Показати скорочений опис матеріалу

ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ КОНЦЕПЦІЇ БЕЗПЕРЕРВНОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ В НАВЧАННІ ЛІКАРІВ-АНЕСТЕЗІОЛОГІВ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

dc.creatorKlygunenko, O. M.
dc.creatorPloshchenko, Yu. O.
dc.creatorKravets, O. V.
dc.date2020-02-14
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10865
dc.identifier10.11603/me.2414-5998.2019.4.10865
dc.descriptionIn recent years, the concept of higher education has changed substantially, which is now intended to promote the professional and personal growth of a specialist. The basic concept of continuing medical education (CME) is based on the decision of the doctor to study, use the acquired knowledge in practice, and the main difference between the CME and the traditional one is to conduct educational activities without focusing on some kind of curriculum. The Department of Anesthesiology, Intensive Care and Emergency Medicine of the Dnipropetrovsk Medical Academy for 30 years provides postgraduate training of doctors – anaesthesiologists and doctors of other specialties. The need for organization of educational systems aimed at increasing the effectiveness of training and the competence of doctors, an analysis of their own pedagogical experience and current trends in education has convinced us of the rationality of the combination of classical medical education and CMEs. To improve the quality and effectiveness of learning, we use a variety of up-to-date teaching methods, implemented under the auspices of the regional and national association of anaesthesiologists of the monthly training courses. The different types of training we conducted in the framework of the CME concept allowed us to improve the quality of medical care provided to our patients, combining our two educational systems to improve the effectiveness of the training from level 4 (competence) to level 6 (health of the patient) knowledge in the pyramid of the CME.en-US
dc.descriptionЗа останні роки істотно змінилася концепція вищої освіти, яка зараз покликана сприяти професійному та особистісному зростанню фахівця. Основна концепція безперервної медичної освіти базується на рішенні лікаря навчатися, використовувати отримані знання у практичній діяльності, а головною відмінністю безперервної медичної освіти від традиційної є проведення освітніх заходів без орієнтації на якусь навчальну програму. Кафедра анестезіології, інтенсивної терапії та медицини невідкладних станів ДЗ «ДMA МОЗУ» протягом 30 років здійснює післядипломне навчання лікарів-анестезіологів та лікарів інших спеціальностей. Необхідність організації освітніх систем, спрямованих на підвищення ефективності навчання і компетентності лікарів, аналіз власного педагогічного досвіду і сучасних тенденцій в освіті переконали нас у раціональності поєднання класичного медичного навчання та безперервної медичної освіти. Для підвищення якості та ефективності навчання ми використовуємо різні новітні методи навчання, впровадили під егідою регіональної та національної асоціації анестезіологів щомісячні навчальні курси. Проведені нами різні види навчання у концепції безперервної медичної освіти дозволили покращити якість надання медичної допомоги хворим у нашій області, поєднання нами двох освітніх систем дозволило підняти результативність навчання з 4 рівня (компетентність) до 6 рівня (здоров’я пацієнта) знань у піраміді безперервної медичної освіти.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/10865/10379
dc.sourceMedical Education; No. 4 (2019); 89-92en-US
dc.sourceМедична освіта; № 4 (2019); 89-92uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.2414-5998.2019.4
dc.subjectcontinuing medical educationen-US
dc.subjectteaching methodsen-US
dc.subjecteducation of anesthesiologistsen-US
dc.subjectбезперервна медична освітаuk-UA
dc.subjectметоди навчанняuk-UA
dc.subjectосвіта лікарів-анестезіологівuk-UA
dc.titleEXPERIENCE OF THE IMPLEMENTATION OF THE CONCEPT OF CONTINUING MEDICAL EDUCATION IN THE TRAINING OF THE ANESTHESIOLOGIST IN DNIPROPETROVSK REGIONen-US
dc.titleДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ КОНЦЕПЦІЇ БЕЗПЕРЕРВНОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ В НАВЧАННІ ЛІКАРІВ-АНЕСТЕЗІОЛОГІВ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Долучені файли

ФайлРозмірФорматПереглянути

Даний матеріал не має долучених файлів.

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу