Show simple item record

СТРАТЕГИЯ ОЦЕНКИ КАЧЕСТВА ПОДГОТОВКИ МЕДИЦИНСКИХ И ФАРМАЦЕВТИЧЕСКИХ СПЕЦИАЛИСТОВ;
СТРАТЕГІЯ ОЦІНКИ ЯКОСТІ ПІДГОТОВКИ МЕДИЧНИХ ТА ФАРМАЦЕВТИЧНИХ ФАХІВЦІВ

dc.creatorBanchuk, M. V.
dc.creatorVolosovets, O. P.
dc.creatorVoronenko, Yu. V.
dc.creatorMintser, O. P.
dc.date2012-11-20
dc.identifierhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/here/article/view/160
dc.identifier10.11603/mie.1996-1960.2008.1.160
dc.descriptionThe major principles of elaborating the procedures of estimationare formulated. In this context, qualimetry is consideredasassessing process.Necessity of changing the system of medical education is conditioned by numerous social and professional factors.It is obvious that medicine is a specific field of knowledge. Raised responsibility while making decision, frequently lack oftime for gathering necessary data and insufficient information caused by this factor on pathological process, which a patientsuffers from, - forces one to say that a doctor is compelled to work under conditions of evident uncertainty.Now, tendencies of withdrawal from integral conservatively - declarative system of medical (pharmaceutical) education canbe seen. Numerous non-state educational establishments using new systems, techniques and technologies of training haveappeared. An open education, i.e. – a system of organizational, pedagogical and informational technologies in whicharchitectural and structural decisions provide open standards on interfaces, formats and reports of information interchangebegan forming extensively.However granting to the educational system of qualities of open system is reasoun of cardinal change of its properties.Transition from a principle «education for all life» to a principle «education through all life» is being realized. It should beemphasized that the direction of knowledge transfer is being changed: nowadays, it is not a subject in training who movesto knowledge but there is reverse process – knowledge is conveyed toward a human being.Educational process in open education is based on purposeful, controllable, intensive independent work of the subject intraining.In all cases of reforming educational system, the creation of a monitoring system of training quality is of key importance.The quality of training in a concrete discipline or in a speciality in general is characterized by the results of work of thesubject in training during a definite period of time.While developing the criteria of functioning of the system of quality of professional training it is necessary to take intoaccount the level of knowledge of a subject of training in three strategic directions - theoretical knowledge, practical skillsand skill of applying the received knowledge in practical situations. While developing above mentioned criteria, it is importantto provide an integral approach in interpreting the contents of each of three components, namely - rating of the competenceof the subject in training.State certification of graduates of HIGH SCHOOLS is of great significance. It is considered as a rating-qualimetric proceduredirected to establishing conformities of the degrees of quality in training graduates, who completed educational programs indefinite directions of training or a specialities, that meet requirements of corresponding State educational standard ofsupreme medical (pharmaceutical) education.At the same time, qualimetry rating process penetrates all the stages the process (algorithm) of certifying the quality of trainingof graduates in HIGHER SCHOOLS and lateron specialists.The general?systemic model of quality in training specialists, which is formalized as rating complex of directed correlations,is suggested.The formula, to a certain degree, displays the rating of quality conformity of the contents of educational programs torequirements of State Educational Programs.The procedures of qualimetry in assessing specialists education quality should be organized so that their competence isrealized not as a set of isolated criteria, but as a complete structure of a personality according to requirements of society.en-US
dc.descriptionФорм лир ются важнейшие принципы построения процед р оценивания. В этом онте сте а оценочный про-цесс рассматривается валиметрия.Необходимость изменения системы медицинс о о образования проди тована действием мно очисленных со-циальных и профессиональных фа торов.Очевидно, что медицина является специфичес ой областью знаний. Повышенная ответственность при принятиирешений, часто недостато времени для сбора необходимых данных и об словленная этим фа тором недоста-точная и неточная информация о патоло ичес ом процессе, оторым страдает пациент, заставляет оворить о том,что врач вын жден работать в словиях выраженной неопределенности.В настоящее время наметились тенденции отхода от единой онсервативно - де ларативной системы медицин-с о о (фармацевтичес о о) образования. Появились мно очисленные не ос дарственные образовательные ч-реждения, применяющие новые системы, методи и и техноло ии об чения. Быстро начало формироваться от-рытое образование, т.е. система ор анизационных, педа о ичес их и информационных техноло ий, в оторойархите т рными и стр т рными решениями обеспечиваются от рытые стандарты на интерфейсы, форматы ипрото олы обмена информацией.Одна о предоставление системе образования ачеств от рытой системы является причиной ардинально о из-менения ее свойств. Реализ ется переход от принципа “образование на всю жизнь” принцип “образованиечерез всю жизнь”. Подчер нем, что та же обеспечивается изменение движения передачи знаний: теперь зна-ниям дви ается не с бъе т об чения, а происходит обратный процесс – знания доставляются челове .Базис образовательно о процесса при от рытом образовании составляет целенаправленная, онтролир емая,интенсивная самостоятельная работа с бъе та об чения.Во всех сл чаях реформирования системы образования лючевое значение имеет создание системы онтроляачества об чения.Качество об чения по он ретной дисциплине или по специальности в целом хара териз ется рез льтатамиработы с бъе та об чения за заданный промеж то времени.При разработ е ритериев ф н ционирования системы ачества под отов и адров необходимо читывать ро-вень знаний с бъе та об чения по трем страте ичес им направлениям – теоретичес ие знания, пра тичес иенавы и и мение применять пол ченные знания в пра тичес их сит ациях. При разработ е перечисленных рите-риев важно обеспечить единый подход в тол овании содержания аждо о из трех омпонентов, а именно –оценомпетенции с бъе та об чения.Важнейшее значение приобретает ос дарственная аттестация вып с ни ов ВУЗов, оторая э сплицир ется аоценочно- валиметричес ая процед ра, направленная на становление соответствия ровня ачества под отов-и вып с ни ов, завершивших освоение образовательной про раммы по определенным направлениям под о-тов и или специальности, требованиям соответств юще о Гос дарственно о образовательно о стандарта (ГОС)высше о медицинс о о (фармацевтичес о о) образования.В тот же время валиметрия а оценочный процесс пронизывает все этапы процесса (ал оритма) аттестацииачества под отов и вып с ни ов ВУЗов и в дальнейшем специалистов.Предла ается общая системная модель ачества под отов и специалистов, оторая формализ ется в виде оце-нивания омпле са направленных соотношений.Форм ла определенной мерой отображает оцен соответствия ачества содержания образовательной про-раммы требованиям ГОС.Процед ры валиметрии в оцен е ачества под отов и специалиста должны быть ор анизованы та им образом,чтобы реализовать е о омпетентность не а набор разрозненных составляющих ( ритериев), а а целостн юстр т р личности со ласно требованиям соци ма.ru-RU
dc.descriptionФормулюються найважливіші принципи побудови процедур оцінювання. В цьому контексті як оціночний процес розглядається кваліметрія. Пропонується загальна системна модель якості підготовки фахівців, що формалізується у вигляді оцінювання комплексу направлених співвідношень.uk-UA
dc.formatapplication/pdf
dc.languageukr
dc.publisherI. Horbachevsky Ternopil National Medical Universityen-US
dc.relationhttps://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/here/article/view/160/196
dc.rightsАвторське право (c) 2015 МЕДИЧНА ІНФОРМАТИКА ТА ІНЖЕНЕРІЯuk-UA
dc.sourceMedical Informatics and Engineering; No 1 (2008)en-US
dc.sourceМедицинская информатика и инженерия; № 1 (2008)ru-RU
dc.sourceМедична інформатика та інженерія; № 1 (2008)uk-UA
dc.source1997-7468
dc.source1996-1960
dc.source10.11603/mie.1996-1960.2008.1
dc.titleSTRATEGY OF ESTIMATION OF MEDICAL AND PHARMACEUTICAL SPECIALISTS’ TRAINING QUALITYen-US
dc.titleСТРАТЕГИЯ ОЦЕНКИ КАЧЕСТВА ПОДГОТОВКИ МЕДИЦИНСКИХ И ФАРМАЦЕВТИЧЕСКИХ СПЕЦИАЛИСТОВru-RU
dc.titleСТРАТЕГІЯ ОЦІНКИ ЯКОСТІ ПІДГОТОВКИ МЕДИЧНИХ ТА ФАРМАЦЕВТИЧНИХ ФАХІВЦІВuk-UA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record