Show simple item record

ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ В СИСТЕМІ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ (ПЕРШИЙ ДОСВІД КАФЕДРИ НОРМАЛЬНОЇ ФІЗІОЛОГІЇ ЗДМУ)

dc.creatorKushch, О. G.
dc.creatorOmelyanchik, V. M.
dc.creatorBessarab, G. I.
dc.creatorZhernova, N. P.
dc.creatorStepanova, N. V.
dc.creatorTykhonovska, M. A.
dc.creatorMorozova, O. V.
dc.creatorSukhomlinova, I. Ye.
dc.date2018-01-18
dc.date.accessioned2019-09-07T08:22:18Z
dc.date.available2019-09-07T08:22:18Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8283
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2017.4.8283
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/11695
dc.descriptionThe aim of the work – to investigate the feasibility of massive open online courses introducing into the higher medical education system.The main body. The issue of higher education institutions of Ukraine transition from traditional distance learning to massive electronic education on the basis of the online open courses is considered, its relevance is proved. Analysis of the major prerequisites for transition success is carried out (a demand for the educational Internet resources from mobile devices; existence of a large number of various electronic resources which are successfully used in practice by higher education institutions in remote educational technologies; maintaining experience for electronic magazines of students’ progress for planning and estimation of training results; essential growth of material costs in the world online training market). Key issues of transition are defined and the basic principles of electronic online courses development are formulated a technique for electronic online course development aimed as the result is given. The technique contains the following four stages: planning of expected training results, course electronic content structuring and training scenarios creation, development of the tests plan and electronic estimated means for automatic control of the planned training results, course realization by means of game mechanics and technologies of network communication between students. Requirements to various forms of control planned in the course of learning results are defined. Finally, the actual tasks of mass open education development in the leading higher education institutions of Ukraine are set forth.Conclusions. The introduction of massive open online courses allows:1) diversifying the methods of presentation of information, namely the use of text, graphic, illustrated and video materials, which allows the teacher to increase the level of information accessibility to students’ perceptions;2) simplifying the process of control of the final level of knowledge through the system of test control Ratos;3) carrying out differentiation and individualization of training, to provide the choice of an individual trajectory of training;4) providing free access to a large number of visual and teaching materials, which contributes to raising the level of interest in the subject and level of knowledge in general;5) using of modern means of communication between teachers and students allows to diversify forms of education.en-US
dc.descriptionМета роботи – дослідження доцільності впровадження масових відкритих онлайн-курсів у систему вищої медичної освіти.Основна частина. У даній статті поставлена проблема переходу вузів України від традиційного дистанційного навчання до масового електронного навчання на основі відкритих онлайн-курсів, обґрунтована її актуальність. Проведено аналіз найважливіших передумов для успішного переходу на даний вид навчання (затребуваність освітніх інтернет-ресурсів, які використовуються з мобільних пристроїв; наявність великої кількості різних електронних ресурсів, які успішно використовуються вузами на практиці в дистанційних освітніх технологіях; наявність досвіду ведення електронних журналів успішності студентів для планування й оцінювання результатів навчання). Визначені ключові завдання переходу до розробки онлайн-курсів.Висновки. Впровадження масових відкритих онлайн-курсів дозволяє:1) урізноманітнити методи подання інформації, а саме використання текстових, графічних, ілюстрованих та відеоматеріалів, що дозволяє викладачеві підвищити рівень доступності інформації до сприйняття студентами;2) спростити процес контролю кінцевого рівня знань за допомогою системи тестового контролю Ратос;3) здійснити диференціацію та індивідуалізацію навчання, забезпечити вибір індивідуальної траєкторії навчання;4) надати вільний доступ до значної кількості наочних та дидактичних матеріалів, що сприяє підвищенню рівня зацікавленості предметом і рівня знань взагалі;5) використання сучасних засобів комунікації між викладачами та студентами дозволяє урізноманітнити форми навчання.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8283/pdf
dc.rightsАвторське право (c) 2018 Медична освітаuk-UA
dc.sourceMedical Education; No 4 (2017)en-US
dc.sourceМедична освіта; № 4 (2017)uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2017.4
dc.subjecte-learningen-US
dc.subjectmassive open educationen-US
dc.subjectmassive open online coursesen-US
dc.subjectdistance education technologiesen-US
dc.subjectinformation technologiesen-US
dc.subjectlearning management systemen-US
dc.subjectsocial network.en-US
dc.subjectелектронне навчанняuk-UA
dc.subjectмасова відкрита освітаuk-UA
dc.subjectмасові відкриті онлайн-курсиuk-UA
dc.subjectдистанційні освітні технологіїuk-UA
dc.subjectінформаційні технологіїuk-UA
dc.subjectсистема управління навчаннямuk-UA
dc.subjectсоціальна мережа.uk-UA
dc.titleDISTANCE LEARNING IN THE SYSTEM OF MEDICAL EDUCATIONen-US
dc.titleДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ В СИСТЕМІ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ (ПЕРШИЙ ДОСВІД КАФЕДРИ НОРМАЛЬНОЇ ФІЗІОЛОГІЇ ЗДМУ)uk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record