Show simple item record

ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МОЛОДИХ ВИКЛАДАЧІВ МЕДИЧНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ

dc.creatorMykhaliuk, O. B.
dc.date2015-06-02
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/4175
dc.identifier10.11603/me.v0i1.4175
dc.descriptionThe article deals with the aspects of pedagogical skills formation of young teachers at medical schools. The role of pedagogical skills, professional competence, professionalism in improvement of quality of future pharmaceutists and doctors preparation is presented. The structure of pedagogical skills is shown, that is subject, object, the subject of the joint activity, aims, tasks, content, and means of communication. The ten groups of pedagogical skills which the teachers should master are characterized. The role of learning process components (of gnostic, projective, constructive, communicative, organizational) is examined. The structure (conceptual basis and content part) of the pedagogical technologies which are used in learning process is presented. The actual contradictions of the training preparation of future specialists are grounded, that is between the following – the fulfilling level of pedagogical skills of young teachers at the universities and growing volume of studying material on specialty subjects, the quality of studying of which is not provided by the traditional methodologies; the requirements to the professional qualities of the future doctors and pharmaceutists, their skills and practices in nonstandard decision making and non-sufficient practice of professional preparation; the necessity of practical readiness of future doctors and pharmaceutists to the action in the nonstandard situations and its possibility to provide the use of intersubject and integrative, professional and adaptive, and personality-oriented approaches to the professional training of the students.en-US
dc.descriptionУ статті розглядаються питання формування педагогічної майстерності молодих викладачів медичних університетів. Подана роль педагогічної майстерності, професійної компетентності, професіоналізму для підвищення якості підготовки майбутніх лікарів і провізорів. Розкрита структура педагогічної майстерності: суб’єкт, об’єкт, предмет спільної діяльності, цілі, задачі, зміст, засоби комунікації. Схарактеризовано 10 груп педагогічних умінь, якими мають володіти викладачі. Розглянута роль компонентів навчального процесу: гностичний, проектувальний, конструктивний, комунікативний, організаційний. Подана структура педагогічних технологій, які використовуються в навчальному процесі: концептуальна основа і змістова частина. Обґрунтовано наявні суперечності навчальної підготовки майбутніх фахівців між: задовільним рівнем педагогічної майстерності молодих викладачів ВНЗ та зростаючим обсягом навчального матеріалу з фахових дисциплін, якість вивчення яких не забезпечується традиційними методиками; вимогами до професійних якостей сучасного лікаря і провізора, його вмінь і навичок у прийнятті нестандартних рішень та недостатньою практикою професійної підготовки; необхідністю практичної готовності майбутніх лікарів і провізорів до дій у нестандартних ситуаціях та її забезпеченням  використанням міжпредметно-інтеграційних, професійно-адаптаційних і особистісно орієнтованих підходів до професійної підготовки студентів.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherTernopil State Medical Universityuk-UA
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/4175/3858
dc.rightsАвторське право (c) 2015 Медична освітаuk-UA
dc.sourceMedical Education; No 1 (2015)en-US
dc.sourceМедична освіта; № 1 (2015)uk-UA
dc.source2414-5998
dc.source1681-2751
dc.source10.11603/me.v0i1
dc.titleTHEORETICAL BASIS OF PEDAGOGICAL SKILLS FORMATION OF THE YOUNG TEACHERS AT MEDICAL SCHOOLSen-US
dc.titleТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МОЛОДИХ ВИКЛАДАЧІВ МЕДИЧНИХ УНІВЕРСИТЕТІВuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record