SIMULATION TEACHING OF STUDENTS AS ONE OF PROMISING TECHNIQUES OF FUTURE DOCTORS’ PROFESSIONAL SKILLS IN SURGERY FORMATION AND IMPROVEMENT
СИМУЛЯЦІЙНЕ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ ЯК ОДИН ІЗ ПЕРСПЕКТИВНИХ МЕТОДІВ ФОРМУВАННЯ ТА ВДОСКОНАЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ХІРУРГІЧНИХ НАВИЧОК У МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ
dc.creator | Fira, D. B. | |
dc.date | 2018-01-18 | |
dc.date.accessioned | 2019-09-07T08:22:16Z | |
dc.date.available | 2019-09-07T08:22:16Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8209 | |
dc.identifier | 10.11603/me.2414-5998.2017.4.8209 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/11690 | |
dc.description | The aim of the work – to investigate the relationship between simulation techniques of training and the formation of students’ professional skills.The main body. The effectiveness of the “Interdepartmental educational and training center of simulation education” use at the I. Horbachevsky Ternopil State Medical University within students’ practical skills in “General surgery” training is analyzed in the article. Mastering the material and students’ skills training on phantoms, allows to involve them to perform certain manipulations on patients under careful control by the teachers (gastric lavage, catheterization of the bladder, bandages, etc.). Capturing skills in simulators such as intravenous and intramuscular injection, cardiopulmonary resuscitation skills is required to train students at any clinical department. The simulation center created at TSMU provides a theoretical part, the study of practical cases, video sessions, training of manual skills and abilities, work on animated models, specialized trainings, participation in conferences. More than 10 % of the total academic load is allocated for the adequate skills learning.Conclusion. The use of stimulation methods greatly improves the quality of the presentation of the teaching material and the efficiency of its acquisition by students, enriches the content of the educational process, increases the motivation to study and allows to evaluate the level of professional training of each student objectively. | en-US |
dc.description | Мета роботи – дослідити взаємозв’язок між симуляційними методами навчання та формуванням професійних навичок у студентів.Основна частина. У роботі проаналізовано ефективність використання Міжкафедрального навчально-тренінгового центру симуляційного навчання ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України” у відпрацюванні практичних навичок студентів з дисципліни “Загальна хірургія”. Засвоєння матеріалу і відпрацювання навичок студентами на фантомах дозволяють залучати їх до виконання певних маніпуляцій на пацієнтах під ретельним контролем з боку викладачів (промивання шлунка, катетеризація сечового міхура, перев’язки та ін.). Опанування на симуляторах таких навичок, як внутрішньовенна та внутрішньом’язова ін’єкції, навичок серцево-легеневої реанімації необхідне для навчання студентів на будь-якій клінічній кафедрі.Симуляційний центр, створений у ТДМУ, забезпечує теоретичну частину, вивчення практичних випадків, відеосесію, тренінг мануальних навичок та вмінь, роботу на анімальних моделях, спеціалізовані тренінги, участь у конференціях. Для адекватного засвоєння навичок виділено понад 10 % від загального навчального навантаження.Висновок. Використання симуляційних методів значно покращує якість презентації навчального матеріалу й ефективність його засвоєння студентами, збагачує зміст навчального процесу, підвищує мотивацію до навчання та дозволяє об’єктивно оцінити досягнутий рівень професійної підготовки кожного студента. | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | ukr | |
dc.publisher | Ternopil State Medical University | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8209/pdf | |
dc.rights | Авторське право (c) 2018 Медична освіта | uk-UA |
dc.source | Medical Education; No 4 (2017) | en-US |
dc.source | Медична освіта; № 4 (2017) | uk-UA |
dc.source | 2414-5998 | |
dc.source | 1681-2751 | |
dc.source | 10.11603/me.2414-5998.2017.4 | |
dc.subject | professional competence | en-US |
dc.subject | simulation training | en-US |
dc.subject | clinical thinking | en-US |
dc.subject | motivation to study. | en-US |
dc.subject | професійна компетентність | uk-UA |
dc.subject | симуляційне навчання | uk-UA |
dc.subject | клінічне мислення | uk-UA |
dc.subject | мотивація до навчання. | uk-UA |
dc.title | SIMULATION TEACHING OF STUDENTS AS ONE OF PROMISING TECHNIQUES OF FUTURE DOCTORS’ PROFESSIONAL SKILLS IN SURGERY FORMATION AND IMPROVEMENT | en-US |
dc.title | СИМУЛЯЦІЙНЕ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ ЯК ОДИН ІЗ ПЕРСПЕКТИВНИХ МЕТОДІВ ФОРМУВАННЯ ТА ВДОСКОНАЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ХІРУРГІЧНИХ НАВИЧОК У МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |