. Y. | |
dc.date | 2018-06-12 | |
dc.date.accessioned | 2019-09-07T08:22:21Z | |
dc.date.available | 2019-09-07T08:22:21Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8289 | |
dc.identifier | 10.11603/me.2414-5998.2018.1.8289 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/11701 | |
dc.description | The aim of the work – to consider the main ways of improving the quality level of higher education and the application of innovative pedagogical technologies during the preparation of future specialists in the system of higher medical education.The main body. The quality of education depends on training and teaching work. First, that there should be noted – a transition to new educational standards. Each high school academic council approved plans for educational and methodical, information and logistical support new standards of all specialties and directions.The final goal of education can be represented as the projected model professional. The main components of this model – professional knowledge and skills, social, psychological and spiritual personality creative professional that will determine its ability to operate under market conditions, achieving results that are adequate to the requirements of social and scientific progress.Speaking of professional models, in addition to qualification requirements, detailed in state standards, it should include characteristics such as intellectual competence, intellectual initiative, self-organization and self-regulation.Professional development model will provide scientific justification curriculum, strategies and methods of educational work, ways of integrating the educational process and educational work, demanding in itself the principles of humanism. Implementation of these principles in accordance with the model graduate will form the core of future specialists such qualities requires new century, a new millennium.Personality-oriented education aims at the development and self-identity of the learner, based on its individual characteristics, and gives him the right to choose their own path of study. This model of education is presented in a series of technologies and subjects.Personality-oriented education paradigm determines the development of new theoretical and methodological principles of educational construction systems. Their implementation requires special efforts on their technologizing. Structurally-technological form of education organization-centered concept can serve as a model on learning (developmental, productive, enriching, etc.).Conclusions. One of the main tasks at the present stage of modernization of higher medical education in Ukraine is the introduction of a competent approach. The solution of this problem is possible subject to the change of pedagogical techniques and the introduction of innovative pedagogical technologies. | en-US |
dc.description | Мета роботи – розглянути основні шляхи підвищення якісного рівня вищої освіти та застосування інноваційних педагогічних технологій під час підготовки майбутніх фахівців у системі вищої медичної освіти.Основна частина. Якісний рівень освіти значною мірою залежить від якості навчальної та навчально-методичної роботи. Перше, що тут варто було б відзначити, – це перехід на нові освітні стандарти. У кожному вищому навчальному закладі затверджені вченими радами плани заходів щодо навчально-методичного, інформаційного і матеріально-технічного забезпечення нових стандартів із усіх спеціальностей і напрямів.Кінцеву мету освіти можна представити у вигляді проектованої моделі фахівця. Головні складові такої моделі – професійні знання й уміння, соціально-психологічні й духовно-творчі якості особистості фахівця, що визначать його здатність працювати в умовах ринкових відносин, домагаючись результатів, адекватних вимогам суспільного й науково-технічного прогресу.Якщо говорити про професійні складові моделі фахівця, то, крім кваліфікаційних вимог, детально розроблених у державних стандартах, вона повинна містити в собі такі характеристики, як інтелектуальна компетентність, інтелектуальна ініціатива, самоорганізація й саморегуляція.Розробка моделі фахівця дозволить забезпечити наукове обґрунтування навчальних планів і програм, стратегії і методів виховної роботи, способів інтеграції навчального процесу і виховної роботи, що втілюють у собі принципи гуманізму. Реалізація цих принципів, відповідно до моделі випускника, стане основою формування у майбутнього фахівця таких якостей, яких вимагають нове століття, нове тисячоліття.Особистісно-орієнтована освіта має на меті забезпечення розвитку й саморозвитку особистості того, кого навчають, виходячи з його індивідуальних особливостей, і надає йому право вибору власного шляху навчання. Ця модель освіти представлена низкою як загальнопредметних технологій, так і предметних.Особистісно-орієнтована парадигма освіти обумовлює і формування нових теоретико-методологічних принципів побудови освітніх систем. Їх реалізація вимагає спеціальних зусиль щодо їх технологізації. Конструктивно-технологічною формою організації особистісно-орієнтованої концепції в освіті може служити відповідна модель навчання (розвиваючого, продуктивного, збагачуючого тощо).Висновки. Одним із основних завдань на сьогоднішньому етапі модернізації вищої медичної освіти України є впровадження компетентнісного підходу. Розв’язання цього завдання можливе за умови зміни педагогічних методик та впровадження інноваційних педагогічних технологій. | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | ukr | |
dc.publisher | Ternopil State Medical University | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8289/pdf | |
dc.rights | Авторське право (c) 2018 Медична освіта | uk-UA |
dc.source | Medical Education; No 1 (2018) | en-US |
dc.source | Медична освіта; № 1 (2018) | uk-UA |
dc.source | 2414-5998 | |
dc.source | 1681-2751 | |
dc.source | 10.11603/me.2414-5998.2018.1 | |
dc.subject | higher education | en-US |
dc.subject | new educational standards | en-US |
dc.subject | professional model | en-US |
dc.subject | personality-oriented education | en-US |
dc.subject | tests. | en-US |
dc.subject | вища освіта | uk-UA |
dc.subject | нові освітні стандарти | uk-UA |
dc.subject | модель фахівця | uk-UA |
dc.subject | особистісно-орієнтована освіта | uk-UA |
dc.subject | тести. | uk-UA |
dc.title | THE WAYS OF IMPROVING THE QUALITY OF HIGHER EDUCATION | en-US |
dc.title | ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЯКІСНОГО РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |