ЦІННІСНО-СМИСЛОВІ ОРІЄНТАЦІЇ МАЙБУТНІХ МЕДИЧНИХ СЕСТЕР
View/ Open
Date
2023Author
Ковтун Ангеліна Андріївна, Ангеліна Андріївна
Metadata
Show full item recordAbstract
У роботі оцінено важливість особистісно-смислових цінностей з точки зору студентів-медичних сестер, порівняти їх точки зору та запропонувати включення інформації про ціннісно-смислові орієнтації в навчальний процес для удосконалення розвитку професійних цінностей медичної сестри.
Для студентів – майбутніх медичних сестер найважливішими є такі термінальні цінності: любов (духовна і фізична близькість з коханою людиною), M+m - 2,3+1,3; здоров’я, M+m - 2,9+1,6; цікава робота, M+m - 3,5+1,6; щасливе сімейне життя, M+m - 3,0+1,9; матеріально забезпечене життя (відсутність матеріальних труднощів), M+m - 4,4+1,7; розваги (приємне, необтяжливе проведення часу, відсутність обов'язків), M+m - 6,2+2,9; пізнання (можливість розширення своєї освіти, кругозору, загальної культури,інтелектуальний розвиток), M+m - 8,8+3,8; суспільне покликання (повага оточуючих, колективу, товаришів по роботі), M+m - 9,2+4,2. Студенти – майбутні медичні сестри найменше значення надають таким термінальним цінностям: свобода (самостійність, незалежність у судженнях і вчинках), M+m - 15,0+2,9; життєва мудрість (зрілість суджень і здоровий глузд, що досягаються життєвим досвідом), M+m - 12,8+3,6; активне діяльне життя (повнота та емоційна насиченість життя), M+m - 13,3+2,4; розвиток (робота над собою, постійне фізичне і духовне вдосконалення), M+m - 13,3+2,4; творчість (можливість творчої діяльності), M+m - 12,2+3,2; Виявлено наступний розподіл термінальних цінностей за групами. Основними значими пріоритетними термінальними цінностями студенти ННІ медсестринства вважають любов (духовна і фізична близькість з коханою людиною), здоров’я, цікаву роботу та матеріально забезпечене життя (відсутність матеріальних труднощів). Із основних значимих найменш пріоритетних термінальних цінностей студенти ННІ медсестринства відмічають свободу (самостійність, незалежність у судженнях і вчинках), щастя інших (добробут, розвиток і вдосконалення інших людей, всього народу, людства в цілому) та творчість (можливість творчої діяльності). Протягом 4-х років навчання мали місце невеликі коливання важливості термінальних цінностей для студентів, які зрештою недостовірно змінювали загальну картину рангових номерів, яка в цілому визначає певні уподобання респондентів. Однак, протягом навчання від 1 курсу до 4-го, спостерігається зростання значущості таких інструментальних цінностей, як - наявність хороших і вірних друзів; щастя інших (добробут, розвиток івдосконалення інших людей, всього народу, людства в цілому). Також, протягомнавчання від 1 курсу до 4-го, спостерігається зменшення значущості цікаваробота; розваги (приємне, необтяжливе проведення часу, відсутність обов'язків),свобода (самостійність, незалежність у судженнях і вчинках).
Для студентів – майбутніх медичних сестер найважливішими є такі інструментальні цінності: освіченість (широта знань, висока загальна культура), M+m - 3,0+2,7; акуратність (охайність), вміння тримати в порядку речі, порядок у справах, M+m - 2,7+1,8; чуйність (дбайливість), M+m - 4,3+3,4; високі запити(високі вимоги до життя і високі домагання), M+m - 5,1+2,4. Студенти – майбутні медичні сестри найменше значення надають таким термінальним цінностям: ефективність у справах (працьовитість, продуктивність у роботі), M+m - 16,4+2,9, широта поглядів (уміння зрозуміти чужу точку зору, поважати інші смаки, звичаї, звички), M+m - 16,4+2,9; сміливість у відстоюванні своєї думки, поглядів, M+m - 15,5+2,5; тверда воля (вміння настояти на своєму, не відступати перед труднощами), M+m - 15,4+2,1; терпимість (до поглядів і думок інших, вміння прощати іншим їхні помилки та омани), M+m - 13,3+1,9; чесність (правдивість, щирість), M+m - 13,3+1,9. Основними значимими пріоритетними інструментальними цінностями студенти ННІ медсестринства вважають акуратність (охайність), вміння тримати в порядку речі, порядок у справах; високі запити (високі вимоги до життя і високі домагання); вихованість (гарні манери); старанність (дисциплінованість). Із основних значимих найменш пріоритетних інструментальних цінностей студенти ННІ медсестринства відмічають незалежність (здатність діяти самостійно, рішуче). Основна масанайменш найменш пріоритетних інструментальних цінностей належить до групи незначущих цінностей (тверда воля (вміння настояти на своєму, не відступати перед труднощами), терпимість (до поглядів і думок інших, вміння прощати іншим їхні помилки та омани), широта поглядів (уміння зрозуміти чужу точку зору, поважати інші смаки, звичаї, звички), чесність (правдивість, щирість), ефективність у справах (працьовитість, продуктивність у роботі)). Протягом 4-х років навчання мали місце невеликі коливання важливості більшості інструментальних цінностей для студентів, які зрештою недостовірно змінювали загальну картину рангових номерів, яка в цілому визначає певні уподобання респондентів. Однак, протягом навчання від 1 курсу до 4-го, спостерігається зростання значущості таких інструментальних цінностей, як - чуйність (дбайливість), освіченість (широта знань, висока загальна культура), чесність (правдивість, щирість), терпимість (до поглядів і думок інших, вміння прощати іншим їхні помилки та омани), старанність (дисциплінованість); акуратність (охайність), вміння тримати в порядку речі, порядок у справах; вихованість (гарні манери); Також, протягом навчання від 1 курсу до 4-го, спостерігається зменшення значимості таких інструментальних цінностей, як - широта поглядів (вміння зрозуміти чужу точку зору, поважати інші смаки, звичаї, звички), тверда воля (вміння настояти на своєму, не відступати перед труднощами), сміливість у відстоюванні своєї думки, поглядів; раціоналізм (вміння тверезо і логічно мислити, приймати обдумані, раціональні рішення); незалежність (здатність діяти самостійно, рішуче); непримиренність до недоліків у собі та інших; високі запити (високі вимоги до життя і високі домагання); життєрадісність (почуття гумору).