Show simple item record

ГЕРБАРТІАНСЬКІ ІДЕЇ В ПЕДАГОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІ

dc.creatorFedchyshyn, N. O.
dc.creatorKlishch, H. I.
dc.creatorYelahina, N. I.
dc.date2017-10-24
dc.date.accessioned2019-09-07T08:22:13Z
dc.date.available2019-09-07T08:22:13Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/7920
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2017.2.7920
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/11686
dc.descriptionThe aim of the study – to evaluate the influence of Herbartian ideas on the educational theory and practice.The main body. New approach to solving the problem of theory and practice of Herbartian pedagogy in German-speaking countries in the second half of ХІХ – ХХ centuries is represented in the article. The authors analyzed preconditions of education system reforming as well as assessed the Herbartians’ performance  in the history of pedagogy. The differences between the views of J.F. Herbart and the Herbartians were determined. It is proved that the history of pedagogical thought of Western Europe has been represented by a wide variety of pedagogical movements and concepts.Conclusion. Taking into account the peculiarities of such terms as moral and religious beliefs, pedagogical tact, cultural and historical education stages there was found that the Herbartians focused on the development of the child according to psychological laws and recommended to select mentally developing material, following the ideas of cultural and historical stages, and on this basis the Herbartians prepared and justified the new system of curriculum that was to some extent contradictory to the views of their teacher.en-US
dc.descriptionМета статті – оцінити вплив гербартіанських ідей на освітню теорію і практику.Основна частина. У статті обґрунтовано новий підхід до розв’язання проблеми теорії і практики гербартіанської педагогіки в німецькомовних країнах другої половини ХІХ – ХХ ст. Проаналізовано передумови реформування системи освіти та розкрито оцінку діяльності гербартіанців в історії педагогіки. Виявлено відмінності між поглядами Й.-Ф. Гербарта і гербартіанцями. Установлено, що історія педагогічної думки країн Західної Європи представлена широким спектром різноманітних педагогічних течій та концепцій.Висновки. Зважаючи на особливості дефініцій морально-релігійні уявлення, педагогічний такт, культурно-історичні ступені навчання, встановлено, що гербартіанці акцентували увагу на розвитку дитини відповідно до психологічних  законів й рекомендували підбір розумово-розвиваючого матеріалу, слідуючи ідеї про культурно-історичні ступені й на цій основі підготували та обґрунтували по-новому систему навчального плану, що певною мірою суперечило поглядам їх вчителя.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/7920/pdf
dc.rightsАвторське право (c) 2017 Медична освітаuk-UA
dc.sourceMedical Education; No 2 (2017)en-US
dc.sourceМедична освіта; № 2 (2017)uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2017.2
dc.subjectHerbartianismen-US
dc.subjectteaching practiceen-US
dc.subjectpedagogical thoughten-US
dc.subjectpedagogical movements.en-US
dc.subjectгербартіанствоuk-UA
dc.subjectтеорія і практикаuk-UA
dc.subjectпедагогічна думкаuk-UA
dc.subjectпедагогічні течії.uk-UA
dc.titleHERBARTIAN IDEAS IN EDUCATIONAL THEORY AND PRACTICEen-US
dc.titleГЕРБАРТІАНСЬКІ ІДЕЇ В ПЕДАГОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record