Show simple item record

СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ ПІДГОТОВКИ ЛІКАРІВ-ІНТЕРНІВ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ «ПСИХІАТРІЯ»

dc.creatorVenger, O. P.
dc.creatorSmashna, O. Ye.
dc.creatorSas, L. M.
dc.creatorMysula, Yu. I.
dc.creatorBilous, V. S.
dc.creatorLyuta, O. O.
dc.creatorGusyeva, T. P.
dc.date2020-03-25
dc.date.accessioned2020-07-03T09:39:20Z
dc.date.available2020-07-03T09:39:20Z
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/11209
dc.identifier10.11603/1681-2786.2020.1.11209
dc.identifier.urihttps://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/16390
dc.descriptionPurpose: to perform systematization and improve educational and practical aspects in internships in the specialty of Psychiatry. Materials and Methods. Using bibliosemantic method and method of system analysis we investigated the legal framework for postgraduate training of specialists in internships in the specialty of Psychiatry. Results. The article highlights modern approaches to the training of interns in Psychiatry. The Department of Psychiatry, Narcology and Medical Psychology of I. Horbachevsky Ternopil National Medical University is actively refining the training of future psychiatrists to implement the concept of “lifelong learning”, that is, ensuring the continuity of the educational process. Traditionally, the main goal of training is to improve the professional skills in the main sections of Psychiatry, to learn the clinic and the diagnostic of mental disorders, their methods of treatment, rehabilitation and prevention. Performing of training courses is achieved through their practical medical activities under the direction of the intern instructors in specialized departments, with the introduction of the Swiss experience in psychiatric care for patients with mental disorders. Much attention is paid to the motivation of interns, since it correlates with the self-esteem and level of personality claims, identifies the potential capabilities of the individual, the activity or passivity of the subject in professional activities, determines the professional development of the specialist. Interns at the Department of Psychiatry have traditionally been admitted to receive an objective structured clinical examination (OSCE), which positively affects the level of clinical knowledge of interns. Conclusion. Such areas of improvement of postgraduate education change the paradigm of the attitude towards mentally ill, their status in society, and promote tolerance and patience.en-US
dc.descriptionМета: систематизувати та удосконалити навчальні та практичні аспекти підготовки лікарів-інтернів за спеціальністю «Психіатрія». Матеріали і методи. Використовуючи бібліосемантичний метод та метод системного аналізу, вивчено норма­тивно-правову базу з питань післядипломної підготовки спеціалістів лікарів-інтернів за спеціальністю «Психіатрія». Результати. Висвітлено сучасні підходи до забезпечення підготовки лікарів-інтернів за спеціальністю «Психіат­рія». Працівники кафедри психіатрії, наркології та медичної психології Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України активно удосконалюють підготовку майбутніх лікарів-психіатрів для втілення концепції «lifelong learning», тобто забезпечення безперервності освітнього процесу. Традиційно основною метою підготовки є удосконалення професійних навичок з основних розділів психіатрії, вивчення клініки та діагностики психічних розладів, методів їх лікування, реабілітації та профілактики. Виконання курсів навчальної програми інтернами на базі стажування досягається шляхом їх практичної лікарської діяльності під керівництвом безпосереднього керівника інтернів у спеціалізованих відділеннях з впровадженням швейцарського досвіду психіатричної допомоги для пацієнтів з психічними розладами. Особливу увагу приділяють мотивації інтернів, оскільки вона корелює із самооцінкою та рівнем домагань особистості, визначає потенційні можливості особистості, активність або пасивність суб’єкта в професійній діяльності та професійний розвиток спеціаліста. Лікарі-інтерни на кафедрі психіатрії долучаються до участі в об’єктивному структурованому клінічному іспиті, що позитивно впливає на рівень клінічної обізнаності інтернів. Висновки. Такі напрямки удосконалення післядипломної освіти змінюють парадигму ставлення до психічно хворих, їх статус у суспільстві, пропагують толерантність та терпимість.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherI.Ya. Horbachevsky Ternopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/11209/10675
dc.sourceBulletin of Social Hygiene and Health Protection Organization of Ukraine; No. 1 (2020); 61-66en-US
dc.sourceВісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України; № 1 (2020); 61-66uk-UA
dc.source2414-9470
dc.source1681-2786
dc.source10.11603/1681-2786.2020.1
dc.subjectpostgraduate educationen-US
dc.subjectdoctor-internen-US
dc.subjectpsychiatryen-US
dc.subjectпіслядипломна освітаuk-UA
dc.subjectлікар-інтернuk-UA
dc.subjectпсихіатріяuk-UA
dc.titleTHE MODERN STATE AND PERSPECTIVES OF INTERN DOCTOR’S EDUCATION IN PSYCHIATRYen-US
dc.titleСУЧАСНИЙ СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ ПІДГОТОВКИ ЛІКАРІВ-ІНТЕРНІВ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ «ПСИХІАТРІЯ»uk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record