PECULIARITIES OF RESEARCH ACTIVITIES ORGANIZATION OF FIRST-YEAR MEDICAL STUDENTS BASED ON THE ANALYSIS WORK OF A STUDENT SCIENTIFIC GROUP
ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ НАУКОВОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ- ПЕРШОКУРСНИКІВ МЕДИЧНОГО ПРОФІЛЮ НА ПРИКЛАДІ РОБОТИ СТУДЕНТСЬКОГО НАУКОВОГО ГУРТКА
dc.creator | Hnatyshyna, L. L. | |
dc.creator | Falfushynska, H. I. | |
dc.creator | Ivanets, L. M. | |
dc.date | 2017-10-24 | |
dc.date.accessioned | 2019-09-01T18:21:35Z | |
dc.date.available | 2019-09-01T18:21:35Z | |
dc.identifier | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/7603 | |
dc.identifier | 10.11603/me.2414-5998.2017.2.7603 | |
dc.identifier.uri | https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/11617 | |
dc.description | The aim of the study – to clarify the peculiarities of research activities organization of rst-year medical students in relationship with the educational process.The main body. The object of this study is the students’ scienti c group (SSG), as the main initial extracurricular form of scientic work organization. The manuscript is shown the peculiarities of rst-year medical students’ research activities organization of specialty “222 Medicine” on the Department of General Chemistry at I. Horbachevsky Ternopil State Medical University (TSMU).In terms of this study is justi ed the expediency of using the form of extracurricular scienti c work based on the functioning of the SSG as a necessary component of the formation process of professional competence for future doctor in self development and selfrealization. In this process it is noted the role of the curator of SSG, as the guarantor of implementation of their functions, which is actively participates in engaging students in scienti c research, analysis of scienti c literature, writing the scienti c reports and discussing them at group meetings; together with students takes part in scienti c and practical conferences, publication and validation of the results of scienti c work. The role of motivational component in improving the ef ciency of the SSG was noted. Last one combines the use of internal and, dominantly, external motivations.Conclusion. For preparedness of a highly quali ed specialist for professional self-improvement is necessary to provide in universities inextricable relationship of the educational process and research work of students in system of higher medical education, especially in the rst years of study. | en-US |
dc.description | Мета роботи – з’ясувати особливості організації науково-дослідної роботи студентів-першокурсників медичного профілю у взаємозв’язку з навчальним процесом.Основна частина. Об’єктом даного дослідження є студентський науковий гурток (СНГ) як основна початкова позааудиторна форма організації наукової роботи. У статті розглянуто особливості організації науково-дослідницької діяльності студентів-першокурсників спеціальності “222 Медицина” на кафедрі загальної хімії ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України” (ТДМУ).В аспекті даного дослідження обґрунтовано доцільність використання позааудиторної форми наукової роботи на прикладі функціонування СНГ, як необхідної складової процесу формування професійної компетентності майбутнього лікаря до саморозвитку і самореалізації. У даному процесі відзначено роль куратора гуртка, як гаранта реалізації функцій СНГ, який бере активну участь у залученні студентів до наукового пошуку, аналізу наукової літератури з даної проблематики гуртка, написанні наукових звітів та обговоренні їх на засіданнях гуртка; разом із гуртківцями бере участь у науково практичних конференціях, публікуванні та апробації результатів наукової роботи. Також значна увага приділена формуванню мотиваційного компонента у підвищенні ефективності діяльності СНГ, який поєднує використання зовнішніх та внутрішніх мотивів з домінуванням останніх.Висновок. Для формування готовності висококваліфікованого фахівця до професійного самовдосконалення необхідно забезпечити в університетах нерозривний зв’язок навчального процесу і науково-дослідної роботи студентів у системі вищої медичної освіти, особливо на перших курсах навчання. | uk-UA |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | ukr | |
dc.publisher | Ternopil State Medical University | uk-UA |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/7603/pdf | |
dc.relation | https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/7603/8731 | |
dc.rights | Авторське право (c) 2017 Медична освіта | uk-UA |
dc.source | Medical Education; No 2 (2017) | en-US |
dc.source | Медична освіта; № 2 (2017) | uk-UA |
dc.source | 2414-5998 | |
dc.source | 1681-2751 | |
dc.source | 10.11603/me.2414-5998.2017.2 | |
dc.subject | student scienti c group | en-US |
dc.subject | motivation | en-US |
dc.subject | scienti potential | en-US |
dc.subject | competency approach. | en-US |
dc.subject | студентський науковий гурток | uk-UA |
dc.subject | мотивація | uk-UA |
dc.subject | науковий потенціал | uk-UA |
dc.subject | компетентнісний підхід | uk-UA |
dc.title | PECULIARITIES OF RESEARCH ACTIVITIES ORGANIZATION OF FIRST-YEAR MEDICAL STUDENTS BASED ON THE ANALYSIS WORK OF A STUDENT SCIENTIFIC GROUP | en-US |
dc.title | ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ НАУКОВОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ- ПЕРШОКУРСНИКІВ МЕДИЧНОГО ПРОФІЛЮ НА ПРИКЛАДІ РОБОТИ СТУДЕНТСЬКОГО НАУКОВОГО ГУРТКА | uk-UA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |